Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum au crescut? Simona Telteu, fondatoarea brandului de bijuterii Iona, pornit în urmă cu şase ani, a adunat în portofoliu aproape 1.000 de produse din aur şi argint lucrate manual şi a ajuns la peste 10.000 de clienţi

28.05.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Astăzi, circa 80-90% dintre primii clienţi ai brandului Iona revin Bijuteriile Iona au intrat recent şi pe platforma eMag Comanda medie are o valoare de circa 800-900 de lei, iar cea mai scumpă bijuterie vândută până în prezent a fost un inel de logodnă care a costat 5.400 de euro.

Simona Telteu, antreprenoarea care a fondat brandul de bijuterii Iona în 2018, a ajuns la peste 10.000 de clienţi cu produsele din aur şi argint lucrate manual în atelierul propriu de lângă Bucureşti şi a strâns în portofoliu, în aceşti şase ani, aproape 1.000 de bijuterii.

Ea a mizat în tot acest timp pe ţinerea clienţilor aproape, pe fidelizarea lor şi a reuşit să aducă bijuteriile în forma care defineşte brandul cel mai bine – bijuterii fine, cu pietre preţioase mari. „Acum patru ani, aveam o cifră de afaceri de 450.000 de lei. Anul trecut am ajuns la 1,3 mil. lei cifră de afaceri şi estimăm o creştere în continuare, care depăşeşte creşterea inflaţiei. E o creştere care vine şi din numărul de clienţi noi, dar şi din fidelizarea clienţilor existenţi. Ne-am dat seama în anii aceştia că motivul pentru care clienţii ne-au ales este legat de trei diferenţiatori puternici: designul, având bijuterii custom made, calitatea şi faptul că sunt made in Romania. Ne-am detaşat de minimalismul de la finalul anului 2018 şi am mers spre bijuteriile cu pietre mari“, a spus fondatoarea.

Stilul Iona este un stil contemporan, nu neapărat minimalist, chiar dacă aşa îşi propusese antreprenoarea la început. O bijuterie Iona, afirmă ea, este făcută să fie purtată, nu doar admirată. Astăzi, circa 80-90% dintre primii clienţi ai brandului Iona revin. Inelele de logodnă sunt, în continuare, vedetele portofoliului, iar după ce sunt cumpărate, foarte mulţi clienţi revin pentru a cumpăra şi verighete.

Clienţii găsesc bijuteriile Iona, în primul rând, în online, în ecommerce-ul propriu. Însă, mai nou, bijuteriile sunt prezente şi pe platforma eMag. „Clienţii vin şi în showroomul nostru pentru a vedea anumite bijuterii şi, în plus, încheiem colaborări punctuale în funcţie de evenimente şi perioade cu diverse alte locuri, astfel că suntem prezenţi uneori şi în magazine offline.“ Atunci când a pornit proiectul Iona, Simona Telteu plănuia să se extindă pe piaţa internaţională. În prezent, brandul are clienţi de peste graniţă, însă aceştia sunt, în mare parte, români plecaţi din ţară. „Ne dorim în continuare să ieşim internaţional.

Ne-am dat seama că fără suportul unui marketplace luxury de afară nu avem o şansă de a penetra cu adevărat pieţele din străinătate, căci bariera încrederii este la fel de mare ca în România“, a explicat ea. Comanda medie, mai adaugă antreprenoarea, are o valoare de circa 800-900 de lei. Cea mai scumpă bijuterie vândută până în prezent a fost un inel de logodnă care a costat 5.400 de euro. Astăzi, echipa care lucrează în atelierul de lângă Bucureşti este formată din patru persoane, alţi şase sunt angajaţi externi, iar o altă echipă externă se ocupă de partea de site şi comunicare. Materia primă – aurul şi argintul – este luată din România, menţionează Simona Telteu, de la furnizori acreditaţi special pentru ateliere. Investiţia de pornire, pe care antreprenoarea a făcut-o acum şase ani pentru a pune pe picioare brandul Iona, s-a ridicat la circa 80.000 de euro.

În tot acest timp, spune ea, banii câştigaţi din business au fost reinvestiţi pentru dezvoltare, proiectul crescând doar din surse proprii.

În schimb, anul trecut, ea a aplicat pentru o finanţare prin Programul de digitalizare dedicat IMM-urilor, în valoare de 30.000 de euro, bani pe care îi va folosi la dezvoltarea site-ului, astfel încât să aibă o bază mult mai solidă în ecommerce.

În cei şase ani de antreprenoriat, pentru Simona Telteu, cea mai mare provocare a fost păstrarea motivaţiei şi puterii de a da încredere echipei, în ciuda tuturor obstacolelor care au apărut în business.

„În primul rând eu trebuie să fiu cea motivată tot timpul pentru ca apoi şi echipa să fie la fel şi să reuşim să depăşim obstacolele. În orice business ajungi, la un moment dat, să îţi pierzi motivaţia. Dar în tot acest hăţiş trebuie să te păstrezi motivat astfel încât să transmiţi încredere echipei pe care ai construit-o.“


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania