Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Benedicta Drobotă produce ciocolată artizanală la Iaşi sub brandul Leomi Chocolate după o investiţie de 150.000 euro. „Consumatorii au început să fie mai atenţi la produsele locale şi să le susţină în pandemie, am beneficiat de această tendinţă.”

19.08.2021, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Leomi Chocolate, un pro­du­cător de ciocolată artizanală din Iaşi, a pornit în 2020, chiar îna­inte de pandemie, din pa­siunea antreprenoarei Benedicta Drobo­tă pentru ciocolată. După o investiţie de 150.000 euro din fonduri nerambursabile şi credit, brandul Leomi a început să facă primii paşi în lumea de business, iar în 2021 fondatoarea companiei vrea să atingă 30.000 euro afaceri.

„Am ales domeniul ciocolatei pentru că m-a atras cel mai mult. Am depus proiect, am primit finanţare, ulterior am făcut nişte cursuri pentru a cunoaşte cât mai bine domeniul şi apoi am venit pe piaţă cu di­ver­se produse. Am combinat numele copiilor mei, Leonard şi Miruna, şi a ieşit Leomi. Am întrebat cunoscuţii ce părere au şi am ră­mas la acest nume”, a povestit Benedicta Drobotă.

Pentru a diferenţia produsele, antrepre­noa­rea se ocupă şi de pictarea cutiilor în care vin bomboanele de ciocolată, astfel că îm­bină şi zona de artă cu cea de produse dulci. În atelierul de pro­ducţie, fondatoarea Leomi mai lucrează alături de o persoană care se ocupă de partea de producţie.

„E foarte greu de lucrat cu ciocolata, are nevoie de o anu­mită temperatură, astfel încât cele mai multe produse le facem spre iarnă, atunci când avem o temperatură optimă. Acum, vara, sunt mai puţine vân­zări, dar e şi mai dificil de rea­lizat produsele. Ciocolata vine din Belgia, am testat foarte mul­te până ne-am hotărât, am căutat să fie cele mai bune materii pri­me”, a mai spus Benedicta Drobotă.

Ea a precizat că businessul este unul sezonier, pentru că temperaturile nu permit vara producţia în condiţii optime, astfel că a mizat pe fântânile de ciocolată căutate pentru evenimente în special. În perioada rece însă, portofoliul Leomi cuprinde praline, tablete de ciocolată. În plus, în cadrul atelierului antreprenoarea organi­zea­ză şi evenimente cu copiii, pe care îi în­va­ţă câteva elemente de bază în pre­pararea ciocolatei.

Capacitatea de producţie a Leomi este de 10 kg de ciocolată zilnic, încă nu este atinsă în perioada de vară. Clienţii sunt atât persoane fizice, cât şi companii, zona corporate aducând cel mai mult la business.

„Această pandemie a venit şi cu părţi bune pentru că au început consumatorii să fie mai atenţi către produsele locale şi să le susţină şi am beneficiat de această tendinţă. Clienţii ne pot găsi foarte uşor pe pagina de facebook sau pe magazinul nostru online”, a mai spus Benedicta Drobotă.

Preţurile pentru un baton de ciocolată de exemplu pornesc de la 5 lei, iar pentru o cutie de ciocolată preţul poate ajunge la 35 lei.

„Este greu de lucrat cu ciocolata, astfel că sunt puţine firme care reuşesc să stăpânească procesul de producţie şi să fie în piaţă, este încă loc de creştere în acest domeniu. Oamenii au văzut că e nevoie să avem şi în România producţie, nu să ne bazăm doar pe import şi atunci s-a făcut această trecere. Este important să fim cât mai mulţi producători şi valoarea adăugată să rămână la nivel local”, a mai adăugat fondatoarea Leomi Chocolate.

Planurile pentru 2021 pentru producătorul de ciocolată urmăresc diversificarea portofoliului de produse, astfel încât să poată oferi şi în sezonul cald o varietate mai mare de ciocolată. De asemenea, şi finanţările pentru proiecte noi de dezvoltare a businessului sunt în targetul fondatoarei Leomi.

În 2020, deşi nu un an complet de activitate, Leomi a ajuns la 17.000 euro, iar ţinta pentru anul 2021 este de 30.000 euro afaceri.

„Lumea antreprenoriatului este plină de provocări, este o viaţă foarte agitată, nu ştii la ce să te aştepti, trebuie să găseşti soluţii rapide, dar sunt şi satisfacţii când vezi că munca este apreciată, consumatorii oferă feedback pozitiv, te încurajează să continui”, a concluzionat Benedicta Drobotă.

Piaţa de ciocolată, evaluată la circa 5 mld. lei anual, este dominată de branduri precum Milka, Poiana sau Africana, ale producătorului american Mondelez, şi de Kandia, Primola, Laura sau Rom, ale companiei Kandia Dulce, cel mai mare producător de ciocolată din România, deţinut de familia austriacă Meinl. În ultimii ani însă, tot mai mulţi antreprenori români şi-au deschis un atelier de producţie a ciocolatei artizanale.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania