Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ioana Matei a transformat casa bunicilor săi din comuna Ghindăreşti, judeţul Constanţa, într-un punct gastronomic local numit La Grisha. „Mă bucur că pot promova locurile dragi şi producătorii şi artizanii din comunitatea locală“

21.08.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Punctul gastronomic local La Grisha are în jur de 20 de locuri în interior, plus alte câteva pe terasa acoperită Acesta este deschis doar sâmbăta şi duminica şi funcţionează doar pe bază de rezervare  Într-o zi bună de sâmbătă, La Grisha are în jur de 30-40 de clienţi, iar încasările dintr-o săptămâna bună se ridică la 2.000-3.000 de euro.

Ioana Matei a readus la viaţă casa părintească a tatălui său, cea în care au locuit bunicii ei, şi a transformat-o într-un punct gastronomic local. Acesta se numeşte La Grisha şi se află în comuna Ghindăreşti, judeţul Constanţa, unde familia sa găteşte peşte din Dunăre luat direct de la pescari. Acesta nu este primul proiect antreprenorial al Ioanei Matei. În urmă cu peste un deceniu, ea pornit alături de mama sa Jovis, un brand de cosmetice naturale, care însă a trecut în plan secund odată cu deschiderea punctului gastronomic local La Grisha.

„Acum aproape doi ani am deschis un punct gastronomic local în judeţul Constanta, comuna Ghindăreşti. Noul proiect se numeşte La Grisha, Grisha fiind tatăl meu. Numele lui este Grigore, iar pentru că punctul gastronomic este într-o comunitate de ruşi lipoveni, prescurtarea este Grisha.

Activitatea punctului gastronomic se desfăşoară în casa părintească a tatălui meu. Acum câţiva ani am decis să renovăm casa bunicilor mei, în stil tradiţional lipovenesc, dar nu eram foarte hotărâţi ce vom face cu ea. Tot atunci, spre final de 2022, se intensificaseră discuţiile despre punctele gastronomice locale şi am considerat că ar fi o idee bună, care ni s-ar potrivi”, a povestit ea.

Principala investiţie, spune antreprenoarea, a fost legată de restaurarea casei bunicilor săi, investiţie care s-a ridicat la aproximativ 40.000 de euro.

Punctul gastronomic local La Grisha are în jur de 20 de locuri în interior, plus alte câteva pe terasa acoperită. Acesta este deschis doar sâmbăta şi duminica şi funcţionează doar pe bază de rezervare, întrucât se găteşte în funcţie de numărul clienţilor care sunt aşteptaţi în ziua respectivă.

Peştele preparat în punctul gastronomic local este luat din Dunăre, direct de la pescari locali, iar legumele, fructele sau brânza provin, de asemenea, de la producătorii locali, menţionează fondatoarea La Grisha.

Într-o zi de weekend, clienţii pot găsi în meniu salată de icre, zacuscă de peşte, peşte afumat, brânză şi legume, ciorbe, saramură sau tarte cu fructe la desert.

„Într-o zi bună de sâmbătă, sunt în jur de 30-40 de oameni care ne calcă pragul. Încasările într-o saptamana buna se ridică la 2.000-3.000 de euro”, a mai spus Ioana Matei.

Un punct gastronomic local înseamnă, după cum a explicat aceasta, „o gospodărie unde găteşti în bucătăria proprie”, cu ingrediente din producţia proprie, cum ar fi legume, carne, ouă sau peşte.

În teorie, adaugă ea, este destul de simplu să devii un punct gastronomic local, însă, în practică, te poţi  lovi de ambiguităţi legislative.

„Am avut nevoie de autorizaţie de producător pescar de la primărie, să ne înscriem la direcţia sanitar-veterinară, să facem nişte controale. Problema a intervenit pentru că în legislaţie nu există o formă legală pentru punctele gastronomice locale, ci sunt încadrate, după cod CAEN, tot ca restaurante”, a povestit ea.

Ioana Matei a păstrat o parte din Jovis, proiectul antreprenorial pornit împreună cu mama ei, şi în acest nou business.

Săpunurile şi cosmeticele cu eticheta Jovis se vând astăzi direct de la punctul gastronomic local La Grisha, alături de alte produse, cum ar fi miere locală, picturi realizate de artişti locali, şaluri ruseşti sau dulceţuri.

„La Grisha e o experienţă care mă bucură foarte mult deoarece implică unele dintre lucrurile şi activităţile de care sunt cel mai ataşată şi anume familie, tradiţii, rădăcini, locurile natale. Mă bucur că pot promova locurile dragi şi că reuşim să aducem în faţă şi să promovăm şi alţi producători şi artizani din comunitatea locală.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania