Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Anda Onac a transformat garajul părinţilor săi în Bistro1, un mic restaurant în care găteşte zi de zi circa 50 de meniuri proaspete pentru familii şi centre educaţionale din Floreşti şi Cluj-Napoca

16.03.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

O comandă pentru un meniu de familie trebuie făcută cu cel puţin 24 de ore înainte, în timp ce comenzile pentru şcoli pot fi făcute la începutul zilei, astfel încât să se ştie numărul exact de copii care vor veni în ziua respectivă la ore Un meniu de mâncare gătită poate costa 15 lei pentru şcoli şi 25 de lei pentru familii Câteva planuri de dezvoltare pentru viitor sunt deschiderea unui microrestaurant pe litoral şi înfiinţarea unor cursuri de gătit pentru familii.

Anda Onac a pus bazele restaurantului Bistro1 din Floreşti cu gândul de a ajuta proaspetele mămici şi familiile din zonă cu meniuri de mâncare gătită. Ulterior, businessul ei s-a orientat şi către centre educaţionale sau programe de after-school, iar astăzi sunt livrate circa 50 de meniuri pe zi. Investiţia iniţială pentru Bistro1 a fost de aproximativ 6.000 de euro, bani care au venit doar din surse proprii. „Bistro1 este un proiect de suflet, care a pornit dintr-o pasiune, dar şi dintr-o nevoie. Practic, am explorat pasiunea mea pentru gătit într-un business care să răspundă la nevoile mai multor mame din Cluj-Napoca şi Floreşti. Cel mai mare ajutor pentru o mamă este o mâncare gătită făcută de altcineva, care să fie de încredere, bună, proaspătă şi livrată cât mai repede. Am deschis locaţia într-un spaţiu la parterul casei părinţilor mei. Este genul de afacere care chiar a pornit dintr-un garaj, care a fost refăcut şi regândit. Mama mea s-a ocupat de partea de amenajare, iar eu, de partea online, de site şi de echipamentele casnice cu care am început. Pe măsură ce businessul a început să producă, am tot reinvestit“, a spus antreprenoarea.

„Optica noastră de business s-a schimbat, întrucât pe parcursul anului au fost obstacole legate de preţuri sau criza ambalajelor. Am fost forţaţi să ne reprofilăm. Am mers spre zona de alimentaţie a copiilor mai mari. Am început să livrăm la centre educaţionale şi la programe de after-school. Acum, avem o medie de 50 de meniuri livrate pe zi.”

Businessul a fost de la început gândit pe ideea de livrare, întrucât el se adresează familiilor tinere, mamelor care stau acasă cu cei mici şi care nu mai au timp pentru a face cumpărături, pentru a găti şi nici pentru a ieşi să mănânce la restaurant.

Totodată, funcţionarea în regim de livrare a fost, după cum spune Anda Onac, şi recomandarea Direcţiei de Sănătate Publică, dat fiind contextul pandemic.

Pandemia, crede antreprenoarea, este un fapt, o chestiune certă, pe care nu o poţi ocoli şi prin care trebuie să treci.

„Am deschis în noiembrie 2020, ne-am suprapus fix cu prima lună de lockdown din HoReCa. A fost o veste puţin descurajantă, însă nu am văzut-o ca pe o piedică, ci ca pe o constrângere care te face să creşti”, a adăugat ea.

Un principiu pe care Bistro1 şi l-a setat încă de la început a fost acela de a nu risipi mâncarea, deoarece materiile prime sunt foarte scumpe şi de foarte bună calitate.

Astfel, o comandă pentru un meniu de familie trebuie făcută cu cel puţin 24 de ore înainte. Comenzile pentru şcoli pot fi făcute, potrivit fondatoarei, la începutul zilei, până la ora 9, astfel încât să se ştie numărul exact de copii care vor veni în ziua respectivă la ore.

Anda Onac încearcă să se aprovizioneze cu materia primă, pe cât posibil, din surse locale. „Asta înseamnă costuri reduse la transport, prospeţime şi ne ajută şi pe noi pentru că ne place să avem o relaţie cu producătorul direct.”

Ea şi mama ei se ocupă, totodată, şi de partea de livrare. Antreprenoarea susţine că o colaborare cu diverse platforme de livrare nu ar fi eficientă pentru Bistro1, întrucât acesta este încă un business mic.

În meniul de astăzi, mai spune aceasta, sunt paste bolognese cu sos ragù şi supă de pui cu găluşte, iar acesta costă 15 lei pentru şcoli şi 25 de lei pentru familii.

În 2021, cifra de afaceri a restaurantului a fost de 185.000 de lei. Pentru 2022, fondatoarea acestuia se aşteaptă la un context mai bun, este optimistă şi are planuri de dezvoltare.

Un dintre cele mai importante direcţii de dezvoltarea pe care ea şi le doreşte este aceea de a intra cât mai mult în zona de online şi de a da drumul unor cursuri de gătit pentru familii.

„Îmi doresc să învăţ mamele să gătească exact ca şi cum ar merge o zi la SPA. Gătitul nu trebuie să fie o corvoadă, poate fi la fel de fain ca o zi la SPA dacă îl faci cum trebuie”, crede ea.

În următorii trei ani, Anda Onac îşi doreşte să aibă două microrestaurante – cel din Floreşti şi încă unul pe litoral, care să funcţioneze doar pe timp de vară.

Cu toate acestea, deşi pasiunea pentru gătit este foarte importantă pentru ea, iar businessul cu restaurant este unul destul de greu, nu şi-ar dori să-şi aloce tot timpul către aceste direcţii. Antreprenoarea consideră că cel mai important timp este cel petrecut cu familia.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania