Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cosmin Velican s-a întors din Statele Unite ale Americii, s-a implicat în afacerea familiei şi va deschide un magazin în centrul Braşovului cu dulceţuri, siropuri, ape florale sub brandul Velican

09.03.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ „Pentru noi, trandafirii reprezintă tot, sunt motivul pentru care suntem în afaceri, motivul pentru care noi suntem în postura de angajatori şi nu de angajaţi.“ ♦ Cele mai cerute produse din portofoliu sunt dulceaţa de trandafiri, ceaiul de trandafiri, ceaiul fericit, pulpa de cătină cu miere şi apa de trandafiri.

Cosmin Velican din Braşov a revenit în România, după o experienţă din studenţie în Statele Unite ale Americii, cu gândul de a face ceva pe cont propriu în ţară. Acesta a preluat afacerea de familie începută de părinţii săi pe vremea când avea doar 12 ani şi a continuat să o dezvolte, iar acum va deschide un magazin în centrul Braşovului sub numele de Velican, pe rafturile căruia se vor găsi dulceţuri, siropuri, ape florale, diferite sortimente de oţet şi produse lucrate şi pictate manual. Povestea brandului Velican îşi are începutul în urmă cu aproximativ zece ani, când familia lui Cosmin a cumpărat un teren agricol de un hectar, în comuna Hărman, pe care au fost plantaţi trandafiri.

„Pentru noi, trandafirii reprezintă tot, sunt motivul pentru care suntem în afaceri, motivul pentru care noi suntem în postura de angajatori şi nu de angajaţi. Trandafirii sunt motivul pentru care m-am întors în România şi am continuat afacerea începută de familia mea. Bazele au fost puse în 2012, prin achiziţia unui hectar de teren agricol. Dorinţa de a veni din America şi a crea ceva pe cont propriu m-a făcut să mă responsabilizez şi să înţeleg cum funcţionează sistemul din România şi atunci am înfiinţat propriul SRL. Părinţii mei mi-au predat ştafeta, eu am venit în ţară, am văzut dorinţa de piaţă şi modul în care noi putem comercializa produsele noastre, adresându-ne turiştilor. Am deschis un magazin pentru publicul braşovean. Acesta a fost un magazin din cadrul unei pieţe moderne din Braşov, acoperită, cu o serie de producători locali şi antreprenori, iar acum deschidem şi un magazin în centrul oraşului, un spaţiu de 17 metri pătraţi”, a povestit Cosmin Velican. Investiţia pentru noul spaţiu, susţine acesta, se ridică la circa 5.000 de lei, bani folosiţi pentru amenajare şi autorizaţii. Dezvoltarea businessului, spune el, a pornit odată cu extinderea gamei de produse, întrucât prima cantitate de trandafiri plantată pe terenul de un hectar nu era suficientă decât pentru o dulceaţă de trandafiri şi un sirop, care de altfel au fost şi primele produse din portofoliu. 

Familia Velican a observat, însă, în timp cererea din piaţă şi pentru alte produse, precum săpun sau tincturi, şi a considerat că extinderea gamei de produse este o necesitate.

În prezent, cele mai cerute produse din portofoliu sunt dulceaţa de trandafiri, ceaiul de trandafiri, ceaiul fericit (un mix între coada şoricelului, mentă, sunătoare, trandafir şi lavandă), pulpa de cătină cu miere (un produs pentru imunitate) şi apa de trandafiri (produs cosmetic).

„În 2021, am adăugat peste 90 de produse”.

Totodată, familia Velican a înfiinţat şi propriile livezi de meri, pruni, peri, gutui şi a plantat tufe de coacăze negre, afine şi zmeură pe lângă gardul ce împrejmuieşte plantaţia de trandafiri. Cu tot cu linia de procesare, susţine Cosmin Velican, investiţia pentru un astfel de business se ridică la circa 20.000 de euro, iar ea poate fi recuperată în maxim trei ani de zile.

El şi familia sa au un laborator şi un mic atelier de producţie acasă, unde îşi desfăşoară activitatea. Antreprenorul spune că totul se bazează în special pe muncă şi colaborare, şi mai puţin pe aparatură ce automatizează procesele.

De pildă, recent, familia Velican a ambalat peste 700 de produse, proces la care au contribuit toţi cei patru oameni din echipa businessului – Cosmin Velican, părinţii şi prietena acestuia.

Produsele Velican sunt prezente, după cum spune antreprenorul, la Cetatea Prejmer şi în incinta unui centru de echitaţie tot din Prejmer, dar şi în comuna Biertan, unde este de asemenea o cetate.

Anul trecut, vânzările au ajuns la aproximativ 150.000 de lei, iar anul 2022 a început în forţă, după spusele sale. „Plănuim să ajungem la circa 400.000 de lei până în decembrie.”

Pentru a creşte brandul, Cosmin Velican este în căutare de un distribuitor de apă de trandafiri, acesta fiind unul dintre pilonii pe care se bazează în prezent. De asemenea, începând cu acest an, el şi-a propus să creeze o gamă de produse bazate pe apă de trandafiri, infuzate cu diverse fructe – zmeură, coacăze –, care să fie servită la magazine, dar şi în baruri.

Totodată, pe partea de ceaiuri şi ape florale, antreprenorul plănuieşte să intre şi pe piaţa supermarketurilor.

„E o nevoie absolută în piaţă de producători veritabili. Este nevoie de proiecte, este un timp propice, pentru că nu există suficienţi producători în piaţă.”

Cosmin Velican spune că învaţă cel mai bine din propriile greşeli, astfel că genul acesta de experienţe sunt puse pe primul plan.

Experienţa de antreprenor, spune el, a învăţat-o din postura de angajat, văzând cum patronii săi se raportau la angajaţi şi la dificultăţile întâlnite în business, aşa că a decis să aplice în propria afacere ceea a dobândit de-a lungul timpului.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania