Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Daniel Miljkovic a lăsat finanţele, domeniu în care a terminat facultatea, şi s-a apucat să facă mobilă sub brandul Massif în urmă cu şase ani. „Vindem deja în Irlanda, vrem să deschidem şi o fabrică acolo“

22.08.2024, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Investiţia iniţială a fost de 7.000 de euro, bani care au mers în închirierea unui spaţiu şi achiziţionarea unor scule. Ulterior, antreprenorul a investit 170.000 de euro în propria fabrică, pe care a şi dotat-o cu echipamente industriale.

Daniel Miljkovic a urmat cursurile Facultăţii de Finanţe şi Bănci din Timişoara, însă nu şi-a dorit o carieră de economist şi a pornit la drum un business în domeniul mobilierului din lemn masiv. Fără să aibă o tangenţă cu acest domeniu, antreprenorul a descoperit că o astfel de activitate i s-ar potrivi. „Ideea a venit acum şase ani, când mă uitam pe internet şi am descoperit nişte maşini industriale numite CNC-uri. Mi-a plăcut foarte mult ideea că poţi desena ceva pe calculator şi îl poţi transforma într-un obiect în viaţa reală cu acele aparate. Atunci m-am gândit că vreau şi eu ceva asemănător şi

mi-am dat seama că cel mai bine s-ar aplica în domeniul mobilei”, spune Daniel Miljkovic. Totuşi, până la deschiderea propriului business, el s-a angajat în domeniu pentru a învăţa mai mult despre mobilă şi tot procesul de producţie. După ce a acumulat puţină experienţă, Daniel Miljkovic a hotărât să pornească la drum în antreprenoriat. „Am închiriat un spaţiu cu scule, am desenat nişte produse pe calculator, am făcut câteva randări şi le-am pus la vânzare pe site. Acelea au fost primele produse pe care le-am produs, încet, încet, am învăţat, am avansat şi am adăugat produse noi”, precizează el. Când a descoperit mobila ca fiind un domeniu în care ar putea activa, el a plecat încă de la început cu dorinţa de a porni un business.

După ce a studiat piaţa, Daniel Miljkovic a observat diferenţele majore între mobila din pal şi mobila din lemn masiv, motiv pentru care a considerat că ar putea fi o piaţă ce poate fi exploatată.

„Se produce multă mobilă din lemn în România, dar, din păcate, majoritatea merge la export către vestul Europei. România importă multă mobilă din pal din Polonia şi Turcia. Cred că este o piaţă pentru astfel de produse aici”, este el de părere.

În 2018, când a deschis Massif în Timişoara, a pornit la drum cu 7.000 euro. Ulterior, producţia a fost mutată într-un spaţiu mai mare, ceea ce a necesitat o investiţie de circa 170.000 de euro.

Iniţial, producţia era făcută manual, însă odată cu creşterea cererii, antreprenorul a fost nevoit să mute producţie înt-run spaţiu mai mare şi să achiziţioneze echipamente care să îl ajute în procesul de producţie.

Astăzi, Massif numără 100 de produse în portofoliu, în special paturi, care pot fi personalizate pe diferite culori şi dimensiuni. Capacitatea de producţie a businessului este de circa 40-50 de paturi lunar. Elementul de personalizare, spune antreprenorul, este unul dintre diferenţiatorii businessului faţă de restul pieţei. Un alt element de diferenţiere în piaţă este preţul, micul business vinde obiecte de mobilier din lemn masiv la preţuri comparabile cu mobilierul din pal.

„Chiar dacă preţurile sunt mici comparativ cu alţi producători din lemn masiv, pentru mulţi români, din păcate, încă sunt mari. Considerăm că trebuie să le oferim oportunitatea cât mai multor oameni să cumpere mobilă din lemn masiv”, spune el

Anul trecut, businessul a avut venituri de 900.000 lei, iar pentru anul acesta estimările sunt de a atinge o cifră de afaceri de 2 milioane de lei.

„Noi încercăm să creştem mai mult de atât. Suntem în discuţii cu mai mulţi ivnestitori şi încercăm să strângem circa 250.000 de euro pentru a ne extinde producţia. Vrem să automatizăm cât mai multe procese”, spune Daniel Miljkovic.

Cu o astfel de investiţie, antreprenorul speră să eficientizeze costurile şi să ofere clienţilor preţuri cât mai bune.

Produsele fabricate în Timişoara ajung în toată ţara, dar şi peste graniţe, în special în Irlanda.

„Am pornit reclama în Irlanda, vindem acolo câteva lucruri produse aici în România, iar când creşte cererea, vrem să deschidem şi acolo o fabrică pentru a livra local în Irlanda”, spune Daniel Miljkovic.

El a ales Irlanda pentru că este ţara unde a locuit un an, iar familia sa se află acolo. Însă pe lângă aspectul personal, Irlanda este singura ţară din Uniunea Europeană unde se vorbeşte engleza, iar comunicarea cu clienţii este mai uşoară.

Unul dintre planurile sale este să deschidă mai multe unităţi de producţie odată ce actuala fabrică îşi va atinge capacitatea maximă. Următorul oraş în care plănuieşte deschiderea unei fabrici este Bucureşti.


Massif numără 100 de produse în portofoliu, în special paturi, care pot fi personalizate pe diferite culori şi dimensiuni. Elementul de personalizare, spune antreprenorul, este unul dintre diferenţiatorii businessului faţă de restul pieţei.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania