Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Bogdan Ţermure, un ieşean reîntors acasă din Marea Britanie, a replicat un model din afară şi a creat HIO, un business în zona de delivery, care are astăzi 200 de angajaţi şi afaceri de 2,8 mil. lei

15.05.2022, 00:00 Autor: Alexandra Matei

În platforma HIO sunt circa 340 de clienţi înregistraţi HIO acoperă şapte oraşe din zona Moldovei şi în prezent este în proces de deschidere şi în alte oraşe mari, printre care şi Bucureştiul   Într-o zi, în medie, un livrator parcurge circa 100 de kilometri, iar numărul comenzilor livrate este de aproximativ 18-20 pe zi.

Bogdan Ţermure a revenit în România, după ce a locuit în Marea Britanie ani la rând, împreună cu familia sa şi a pus pe picioare o afacere în zona de curierat, mai exact pe nişa „last mile delivery”. HIO, businessul pe care l-a creat şi prin care îi sunt livrate clientului final produsele preparate de restaurante, a apărut ca urmare a unui model pe care antreprenorul l-a văzut şi l-a testat în Marea Britanie.

Povestea afacerii a început odată cu programul Start-Up Diaspora, care a readus acasă peste 1.000 de români, printre care se numără şi Bogdan Ţermure şi familia lui. HIO a pornit în 2019, după o investiţie de circa 37.000 de euro, iar în doar trei ani a reuşit să ajungă la afaceri de peste 2 mil. lei, la circa 200 de angajaţi şi la peste 340 de clienţi înregistraţi în platforma de delivery.

„Am plecat în Marea Britanie pentru a îmi continua studiile, dar încet-încet, am devenit din avocat, doctor în livrat burgeri pentru că am luat o mică franciză de livrări la domiciliu. După ce s-au născut copiii şi au crescut puţin, am decis să ne întoarcem în ţară şi să le arătăm românilor ce facem noi. Partea cu diaspora a fost un impuls. În 2019, ne-am întors şi am început să punem în aplicare ce am învăţat în Marea Britanie. Începusem cu diverse restaurante care, în momentul acela, nu prea conştientizau de ce să venim noi să livrăm pentru ei. Cei mai mulţi spuneau că au deja livratorii lor. Încă nu concepeau acest model. Însă, uşor-uşor, am găsit persoane deschise care au înţeles că este mai bine să externalizeze partea de livrări. Acum avem peste 200 de angajaţi, iar în platforma HIO avem circa 340 de clienţi înregistraţi”, a povestit Bogdan Ţermure.

Primii clienţi, îşi aminteşte acesta, au fost familia şi prietenii, însă la scurt timp, businessul a început să crească şi a devenit mai rapid decât se aştepta lider de piaţă pe zona de delivery.

Atunci, HIO a ridicat interes din partea platformelor de livrări, care au venit cu ideea unei colaborări şi, astfel, businessul a trecut de la a fi un marketplace la a deveni un agregator.

Cea mai mare provocare, susţine antreprenorul, a fost să acopere toate oraşele. „Suntem în şapte oraşe din zona Moldovei şi în prezent sunt în proces de deschidere şi în alte oraşe mari, printre care şi Bucureştiul.”

Cel mai mare ajutor în business a venit datorită echipamentelor achiziţionate la început. Bogdan Ţermure a mizat pe o flotă de biciclete electrice şi încearcă şi în momentul de faţă să se focuseze pe zona electrică (biciclete, scutere) şi să meargă pe partea de mijloace de deplasare „verzi”.

„Acesta este viitorul acum. Dacă eram puţin neîncrezători înainte de creşterea costurilor combustibilului, acum suntem siguri. Încercăm să fim cât mai verzi. Încercăm să facem nişte biciclete Cargo, care pot transporta 100-200 de kilograme, pentru care costul este mult mai mic”.

Într-o zi, în medie, un livrator parcurge circa 100 de kilometri, iar numărul comenzilor livrate este de aproximativ 18-20 pe zi.

Antreprenorul este de părere că cel mai important în business este să te adaptezi situaţiei şi contextului. El menţionează că, în cei trei ani de activitate şi mai ales în timpul pandemiei de Covid-19, a colaborat cu partenerii în aşa fel încât să menţină activitatea deschisă şi a încercat să vină mereu cu o rezolvare.

În 2021, businessul a crescut cu circa 10% faţă de 2020 şi a ajuns la afaceri de 2,8 mil. lei. HIO a rămas în continuare pe profit, chiar dacă, tot anul trecut, antreprenorul a investit circa 80.000 de euro pentru a eficientiza platforma. Practic, explică el, prin această investiţie se digitalizează întreaga parte de plasare a unei comenzi şi de a solicitare a unei livrări. Astfel, se aduc „toate flotele din zona unui restaurant într-o singură platformă şi toţi au acces la o flotă comună”.

Bogdan Ţermure consideră că pandemia a fost un avantaj pentru businessul său, întrucât a accelerat şi a educat piaţa de last mile delivery, iar aceasta a reuşit să crească în doi ani cât ar fi trebuit să crească în 5-7 ani.

Zona de food, afirmă acesta, este doar vârful afacerii create de el. Antreprenorul îşi doreşte să se extindă şi în alte domenii, cum ar fi partea de curierat rapid instant, segment pe care firmele de curierat întâmpină mari probleme în prezent.  În trei ani de zile, el are planuri mari pentru businessul pe care l-a creat şi este încrezător că le va duce la bun sfârşit. „Vedem HIO lider de piaţă pe segmentul de last mile delivery şi cred că, în trei ani, deja o să ieşim din România. Planul nostru este să devenim lideri pe segment pe estul Europei şi să atacăm partea totală a continentului.”

În prezent, Bogdan Ţermure caută să atragă o investiţie pentru a duce HIO la nivel naţional şi, apoi, pe piaţa internaţională.

Cei peste 1.000 de români repatriaţi prin programul Start-Up Diaspora, printre care se numără şi fondatorul HIO, au creat peste 1.000 de companii şi au plătit salarii pentru 2.100 de persoane în 2020, potrivit datelor oficiale. Cifra de afaceri totală a acestor firme a depăşit pragul de 100 mil. lei, iar cea mai mare firmă dintre cele  1.000, după cifra de afaceri din 2020, este chiar firma înfiinţată de antreprenorul ieşean, DFC Logistică şi Implementare, care deţine brandul HIO.

„Întoarcerea în ţară a fost un pariu câştigător. Am fost foarte mândru când am văzut aceste rezultate într-un timp atât de scurt. Cred că am reuşit să punem în aplicare ce am învăţat în Marea Britanie. Orice ai vrea să faci şi să începi în România acum, dacă faci cum trebuie şi te dedici în totalitate, poţi reuşi.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania