Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Edmond Moraru a creat în Iaşi brandul de cafea Noir Coffee Roasters şi aşteaptă afaceri de 1,2 milioane de euro în 2022. „Antreprenoriatul este destul de dificil pentru că noi nu avem o educaţie financiară în spate şi cumva ne ajută foarte mult flerul, intuiţia.“

29.07.2022, 00:06 Autor: Georgiana Mihalache

Antreprenorul Edmond Moraru a creat în urmă cu patru ani, în 2018, brandul Noir Coffee Roasters şi a pus trei maşini restaurate în Iaşi, unde vinde cafea de specialitate. Investiţia în restaurarea şi amenajarea unei maşini este de 100.000 de euro, iar planurile de extindere în următorii ani sunt de a mai deschide încă 16 unităţi în întreaga ţară.

„Am vizitat multe alte cafenele acum zece ani în străinătate, în Europa, ne-a plăcut foarte mult cafeaua de specialitate, tot conceptul din jurul acesteia şi am decis să implementăm şi noi un astfel de concept la noi în oraş. Cu zona de antreprenoriat aveam legătură, însă nu cu zona HoReCa. Eram în domeniul imobiliar. A rămas această pasiune şi am decis că este un segment foarte bun pe care îl pot dezvolta”, a povestit Edmond Moraru. Pe lângă cele trei unităţi de tip coffee-to-go, mai urmează să mai apară încă una, iar sub umbrela aceluiaşi brand mai funcţionează şi o prăjitorie de cafea.

Antreprenorul spune că a implementat conceptul de coffee-to-go în urma unor studii care au arătat că este mai uşor pentru client să ia cafeaua la pachet, iar pentru business înseamnă un număr mai mare de clienţi. „Am implementat acest concept, avem nişte Citroen-uri care au fost fabricate în anii ’60, sunt foarte vechi, noi le restaurăm de la zero şi le transformăm în mici coffee shop-uri. Durează foarte mult, undeva la nouă luni doar restaurarea vehiculului, plus încă alte două luni pentru amenajarea şi transformarea acestuia în coffee shop”, a mai precizat fondatorul Noir Coffee Roasters.

Investiţia într-un singur vehicul este de circa 100.000 de euro, inclusiv echipamentele. Sunt patru astfel de van-uri deja gata de a fi folosite, iar alte 16 sunt în lucru. Sursa investiţiei a fost reinvestirea încasărilor încă de la început, plus alţi bani din investiţii proprii. Principala provocare însă este timpul lung de restaurare a maşinilor. „Căutăm locuri cu vad în primul rând pentru a le amplasa şi locuri unde credem că pot veni clienţii compatibili cu brandul nostru, care înţeleg ce este cafeaua de specialitate, un client educat în principal în domeniul cafelei. Colegii noştri introduc fiecare client în lumea cafelei de specialitate”, a mai spus Edmond Moraru.

Cafelele de specialitate ajung din ţările recunoscute pentru producţia de cafea, cum sunt Etiopia, Columbia, Brazilia, Honduras, El Salvador, Kenya.

„Dacă vorbim de cafeaua preparată pe care o pot consuma la coffee-shopurile noastre, o cafea cu lapte este 10 lei, iar dacă vorbim de pungile de cafea de boabe, în medie cam 30 de lei punga de 250 de grame. Practic businessul nostru este împărţit în două segmente - cel al coffee-shop-urilor şi cel al prăjitoriei, care vinde către clienţii finali, către alte coffee-shop-uri cafea şi bineînţeles online pe site-ul nostru”, a mai adăugat Edmond Moraru.

Anul 2021 a adus trei noi unităşi pentru Noir Coffeea Roasters, care a dezvoltat şi partea de prăjitorie. În următorii doi ani, antreprenorul vrea să folosească cele 16 maşini pe care le are în prezent în proces de restaurare, având în vedere timpul lung pentru acest proces de transformare.

„Vom deschide prima dată în Suceava şi Bacău pentru a fi mai aproape şi a putea controla cumva procesul de la distanţă. Ulterior nu vom accesa şi celelalte oraşe mari. Ca cifră de afaceri în 2022, sperăm să dublăm cifra de afaceri de anul trecut, ar însemna undeva la 1,2 mil. euro”, a mai adăugat Edmond Moraru.

El spune că trendul din ultimii ani este unul favorabil cafelei de specialitate, oamenii începând să consume inclusiv acasă acest tip de cafea, să o prepare dimineaţa, iar când merg în oraş să o consume gata preparată.

„Antreprenoriatul este destul de dificil pentru că noi nu avem o educaţie financiară în spate şi cumva ne ajută foarte mult flerul, intuiţia. Cel mai important lucru pe care îl urmăresc tot timpul este să nu renunţ la calitate, să pun calitatea pe primul loc, chiar dacă asta înseamnă costuri mai mari, timp”, a mai spus Edmond Moraru.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania