Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cum au crescut? Matei Lucescu, antreprenorul care a readus la viaţă brandul de bere Griviţa în 2019, a ridicat de la zero o fabrică lângă Bucureşti şi are în plan să ducă berea anilor ’90 peste graniţe în următorii ani

12.11.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Astăzi, sub brandul Griviţa se produc 2 mil. litri de bere pe an, însă cu investiţii suplimentare se poate ajunge la o producţie de 10 mil. litri pe an Echipa din spatele brandului de bere Griviţa este formată în prezent din 25 de persoane.

Matei Lucescu, antreprenorul care se află în spatele brandului de bere Griviţa şi care a readus pe mesele românilor una dintre cele mai iubite beri ale anilor ‘90, prin deschiderea Fabricii Griviţa din Bucureşti, în 2019, a investit 6,5 mil. euro într-o a doua fabrică ridicată de la zero în Popeşti-Leordeni şi planul său este să ducă brandul de bere Griviţa peste graniţe în următorii ani.

„Am reuşit să  deschidem această nouă fabrică, am construit-o, am reuşit să o punem la punct şi funcţionează de un an de zile. Suntem în faza în care creştem din ce în ce mai mult volumele. (...) În doi ani sper să fim şi în afara graniţelor, să ieşim la export cu produsul nostru. Pentru mine asta reprezintă o mândrie supremă, să reuşeşti să exporţi un produs din România, pentru că sunt atât de puţini antreprenori care au reuşit să facă acest pas către export. Este extrem de dificil, fiindcă acolo deja te lupţi cu producători din toate ţările şi dacă reuşeşti să faci acest pas înseamnă că într-adevăr ai un produs special sau ai făcut ceva extraordinar”, a spus el.

Astăzi, sub brandul Griviţa se produc 2 mil. litri de bere pe an, însă cu investiţii suplimentare, menţionează antreprenorul, se poate ajunge la o producţie de 10 mil. litri pe an. Bere Griviţa, subliniază el, rămâne în continuare un mic producător de bere artizanală. O bere artizanală, explică acesta, înseamnă un produs cu adevărat curat, iar în cazul berii Griviţa acest lucru înseamnă patru ingrediente: apă, malţ, hamei şi drojdie.

Matei Lucescu mai spune că cel mai important pentru un produs este să fie accesibil, ceea ce nu se rezumă doar la preţul acelui produs, ci şi la cât de uşor ajunge el la consumator. Brandul de bere Griviţa este prezent astăzi în retailul mare, dar nu în toate reţelele şi în HoReCa, în special în restaurantele din Bucureşti. „Nu avem o capacitate mare, suntem 25 de oameni în acest moment. Trebuie să ne alegem exact unde vrem să ne concentrăm, ceea ce ne propunem, ceea ce vrem să facem şi pentru noi, una dintre strategii a fost această strategie locală”, a adăugat antreprenorul.

În ultimul an, mai spune el, a fost lansată berea Griviţa la 0,33 l şi un nou brand care se numeşte Griviţa Clasic şi care merge mai mult pe ideea de vintage, de retro, de tradiţie. În plus, de anul acesta, în portofoliu se găseşte şi bere fără alcool. „Am vrut foarte mult să punem accentul pe tradiţie, fiindcă Griviţa este un brand cu foarte multă tradiţie în România, cu foarte multă istorie şi motivul pentru care am mers pe acest drum a fost să readucem mai mult din istoria noastră, a României, în faţa, în mintea şi pe masa consumatorului.” În acest moment, focusul în business este pe creşterea volumelor, afirmă Matei Lucescu, ceea ce va duce automat şi la mărirea echipei. Un aspect pozitiv, după cum spune el, este faptul că încep să se găsească oameni din ce în ce mai uşor.

În prezent, echipa este împărţită în două. În Bucureşti a rămas echipa de marketing, iar la fabrica din Popesti Leordeni, se află echipa de producţie şi de logistică. Matei Lucescu a păstrat locaţia din Bucureşti, unde era vechea fabrică ce producea de la început bere Griviţa.

„Avem un plan pentru anul viitor în acea locaţie, vrem să extindem zona de servire. Vrem ca mai mulţi oameni să vină la noi în locul de unde a plecat acest brand şi am pornit producţia. Anul viitor urmează o reconfigurare a  spaţiului şi a conceptului. Asta ar fi cumva o prioritate pentru noi”, a detaliat el.

Antreprenoriatul, afirmă Matei Lucescu, nu doar în industria berii, ci în general, este ceva foarte dificil, care necesită multă muncă. Atunci când porneşti pe acest drum, spune el, te înhami la riscuri la care nu te aştepţi şi trebuie să îţi asumi rolul de antreprenor, să fii pregătit să le faci faţă acestor riscuri.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania