• Leu / EUR4.9457
  • Leu / GBP5.7676
  • Leu / USD4.6170
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Cristian Ghiţă, economist şi voluntar Smurd, a creat alături de Roxana Popa compania Mensave la Timişoara, care oferă cursuri de prim ajutor. „Putem contribui la îmbunătăţirea sistemului medical de urgenţă“

10.12.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

Proiectul a pornit în februarie 2021 la Timişoara, iar cursurile oferite de Mensave au ajuns deja la peste 350 de persoane şi zece companii „Am pornit de la dorinţa şi motivaţia de a ajuta la instruirea populaţiei în acordarea de prim ajutor şi de a educa generaţiile viitoare să participe activ la îmbunatăţirea sistemului medical de urgenţă din România“.

Roxana Popa şi Cristian Ghiţă, de profesie economişti, au înfiinţat în februarie anul acesta compania Mensave, care oferă cursuri de prim ajutor atât companiilor, cât şi persoanelor fizice. Cei doi au investit 10.000 de euro în acest business, iar în mai puţin de un an au ajuns la afaceri de 27.000 de euro.

Dezvoltarea proiectului a pornit de la pasiunea lui Cristian Ghiţă pentru voluntariat, acesta având o experienţă de şapte ani ca voluntar SMURD.

„Pasiunea mea pentru voluntariat se leagă de proiectul pe care l-am creat la Timişoara. De şapte ani fac voluntariat la SMURD, iar în trecut, în cadrul unei companii locale, am promovat aceste cursuri de prim ajutor. Am pus bazele proiectului Mensave în februarie 2021, iar primii clienţi au fost persoanele juridice. Cele două arii pe care ne axăm sunt persoanele fizice şi persoanele juridice. Am avut o bază de date la care am apelat şi aş putea să spun că am primit foarte multă încredere şi suport de la companiile cu care am început. Cele mai multe dintre ele au venit din zona medicală. În paralel, am deschis şi cursurile adresate către persoanele fizice“, a povestit Cristian Ghiţă.

Printre serviciile oferite de companie se numără şi cursuri de prim ajutor pentru nou-născuţi şi pentru medici şi medici stomatologi, toate cu prezenţă fizică. Firma timişoreană se află însă şi într-un contract cu o firmă din Silicon Valley în zona de consultanţă pentru medicina de urgenţă.

Până în momentul de faţă, susţine Roxana Popa, Mensave a ajuns la un număr de 10 companii care au urmat cursurile de prim ajutor şi la peste 350 de persoane fizice.  În medie, un curs de prim autor durează patru ore. Cristian Ghiţă menţionează că acestea pot fi personalizate în funcţie de profilul de activitate al fiecărei companii, astfel că la cele care activează în zona medicală, durata unui curs se poate extinde până la 6-8 ore sau chiar o zi şi jumătate.

Un aspect foarte important pe care cei doi fondatori îl susţin este desfăşurarea cursurilor doar cu prezenţă fizică, întrucât la finalul lor cursanţii vor susţine un examen teoretic, dar şi unul practic.

Cursurile de prim ajutor sunt susţinute de Cristian Ghiţă, dar şi de colaboratori. Printre aceştia se numără medici de anestezie şi terapie intensivă, paramedici SMURD, medici de medicina muncii şi formatori din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Calificări (ANC).

Nevoia de a transforma pasiunea de a oferi primul ajutor în situaţiile de urgenţă într-un business a venit, spune el, în urma identificării unei cereri crescute în acest domeniu.

Cristian Ghiţă spune că astfel de servicii vin în completarea celor oferite de statul român, care deşi investeşte constant în această zonă, nu reuşeşte să ajungă la marii jucători din piaţă.

„O statistică din România spune că 8 din 10 persoane nu ştiu să acorde primul ajutor. Încercăm să venim în completarea serviciilor oferite de statul român, astfel încât să putem creşte numărul de persoane instruite în acordarea primului ajutor.“

Perioada de pandemie este, pentru un astfel de business, o perioadă destul de dificilă pentru că sunt focare active în multe companii ceea ce face ca unele proiecte să fie stopate.  Targetul pe care cei doi îl au pentru anul viitor este să ajungă la peste 1.300 de persoane fizice instruite, iar numărul de companii care urmează cursurile de prim ajutor să fie cu circa 60-70% mai mare faţă de cel din prezent.

Totodată, într-un viitor apropiat, ei îşi doresc să acapareze jumătate din ţară. „Avem discuţii cu parteneri, pe aria de persoane juridice, astfel încât să nu ne deplasăm în locul respectiv, ci să găsim un colaborator local“.

Un alt proiect de viitor pe care cei doi fondatori şi-l propun pentru Mensave este implementarea defibrilatoarelor semiautomate în Timişoara. Acestea sunt amplasate în spaţii publice şi pot fi folosite de persoane care au făcut un curs de prim ajutor, iar atunci când sunt luate din suportul respectiv, se apelează automat 112, urmând ca un echipaj să plece către locul în cauză. Acest proiect va veni în completare şi cu o aplicaţie, care va oferi informaţii despre locul în care se află cel mai apropiat defibrilator şi persoană instruită.

Roxana Popa se ocupă, în special, de partea de marketing şi încearcă să facă proiectul Mensave cât mai cunoscut. Ea susţine că sunt zile în care contactează circa 100 de clienţi, în speranţa de a găsi încă un client nou.

Cursurile de prim ajutor pentru copii sunt un alt segment pe care Mensave s-ar putea dezvolta, afirmă Cristian Ghiţă. Al doilea curs pe care compania l-a susţinut pe aria persoanelor fizice a fost dedicat copiilor între 10-14 ani. În principiu, explică acesta, un copil care poate participa la un curs de prim ajutor este un copil care este conştient de impactul pe care poate să îl aducă unei persoane care are nevoie de primul ajutor, iar vârsta de pornire ar fi 7-8 ani.

În 2022, cei doi fondatori ai Mensave speră la un avans de 30% a businessului faţă de acest an, luând în calcul contextul pandemic, iar după ce pandemia se va termina, o creştere anuală de 60-70%.  „Potenţial este, cerere este, trebuie doar să putem fi fizic acolo“, a spus Cristian Ghiţă.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone