Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cristina Jilavu a creat, alături de soţul ei, Event Portrait, un business în zona de fotografie unde realizează şedinţe foto pentru nunţi, botezuri, dar şi pentru evenimente corporate sau mici petreceri

15.04.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Preţurile pentru serviciile de fotografie pornesc de la 650 de lei cu album fizic inclus Aparatura necesară desfăşurării activităţii valorează, în momentul de faţă, circa 5.000 de euro În perioada pandemiei, cei doi au fotografiat peste 40 de botezuri.

Cristina Jilavu şi-a descoperit pasiunea pentru fotografie în timpul facultăţii, pe când era studentă la Geografie, iar ulterior, alături de soţul ei, a pus pe picioare businessul Event Portrait. Astăzi, cei doi realizează fotografii de nuntă, de botez, dar şi portrete sau fotografii pentru evenimente corporate sau pentru mici evenimente de familie. Totul a pornit de la o finanţare nerambursabilă, aşa cum obişnuieşte antreprenoarea să spună, de la mama sa, care a acoperit costul pentru un curs de calificare în fotografie. 

„Povestea a început cu o tânără corporatistă, care îşi dorea întotdeauna mai mult. Mereu s-a gândit la ceea ce îi place şi ceea ce ar putea să facă şi s-a oprit la fotografie. Întotdeauna am fost genul de om care se întorcea din vacanţă cu 2.000-3.000 de cadre, cu bateriile goale şi cardurile de memorie pline. Odată ce am născut primul copil, mama mea m-a ajutat şi m-a finanţat cu 2.500 de lei, sumă care reprezintă cursul de calificare în fotografie. A fost un curs de fotografie de un an de zile, în care viaţa mea a luat o altă întorsătură. După ce am terminat cursul, am înfiinţat o firmă. Am început să investim în aparatură. Treptat, am găsit un nume. Primul eveniment pe care l-am fotografiat a fost un botez al unei colege într-o biserică istorică”, a povestit Cristina Jilavu.

Ea spune că obişnuieşte să realizeze cât mai multe cadre, întrucât se bazează pe momentul fotografiat şi îşi doreşte să surprindă şi ceea ce organizatorii nu au văzut. Apoi, după terminarea evenimentelor, ea ajunge în studio, unde începe selecţia şi editarea. După editare, adaugă aceasta, se face o selecţie şi pentru un album fizic, pentru că ea şi soţul ei ţin foarte mult la printuri.

Aparatura necesară desfăşurării activităţii valorează, în momentul de faţă, circa 5.000 de euro, spune antreprenoarea. Însă, dacă nu ar fi existat pandemia, investiţiile nu s-ar fi oprit aici.

„Investiţiile în recuzită s-ar fi ridicat la cel puţin încă 10.000 de euro. Din cauza pandemiei, momentan nu avem un loc fizic unde să ne întâlnim cu clienţii, dar investiţiile nu se vor opri. În tehnologie nu te poţi opri niciodată din investit.”

În prezent, proiectul nu ţine doar de evenimente, menţionează Cristina Jilavu, ci şi de portrete de familie, şedinţe foto în aer liber sau de lifestyle.

În timpul pandemiei, un lucru esenţial care a păstrat businessul pe linia de plutire a fost faptul că cei doi antreprenori au reuşit să menţină contactul cu clienţii, ceea ce fost posibil prin intermediul serviciilor oferite de Vodafone. 

Tot atunci, pentru a se adapta la situaţia de la vremea respectivă, ei au dezvoltat Baptism Portrait, o extensie a businessului de bază. „Am văzut că atunci botezurile au fost de neratat. Am avut cel puţin 40 de botezuri în timpul pandemiei”, a adăugat ea.

Cristina Jilavu spune că nu refuză niciodată un eveniment, indiferent de locaţia în care acesta are loc.

În ceea ce priveşte botezurile fotografiate, ea susţine că Bucureştiul a fost oraşul cu cererea cea mai mare, însă a mers şi la petreceri de botez în Constanţa, Brăila sau în jurul Capitalei.

Preţurile pentru serviciile de fotografie pornesc de la 650 de lei cu album fizic inclus.

„Poţi trăi din fotografie. Sunt urcuşuri şi coborâşuri. Când vremea este bună, există un boom pe programări. Este important să ştii cum să gestionezi – când este foarte bine, trebuie să păstrezi pentru când nu este la fel de bine.”

În această perioadă, susţine Cristina Jilavu, se simte o revenire fantastică pe partea de evenimente, de la petreceri de copil, până la cele corporate.

Ea mai spune că a avut momente în care a acceptat să fotografieze un eveniment chiar şi de pe o zi pe alta, atunci când timpul i-a permis, dar sunt şi momente în care clienţii îşi fac programări cu foarte mult timp înainte de evenimente.

Spre exemplu, în luna mai, aceasta mai are doar o sâmbătă liberă. De asemenea, tot în mai, sunt programate două evenimente mici de familie, iar în septembrie, două nunţi.

Pentru un timp, povesteşte antreprenoarea, Event Portrait a avut o colaborare pentru un spaţiu fizic de lucru, dar acum planul este să înfiinţeze un studio propriu. „Perioada pandemiei m-a întrerupt, dar visez acum la un loc al meu, cu recuzită şi fundaluri proprii.”

Fotografa susţine că ceva ce îşi doreşte să fotografieze şi nu a reuşit până acum este o nuntă în Maramureş.

Cristina Jilavu se ocupă, în afacere, de partea de fotografie, iar soţul ei, de partea video a proiectelor.

„Eu vreau să las moştenire ceea ce fac. M-am gândit şi la angajaţi, am început o colaborare pe partea de editare. Însă îmi place însă să cred că oamenii nu văd doar un click de aparat, ci un cumul de cunoştinţe, sentimente şi emoţii. Click-ul acela trebuie făcut într-un anumit moment, pe care eu nu îl pot instrui”, a mai spus ea.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania