Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Chiva a dezvoltat platforma turistică Localm, gândită ca o punte de legătură între viaţa de la sat şi oamenii de la oraş. Localm a strâns 350 de locuri de cazare şi speră la 1.500

28.07.2021, 00:06 Autor: Alexandra Matei

În interiorul platformei, oamenii îşi creează şi administrează singuri contul de gazdă/turist, iar rezervările nu sunt interfaţate de cei doi fondatori, ci ajung direct la gazdă Foarte multe gazde sunt din Maramureş, Ţara Făgăraşului, Apuseni, Bucovina sau din satele săseşti din Transilvania În prezent sunt în jur de 500.000-600.000 de oameni care vizitează constant platforma şi paginile de social media, iar în 2022 antreprenorii îşi propun să dubleze aceste cifre.

Andreea Chiva şi soţul ei, năs­cuţi la sat, dar „duşi de viaţă“ în me­diul urban odată cu în­ce­pe­rea stu­diilor, au creat plat­for­ma locală de turism Localm, care a adunat peste 350 de gazde din ţară în doar şase luni de funcţionare, iar obiectivul lor este să ajungă la 1.500 de gazde la finalul anului. Localm merge în trei direcţii spre cunoaşterea satului – odihnă (cazare), bucate şi obiceiuri.

Andreea Chiva defineşte platforma ca fi­ind „o punte de legătură între viaţa la sat şi oa­me­nii de la oraş“, oameni care caută o oază de linişte şi care au posibilitatea să găsească prin Localm cazări în sate din România ne­des­coperite încă, să guste bucate tradiţionale şi să cunoască obiceiurile specifice fiecărei zo­ne în parte.

„Am început să lucrăm la platformă la sfârşitul lui 2017. Ideea a fost de a crea o plat­for­mă unde poţi să rezervi o masă la localnici. Înainte de a începe dezvoltarea site-ului am hotărât să adăugăm şi categoriile de odihnă şi obiceiuri şi cred că a fost o decizie bună. Oferim posibilitatea unor oameni de la sat să îşi facă un rost rămânând la sat, şi apoi, la păstrarea specificului local, fie că vorbim de gastronomie, arhitectură sau tradiţii. Am pornit din satul nostru natal şi ne-am propus să ducem modelul la nivelul întregii ţări. Ajutăm călătorii să descopere uşor locuri, bucate şi lucruri la sat. Sigur vi s-a întâmplat să treceţi cu maşina pe lângă un sat care, văzut de la distanţă, pare foarte idilic, pitoresc şi v-aţi întrebat ce se întâmplă acolo, cum este şi cum ar fi viaţa. Ne-am dorit să simplificăm posibi­litatea de a încerca asta. Cel mai im­por­tant este că dăm o latură umană turismului. Poate nu sunt senzaţii tari, dar cu siguranţă este multă linişte şi mult suflet în forma aceasta de turism, mai multă prietenie şi implicit mai puţină singurătate“, a povestit Andreea Chiva, unul dintre cei doi fondatori ai Localm.

Ea mai spune că investiţia iniţială nu se ridică nici pe departe la sute de mii de euro, ci la câteva zeci, iar platforma este destul de complexă: îţi creezi şi administrezi singur contul de gazdă/turist, iar rezervările nu sunt interfaţate de cei doi fondatori, ci ajung direct la gazdă.

Astfel, nu există comisioane pentru rezervare, gazdele urmând să plătească la sfârşitul anului doar un comision modic pentru prezenţa pe platformă.

Andreea Chiva îşi aminteşte că primele gazde pe care le-au listat pe platformă au fost găsite prin intermediul prietenilor. Mai mult, ea susţine că încearcă să viziteze cât mai multe dintre gazde, iar până acum, a reuşit să treacă pragul caselor a circa 40% dintre ele.

În ceea ce priveşte intervalul de preţuri pentru cazările listate pe platforma Localm, Andreea Chiva spune că nu este unul standard şi că se regăsesc preţuri de la 70 lei per cameră şi până la 2.000 de lei per casă pe noapte.

Foarte multe gazde sunt din Maramureş, Ţara Făgăraşului, Apuseni, Bucovina sau din satele săseşti din Transilvania. Mai mult, pe platformă sunt listate atât pensiuni noi ale antreprenorilor care au trăit la oraş şi care s-au întors cu investiţii, cât şi pensiuni ale antreprenorilor care au locuit mereu la sat.

„Avem gazde atât săteni autentici care sunt bucuroşi să deschidă porţile pentru oaspeţi, cât şi corporatişti care au renunţat la viaţa de la oraş şi au deschis ceva la sat sau oameni care duc în paralel atât un job cât şi această formă de turism. Călătorii au diferite forme, de la tineri şi până la pensionari care caută un loc liniştit pentru o vacanţă la sat“.

Andree Chiva spune că în prezent sunt în jur de 500.000-600.000 de oameni care vizitează constant platforma şi paginile de social media, iar în 2022 îşi propune să dubleze aceste cifre.

Ea are încredere că, în timp, platforma Localm va fi mult mai cunoscută şi va convinge oamenii că lucrurile simple – „de la culesul merelor, strânsul fânului, ciorba aceea de legume rece de vară“ – au valoare.

„Oamenii de la oraş vor şti că dacă vor o întoarcere la tradiţii, o călătorie într-o lume simplă, liniştită pot să se uite pe Localm. Vom deschide poarta şi către extern, satele noastre sunt căutate afară şi înţelegem de ce“.

Fondatoarea platformei este de părere că, în general, informaţia este prea multă şi nestructurată, însă pe Localm ea este mult simplificată şi dedicată exclusiv locurilor de la sat. În plus, menţionează ea, recent a fost adăugat pe platformă un buton de Whatsapp, care face trimitere direct la contactul gazdei.

Andreea Chiva se aşteaptă ca anul viitor platforma să atingă pragul de rentabilitate. Ea consideră că pandemia a ajutat businessul pentru că toată lumea s-a îndreptat către România, către zone mai izolate. „Nu am resimţit efectele pandemiei atât de mult, iar momentul în care am lansat platforma a fost cel mai potrivit“.

Scopul Localm este să aibă acoperire în toată ţara.

Andreea Chiva vine din domeniul bancar, iar cunoştinţele dobândite în facultate, la Academia de Studii Economice au fost de folos în punerea pe picioare a acestui business, iar experienţei actuale de antreprenor a decis să îi dedice tot timpul.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone