Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ana Crăciun Lambru, Free Puppet Theatre, teatru de păpuşi independent: Am ştiut că acesta este drumul meu. M-am îndrăgostit de obiectul care prinde viaţă şi de ce poate trezi în oameni

09.12.2024, 00:05 Autor: Roxana Petrescu

Ana Crăciun Lambru a lansat teatrul de păpuşi independent Free Puppet Theatre în 2017, dând astfel „corp“ unei pasiuni pe care o avea de la 4-5 ani. Prin spectacolele pe care le creează, multe dintre ele pe teme actuale, cum ar fi cele de mediu, Ana spune altfel de poveşti, iar succesul Free Puppet Theatre arată că sunt din ce în ce mai multe „urechi“ gata să le asculte. „Cred că m-am născut cu această pasiune“, spune Ana Crăciun Lambru, fondatoarea Free Puppet Theatre, într-un nou episod al Afaceri de la Zero, emisiunea ZF dedicată micilor antreprenori. 

„Pe la 4-5 ani, eu cu sora mea aveam un pat suprapus. Puneam păpuşi pe fire şi făceam teatru de păpuşi pentru părinţii mei. Nu ştiam că va fi o carieră, dar aşa a fost“, spune Ana, care-i încurajează pe părinţi să fie atenţi la pasiunile copiilor lor şi să le susţină. Această pasiune de copil s-a regăsit mai apoi în studiile făcute la UNATC.

„Am dat la actorie şi tatăl meu la examene m-a înscris şi la păpuşi, exista secţia aceasta. M-am îndrăgostit de obiectul care prinde viaţă şi de ceea ce trezeşte în oameni. Apoi am ajuns la studiu şi am înţeles că obiectul viu este cu noi de când suntem mici, este iepuraşul sau ursuleţul cu care vorbim. Este parte din noi, din magia copilului, din conexiunea cu eul nostru autentic.“ Anii de facultate nu au făcut decât să-i crească pasiunea pentru teatrul de păpuşi, dar la terminarea studiilor Ana a realizat ceva. 

“Noi am ieşit din facultate cu ideea că o să schimbăm lumea, dar nu ne-a învăţat nimeni cum să ne vindem meseria, cum să facem o afacere. Am ieşit pe porţile facultăţii şi nu era nimeni care să aplaude acolo.“

Ceea ce ştia la acel moment era că nu dorea să se angajeze. Dorea să fie un artist independent. Astfel, şi-a continuat studiile în SUA cu un master de teatru de păpuşi.

“Mi-a schimbat viaţa experienţa respectivă. Când m-am întors, ştiam că acesta este drumul meu. Orice ar fi, nu trebuie să fac altceva. Înainte de a pleca în SUA, am făcut 8 luni de asigurări de viaţă, plângeam în fiecare zi.“

Odată revenită în ţară, realizează primul ei spectacol, un spectacol la valiză, după cum îl caracterizează, care se joacă în spaţii neconvenţionale. Prima reprezentaţie a fost la o gelaterie, iar de atunci, de 8 ani de zile, Ora de Păpuşi, aşa cum se numeşte piesa, se joacă încontinuu. “Copiii se îndrăgostesc de personaje. Fac lucrurile cu multă grijă pentru copii şi adulţi.“

Apoi, în urma unei aplicaţii la Opera Comică pentru Copii, Ana a reuşit să şună în scenă spectacolul Onix şi Barton, unde o gaşcă de puşti spun povestea căţelului vagabond Barton şi a pisicuţei Onix. Spectacolul se joacă şi acum.

În 2017 însă, Ana se întoarce la ideea pe care o avea din anii facultăţii, aceea de a avea teatrul ei, astfel că pune bazele Free Puppet Theatre, Teatrul Păpuşii Libere, nume pe care se gândeşte să îl schimbe, odată cu transformarea ideii ei dintr-un fel de one-woman show într-o echipă. Această nevoie de creştere vine în contextul în care Free Puppet Theatre, prin piesele sale, a decis să spună cu totul alte poveşti pentru publicul său, Una dintre ele, jucată la Teatrul de Artă Bucureşti, este Zaharaşka şi zăpada uitată, o piesă care abordează tema schimbărilor climatice pe înţelesul copiilor. Dorinţa Anei este de a continua dezvoltarea Free Puppet Theatre, având credinţa că teatrul de păpuşi merită un loc pe marile scene.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează  1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania