Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Familia Iovan produce sub eticheta deFlorian pânze pentru designeri şi mici producători locali, aşternuturi din pânză şi textile pentru casă într-o fabrică din Baloteşti, iar anul acesta aşteaptă afaceri de 4,5 mil. Lei

15.11.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ Pentru zona de pânze, preţurile pleacă de la 27 de lei, iar o lenjerie completă de pat porneşte de la 526 de lei ♦ Produsele de casă încep de la 69 de lei, iar pentru colecţia de homewear, preţurile pornesc de la 417 lei ♦ Produsele se vând online, iar clienţii sunt atât persoane fizice, cât şi întreprinderi din HoReCa.

Familia Iovan a pus bazele businessului deFlorian în ‘94, după ce Florian Iovan, fondatorul afacerii, a lucrat ani la rând la Integrata de In Baloteşti. El şi soţia sa, Tania, şi-au dorit să creeze un produs care să se menţină în piaţă şi au decis să rişte şi să intre în industria de textile, în ciuda concurenţei exitente din acest domeniu.

Astăzi, soţii Iovan şi fiica lor, Andreea Costache, intrată ulterior în afacere, produc în aceeaşi fabrică din Baloteşti pânze pentru designeri şi mici producători locali, aşternuturi din pânză şi textile pentru casă.

„Firma am înfiinţat-o în 1994 şi ne-am propus să facem ceva care să ne menţină în piaţă. Este foarte greu să lucrezi textile, mai ales pânză, pentru că avem o concurenţă enormă. Şansa noastră a fost că la Integrata de In Baloteşti, unde eu am lucrat toată viaţa, a existat de pe vremea lui Ceauşescu o secţie care lucra pentru artizanatul românesc. În anii ‘70, a existat şi un proiect care a subliniat tocmai această paralelă între ce făceam noi în industrie şi ce făcea ţăranul român. S-au creat, astfel, pânze construite neconvenţional care au ţinut în spate artizanatul românesc în toată acea perioadă. Astăzi, producem în aceeaşi fabrică. Secţia aceea am preluat-o de la investitorul strategic care a luat fabrica. Practic, am cumpărat războaiele şi am închiriat spaţiul”, a povestit Florian Iovan.

Afacerea a fost începută, îşi aminteşte acesta, cu doar 250 de lei pentru înfiinţarea SRL-ului şi cu nişte economii pe care familia Iovan le avea, circa 30.000 de lei.

Brandul deFlorian a fost construit de către Andreea Costache, fiica fondatorului şi asociat în firmă, care astăzi se ocupă inclusiv de partea de promovare şi marketing. Ea şi-a dorit, încă din copilărie, să facă branding şi a ajuns să facă acest lucru pentru şi alături de părinţii săi.

„Toată experienţa lor acumulată de-a lungul anilor trebuia doar pusă în scenă. Aveau nevoie de o prezentare şi de aici ne-am gândit să vină şi numele – deFlorian este semnătura pornită de la tatăl meu”, a detaliat Andreea Costache.

Businessul are două zone principale pe care activează: partea de pânză - dedicată designerilor români şi micilor producători locali - şi partea de produse finite, deFlorian Beding Artisan, care cuprinde textile pentru casă – aşternuturi, feţe de masă sau haine de casă.

Florian Iovan: Eu lucrez de mai bine de 50 de ani în domeniu, dar niciodată nu am avut o asemenea explozie a costurilor - să ai materii prime şi utilităţi care şi-au dublat costurile în câteva luni. Totul s-a scumpit, a devenit cel puţin dublu.


Pentru a exista, completează Florian Iovan, firma trebuie să aibă mai mulţi stâlpi de suport, iar unul dintre ei este partea de lucru pentru artizanatul românesc. Aceasta reprezintă circa 70% din producţia totală, precizează el, iar pe acest segment deFlorian are peste 1.000 de clienţi.

Produsele se vând online, iar clienţii sunt atât persoane fizice, cât şi întreprinderi din HoReCa.

Pentru zona de pânze, preţurile pleacă de la 27 de lei, iar pentru partea de aşternuturi, pentru o lenjerie completă de pat, acestea pornesc de la 526 de lei şi diferă în funcţie de mărime. Produsele de casă încep de la 69 de lei, iar pentru colecţia de homewear preţurile pornesc de la 417 lei.

Alături de pânze, aşternuturile de pat se vând cel mai bine, menţionează Andreea Costache.

Lunar, deFlorian produce în valoare de circa 350.000 de lei, afirmă Florian Iovan, iar o parte din producţie merge la export, în Germania.

„Capacitatea de producţie poate fi extinsă. Ar fi o idee să exportăm mai mult pentru a ajunge acolo unde ne dorim. Noi am ţintit foarte mult piaţa românească, dar ne-am dorit să ieşim şi în afară”, a adăugat Andreea Costache.

Targetul, mai spune ea, este ca brandul deFlorian să ajungă anul viitor la un târg internaţional. Costurile de participare la un astfel de târg sunt însă foarte mari, afirmă ea, iar susţinerea statului pe această parte este aproape zero.

Există, pe de altă parte, şi diverse alte greutăţi pe care familia Iovan le întâmpină în prezent, iar acestea sunt legate de aprovizionarea cu materia primă, dar şi de forţa de muncă sau de aparatura folosită, care este veche de aproape 50 de ani şi care va trebui înlocuită în curând.

Totodată, de pe lista provocărilor nu lipseşte nici creşterea de costurilor. Preţul materiilor prime, detaliază Andreea Costache, a crescut foarte mult pe plan mondial, iar la acesta s-a adăugat şi creşterea costurilor cu energia sau gazele.

„Eu lucrez de mai bine de 50 de ani în domeniu, dar niciodată nu am avut o asemenea explozie a costurilor - să ai materii prime şi utilităţi care şi-au dublat costurile în câteva luni. Totul s-a scumpit, a devenit cel puţin dublu”, a completat Florian Iovan.

Dincolo de toate aceste provocări, businessul reuşeşte să se menţină, iar 2022 a fost un an bun raportat la obstacolele care au apărut.

În 2021, Tottex Impex, firma care operează brandul deFlorian, a generat venituri de 3,8 mil. lei, iar anul acesta cifra de afaceri se situează undeva în jurul valorii de 4,5 mil. lei.

În prezent, firma funcţionează cu o echipă de aproximativ 20 de persoane.

deFlorian rămâne o afacere de familie şi este un business gândit pe generaţii întregi. Andreea Costache şi părinţii săi îşi doresc ca ceea ce ei construiesc acum să poată fi dus mai departe de generaţiile viitoare, astfel încât tradiţia de familie să se păstreze.

„În familie se spune că nu e bine să faci afaceri, dar noi cred că ne-am descurcat foarte bine împreună. Noi, cei tineri, trebuie să venim lângă generaţiile anterioare şi să îi sprijinim, cred că este nevoie de asta, pentru că împreună formăm o echipă de neînvins”, a concluzionat ea.

 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat Proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
  
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero
 
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de  70-80 mld. euro. 
 
 
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania