Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Bianca Mereuţă din Cluj-Napoca a pornit cu 25.000 de euro proiectul editurii Signatura şi a strâns în cinci ani 100 de titluri de carte pentru copii. „Acum sunt la baza construcţiei. Sper să aduc şi alţi oameni pentru a construi locul acela din care putem spera să nu ne plece copiii“

09.01.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Printre cărţile care au fost bestselleruri şi care s-au vândut şi în 15.000 sau 20.000 de exemplare se numără „Negustorul de fericire“ şi „Prietenul meu de noapte bună“ Cărţile editurii Signatura pornesc de la 28 de lei şi ajung până la 45 de lei Aproximativ 95% din vânzările editurii se desfăşoară prin platforma Ce le citim copiilor, construită de Bianca Mereuţă.

Bianca Mereuţă, licenţiată în Publicitate şi Marketing în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi cu un background profesional în acest domeniu, a decis să pună bazele unui proiect axat pe educaţia şi dezvoltarea copiilor atunci când a devenit mamă. În 2018, ea a creat Casa Editorială Signatura din Cluj-Napoca şi a investit 25.000 de euro în primele trei titluri de cărţi centrate pe dezvoltarea copiilor, importanţa valorilor şi construcţia caracterului. Anul acesta, editura va ajunge la 100 de titluri.

„Odată cu apariţia băieţelului nostru, în urmă cu zece ani, mi-am pus problema următoare – cum aş putea să contribui cu ceea ce ştiu şi cu felul meu de a fi la educaţia lui. Însă, toate căutările mele nu se duceau către o anumită metodă, aşa că m-am întors la esenţa pură a educaţiei, şi anume cartea. Aşa am început o călătorie în lumea găsirii celor mai bune cărţi. Coroborând partea de cunoaştere şi ceea ce simţeam că lipseşte din peisajul educaţional al copiilor din România, am decis că este timpul să pornesc şi editura Signatura. Planul meu a fost ca în primii cinci ani să ajung la 100 de cărţi, care să le vorbească adulţilor şi copiilor despre importanţa valorilor şi construcţia caracterului. Pe 3 iunie anul acesta se vor face cinci ani. Acum am 94 de titluri, mai am 13 pe rol, dintre care două sunt deja deschiderea unei colecţii educaţionale dedicate metodelor şi metodologiilor noi în educaţie”, a povestit Bianca Mereuţă.

La baza editurii Signatura şi a dorinţei sale de a contribui la o mai bună educaţie şi dezvoltare a copiilor a stat biblioteca proprie a antreprenoarei, în care se adunaseră peste 10.000 de titluri, pe care ea le punea gratuit la dispoziţia oamenilor din Floreşti (localitate lipită de Cluj-Napoca – n. red.).  Astfel, s-a creat o comunitate a iubitorilor de lectură, iar la parterul casei sale, îşi aminteşte aceasta, aveau loc adesea întâlniri de lectură. În 2015, spune ea, după această experienţă, a decis să înfiinţeze Ce le citim copiilor, o platformă în care s-au adunat până azi aproape 150.000 de părinţi şi dascăli.  Editura Signatura se concentrează astăzi pe cartea pentru copii, unde sunt foarte mulţi autori şi ilustratori tineri talentaţi, precum Marco Somà, Sonja Danowski şi Daniela Iride Murgia. „Urmăresc ilustratori pentru că viziunea mea este că frumuseţea este primul nostru învăţător. Astfel, dacă prin frumuseţe şi bunătate reuşeşti să atragi persoana către un concept, atunci tu trebuie să i-o dăruieşti într-o formă în care să o înţeleagă şi să şi-o internalizeze”. 

Printre cărţile care au fost bestseller-uri şi care s-au vândut şi în 15.000 sau 20.000 de exemplare, spune Bianca Mereuţă, se numără „Negustorul de fericire” sau „Prietenul meu de noapte bună”. Aproximativ 95% din vânzarea editurii se desfăşoară prin platforma Ce le citim copiilor, construită de ea. Mesajul Signatura, explică fondatoarea, merge puţin spre filozofie. Cărţile Signatura sunt instrumente pe care părintele sau interlocutorul copilului le foloseşte înspre a crea un dialog ulterior lecturii cu copilul, care este foarte necesar pentru dezvoltarea acestuia.

Un album ilustrat, cum este albumul Signatura, în afara ţării, se va găsi la un preţ cuprins între 15 şi 40 de euro. În România, consideră Bianca Mereuţă, preţul de 70-80 de lei pentru o carte e deja prea mult. Cărţile editurii Signatura pornesc de la 28 de lei şi ajung până la 45 de lei, media de preţ fiind în jur de 31-32 de lei. „Hârtia s-a scumpit foarte mult, cu cel puţin 200%. M-am luptat să menţin acest preţ. Pentru mine, misiunea editurii nu este una pur comercială, ci este un balans între comercial şi valoarea etică şi socială pe care o putem aduce societăţii.”

De-a lungul timpului, mai spune fondatoarea, editura a crescut organic. În primul an de activitate, aceasta a avut o cifră de afaceri de 80.000 de euro, în al doilea a trecut de pragul de 100.000 de euro, în al treilea an a ajuns la 190.000 de euro, iar anul trecut s-a apropiat de 300.000 de euro.

Încă de la început, Bianca Mereuţă şi-a setat obiective pe termen lung, mai exact, pe cinci ani, atât pentru platforma şi comunitatea Ce le citim copiilor, cât şi pentru editura Signatura. Între aceste planuri, menţionează ea, este şi un program educaţional, pornind de la aceste cărţi, care să ajungă atât la părinţi, cât şi la dascăli. „Ne propunem să îi facem pe aceştia să înţeleagă că o carte nu este doar un mijloc prin care discursul este unidirecţional. O carte este un prilej de discuţie. Nu vom putea să evoluăm ca societate până când nu vom învăţa să ne deschidem în dialog de mici, iar noi, ca adulţi, să acceptăm dialogul cu cei mici.”

Bianca Mereuţă a încercat întotdeauna să aducă umanitatea în sfera pragmatică şi viceversa. Va fi un proces de construcţie pe viitor să găsească oamenii potriviţi pentru a putea să-şi dezvolte toate planurile întrucât, consideră aceasta, este nevoie de o viziune integrată în educaţie.

În viziunea ei, cartea se află în centrul dezvoltării copiilor, coroborată cu tehnologiile, cu digitalul sau cu călătoriile şi, prin proiectul său, antreprenoarea îşi doreşte să creeze un ecosistem cu toate aceste elemente care să funcţioneze. „Eu sunt un om pasionat de construcţiile solide. Acum sunt la baza construcţiei. Sunt omul sistemelor, al detaliilor, sunt omul care speră să aducă alţi oameni în jurul lui pentru a construi împreună locul acela din care putem spera să nu ne plece copiii.”

 


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania