Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Armand Sima şi Cătălina Opriş s-au întors dintr-o vacanţă în Barcelona cu ideea unei afaceri cu croissante, în care au investit peste 80.000 de euro

02.09.2019, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Armand Sima şi prietena lui, Cătălina Opriş, au început să se gândească la un busi­ness din croissante în urma unei vacanţe pe care au pe­trecut-o în Barcelona, în 2014. Inspiraţi de crois­santele pe care le-au mâncat acolo, au decis să „fure“ secretul producţiei şi au pus ulterior bazele unei afaceri proprii cu acest profil, în Bucureşti.

„Am mâncat acolo (la patiseria din Barcelona – n. red.) în fiecare dimineaţă şi, după ce ne-am întors în ţară, am rămas cu gân­dul la ele. În 2016, am prins curaj, i-am contactat (pe proprie­tari – n. red.) şi le-am spus că vreau să învăţ să fac şi eu croissantele lor. Mi-au oferit un curs personalizat, am fost şi l-am făcut, m-am întors şi apoi am început să lucrez la busi­ness plan“, povesteşte Armand Sima.

S-a interesat de aparatura de care avea nevoie şi de ingre­dien­tele necesare. Numele a fost ales dintr-o experienţă a prietenei lui Armand Sima, care lucrase pentru o firmă suedeză de telecomu­nicaţii, ocazie cu care a fost într-o călătorie de afaceri în Suedia.

„Acolo tot auzea că lumea merge la «fika», termen care înseamnă o pauză de cafea, de ceva dulce, înseamnă să ieşi cu prietenii ca să vorbeşti despre altceva în afară de muncă. De acolo ne-am inspirat. Iar «18» a apărut pentru că trebuia să fie ceva distinct, ţinând cont că Fika este un termen general.“

Până la definitivarea pla­nu­rilor, au trecut aproa­pe doi ani, iar la începutul lui 2018 a fost deschis labo­ratorul de croissante, în zona metroului Aurel Vlaicu din Capitală. Investiţia nece­sară pentru deschidere a fost de 40.000 de euro din surse proprii, la care s-au adăugat alţi 44.000 de euro obţinuţi prin programul Start-Up Nation.

„Deoarece nu aveam fonduri suficiente pentru a porni afacerea, eu şi prietena mea ne-am dat seama că nu putem face asta singuri, aşa că am abordat doi prieteni – tot cuplu – care ştiau deja despre ce este vorba şi ni s-au alăturat.“

Aşa au apărut în afacere Diana Ştefănică şi Cristian Marcu.

Toţi asociaţii din spatele Fika 18 sunt ac­tuali sau foşti corporatişti. În prezent, ei se află în discuţii cu un alt investitor, pentru a creşte businessul în anii următori, mai ales că, până la începutul anului viitor, planul este să deschidă un local propriu mai mare pentru comercializare.

„Produsele noastre sunt proaspete, nu congelate, le facem de la zero – atât croissantele, cât şi crema. Suntem trei angajaţi, dintre care unul sunt eu. Nu am ajuns încă pe profit“, spune Armand Sima.

Momentan, vânzările de croissante se fac pe bază de comenzi şi printr-un mic punct de vânzare amenajat tot acolo unde funcţionează şi laboratorul. În trecut, Armand Sima a livrat croissante pentru mai multe cafenele din Bucureşti, dar, cum traficul din Bucureşti este imprevizibil iar localurile aveau nevoie de produse la aceleaşi ore ale dimineţii, tot procesul s-a dovedit a fi complicat din punct de vedere logistic.

„Folosim făină, zahăr, sare, drojdie pentru aluat. Apoi, într-o maşinărie specială, facem foietajul. Procesul de producţie începe cu o zi înainte de coacerea efectivă a croissantelor şi vânzarea lor“, spune Armand Sima.

Din gama de produse, fac parte croissante cu cheesecake şi gem de căpşuni, cu zmeură şi migdale, cu fistic, cu ciocolată. Un croissant simplu costă 6 lei, iar unul umplut – 9 lei. Din acelaşi aluat de croissante, fondatorii Fika au început să facă şi tarte cu fructe proaspete, care costă 13 lei. Pentru comenzile de minimum 20 de croissante, livrarea este gratuită.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

Un croissant simplu costă 6 lei, iar unul umplut – 9 lei.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania