• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Bogdan Stăruială, sportiv de performanţă, a înfiinţat o şcoală de surf în Constanţa, unde a antrenat peste 400 de cursanţi până acum, şi a creat brandul Hyrox44 sub care îşi propune să înceapă producţia de plăci anul viitor

17.06.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Preţul pentru cinci zile de lecţii de surf este de 750 de lei dacă şedinţele sunt făcute în grup şi 1.750 de lei dacă cursantul optează pentru lecţii private ♦ În România se poate face surf tot anul, iar cele mai bune valuri sunt iarna.

Bogdan Stăruială a pus bazele unei şcoli de surf în Constanţa plecând de la pasiunea lui pentru acest sport. El a pornit acum câţiva ani cu proiectul Asociaţia Clubul de Surf, care se ocupă de partea de cursuri, după care a decis să creeze şi brandul Hyrox44, sub care comercializează şi închiriază echipamente pentru acest sport. Anul viitor, fondatorul îşi propune să facă pasul şi către producţia de plăci de surf.

„Asociaţia s-a extins, am creat şi o şcoală şi am dezvoltat şi brandul Hyrox44. Am diversificat brandul în absolut toate direcţiile – de la a comercializa echipamente la a închiria şi până în zona de şcoală şi cursuri. Urmează şi producţia de plăci de surf pentru că am locuit în Bali şi am învăţat să fac plăci acolo. Am deja o placă produsă de mine. Mi-ar plăcea să mă apuc de producţie anul acesta, dar şansele sunt mici. Probabil, voi începe în decembrie sau anul viitor. Şcoala de surf este deocamdată în Constanţa, în centrul oraşului. Sunt în discuţie cu mai mulţi patroni ai unor baruri de pe plajă pentru că îmi propun să o aduc undeva pe plajă în viitor. Însă, pentru că depind foarte mult de valuri şi de condiţiile meteo, trebuie ales foarte atent acel loc”, a povestit Bogdan Stăruială. Pasiunea lui pentru surf a început încă din copilărie. La şase ani a văzut pentru prima dată o manşă a unui concurs internaţional de surfing la televizor, iar apoi a încercat să imite alunecarea pe val, ceea ce i-a făcut pe părinţii lui să-i cumpere în cele din urmă o placă. În 2010, la vârsta de 22 de ani, a deschis primul business, o afacere pe plajă, unde închiria baldachine, iar unul dintre colegii săi avea o placă de surf. 

Atunci, îşi aminteşte el, a început să practice saltul în picioare, să meargă cu placa pe val, după care a plecat la o şcoală de surf în Portugalia. Opt ani mai târziu, Bogdan Stăruială a câştigat primul concurs naţional de surf în România. Până astăzi, campionul naţional, a antrenat peste 400 de cursanţi în cadrul şcolii din Constanţa.  Vara trecută, însă, spune acesta, au fost doar 30 de cursanţi pentru că valurile au fost foarte mici sau deloc. Spre comparaţie, acum două veri, la şcoala de surf au venit aproximativ 200 de persoane.

„În România, se poate face surf tot anul. Valurile bune încep din august şi sunt bune până în mai. Cele mai bune valuri sunt iarna. În ultimii ani, am avut cursanţi şi pe timp de iarnă”, a precizat fondatorul şcolii.

Sezonul estival de anul acesta a început promiţător, întrucât în luna iunie a fost doar o singură zi în care nu au fost valuri.

Bogdan Stăruială susţine că, în cazul în care un cursant îşi doreşte să facă performanţă, ideal ar fi să se apuce cât mai devreme. Cel mai mic cursant pe care l-a avut, îşi aminteşte el, avea trei ani, vârstă la care era capabil să imite şi să înveţe mişcările.

Cei mai mulţi cursanţi, însă, au peste 25-30 de ani pentru că surf-ul este un sport destul de costisitor, care necesită o situaţie financiară bună.

Dacă sunt valuri cinci zile la rând, mai spune acesta, un om cu o motricitate medie poate învăţa să se ridice în picioare şi să ia virajele.

Preţul pentru cinci zile de lecţii de surf este 750 de lei, dacă şedinţele sunt făcute în grup, şi 1.750 de lei, dacă cursantul optează pentru lecţii private.

„Sunt oameni care au învăţat în două zile, dar aceştia sunt cam 0,5% din totalul celor pe care i-am antrenat. Per total, pentru a fi un bun surfer, durează de la câteva luni până la câţiva ani.”

Activitatea principală a businessului său este şcoala de surf. Cei mai mulţi clienţi află despre aceste cursuri prin intermediul reţelelor sociale sau prin recomandări, dar şi intrând pe site-ul Hyrox44.

Pe partea de digitalizare, Bogdan Stăruială spune că a pornit singur la început, după care a primit sprijin din partea Vodafone, care a venit cu soluţii de tehnologie şi marketing, ce s-au pliat pe nevoile businessului.

„Fiind în zona aceasta de prognoză meteo şi a valurilor, fără o conexiune bună la internet nu am fi reuşit – cursurile trebuie programate din timp, iar fără tehnologie nu ar fi fost posibil”, a adăugat el.

Pe site-ul businessului, deocamdată, nu există opţiunea de vânzare a plăcilor de surf, spune antreprenorul, ci sunt doar câteva modele orientative. Când va începe producţia, menţionează acesta, plăcile vor fi disponibile şi în magazinul online.

Preţul unei plăci, în general, începe de la 300 de euro şi poate ajunge şi la 1.200 de euro, iar un sportiv de performanţă are nevoie de cel puţin trei plăci.

Cele mai bune plaje pentru surf din România, crede acesta, sunt Plaja Modern şi plaja de lângă Casa Căsătoriilor din Constanţa. Pentru începători, adaugă el, zona dintre Venus şi Saturn este cea mai potrivită.

Bogdan Stăruială încă participă la competiţii de surf în ţară, iar pasiunea lui se împarte între sport şi antreprenoriat. Însă, afirmă acesta, acum petrece mai mult timp în postura de antreprenor.

El este sportiv de treizeci de ani şi recomandă oamenilor absolut orice sport, dar în special surf-ul, despre care spune că nu este un sport în nişte condiţii organizate, pe un teren, cu nişte linii, ci este un sport practicat în natură, cu ajutorul forţelor naturii.

„Este un sport care ne face să ne asumăm responsabilitatea propriilor decizii şi, astfel, să învăţăm să facem surf şi în viaţă.”

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone