Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Maria Piţigoi a deschis o curăţătorie de încălţăminte în Bucureşti după o investiţie de 10.000 euro şi urmăreşte extinderea în ţară: M-am aventurat în antreprenoriat fără frici, dubii. Mi-am dorit, am văzut ţinta în faţa mea şi am mers către ea

11.08.2020, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Businessul Kixomania a început în 2018, după ce fondatoarea Maria Piţigoi a căutat o cură­ţă­torie pentru încălţă­min­te şi a observat nevoia unui astfel de serviciu în piaţă. La doi ani de la înfiinţare, an­treprenoarea care a pus bazele companiei a mai adăugat şi partea de recondiţionare de în­călţăminte, a deschis un atelier şi ţinteşte afaceri de 25.000-30.000 de euro în 2020.

„Kixomania a pornit de la o pasiune şi din nevoia de a menţine încălţămintea pro­prie curată. Am căutat dacă există un astfel de serviciu, am văzut că nu era şi am decis să fim pionierii. Ideea a venit când am întrebat un prieten dacă există şi o curăţătorie de încălţăminte. Am zis că este cazul să deschid o curăţătorie pentru că nu sunt singura care are nevoie“, a povestit Maria Piţigoi.

Investiţia iniţială a fost de 10.000 de euro, din surse proprii, în soluţii profesionale de curăţare, perii, tot procesul de curăţare a în­căl­ţămintei realizându-se manual. Kixomania are doi angajaţi şi mai mulţi colaboratori, în funcţie de comenzile primite.

„A fost interesant pentru că era un domeniu total necunoscut pentru cei din jurul meu. Primul business a fost la 18 ani în domenii total diferite. De fiecare dată este frumos să o iei de la zero, la început este o motivaţie care vine din partea ta“, a mai spus antreprenoarea.

Iniţial, Kixomania a funcţionat online, pe bază de comandă, iar clienţii se întâlneau cu angajaţii companiei pentru predare şi primi­rea pantofilor. Creşterea comenzilor din perioada stării de urgenţă din prima parte a anu­lui 2020 a determinat-o însă pe fon­da­toarea businessului să deschidă şi un atelier fizic, în zona Floreasca din Bucureşri.

Ea crede că oamenii au acordat mai multă atenţie felului în care arată şi au pus accentul pe curăţenie mai mult odată cu răs­pân­direa noului virus, ceea ce a dus la creş­te­rea comenzilor pentru curăţarea încălţămintei.

„Kixomania vine de la „kicks“ care înseamnă în engleză încălţăminte sport şi „mania“ pentru încălţăminte. A fost un joc de cuvinte pentru a transmite şi prin brand pasiunea pe care eu şi echipa mea o avem pentru încălţăminte. Am inclus şi partea de recondiţionare pentru că foarte mulţi clienţi ne-au solicitat acest lucru“, a mai spus Maria Piţigoi.

De altfel, cele mai multe perechi de încălţăminte aduse pentru curăţare sunt sport, iar clienţii bărbaţi au venit de mai multe ori cu încălţămintea pentru curăţat, din ce a observat antreprenoarea.

„Numărul comenzilor creşte de la zi la zi, vedem că oamenii sunt din ce în ce mai interesaţi şi deschişi. Ne situăm la 10-12 co­menzi pe zi. Am avut şi 30 de comenzi în anu­mite zile, ele fluctuează. Lumea poate să plaseze comanda pe site, unde avem magazinul online, sau ne pot trece pragul în ate­lie­rul nostru din Floreasca“, a mai spus fondatoarea Kixomania.

În medie, dacă clienţii nu se grăbesc, o curăţare durează între o zi şi cinci zile, în funcţie de comenzi, iar pentru serviciul rapid termenul este de la o oră la opt ore. Curăţarea standard a încălţămintei costă 40 de lei pentru pereche, însă clienţii pot opta pentru pachete de curăţare, la trei perechi curăţate, a patra să fie din partea Kixomania.

„Îmi doresc să deschid la fiecare colţ de stradă Kixomania, în Bucureşti îmi doresc să fim cât mai accesibili. După vor urma extinderile în ţară, în puncte cheie pentru a fi cât mai aproape de clienţi. În 2020 ne propunem să deschidem mai multe puncte de lucru în Bucureşti, pentru a stabili o infrastructură. De la anul vom începe construcţia în ţară“, a mai spus Maria Piţigoi.

Principalele provocări pentru antreprenoare au fost cele din mediul de afaceri, de la cele legale, fiind un domeniu nou, până la cele legate de clienţi.

În 2019, businessul a generat afaceri de 10.000 de euro, iar pentru anul 2020 fondatoarea estimează 25.000-30.000 de euro vânzări.

Faptul că a început un business încă de la 18 ani a ajutat-o pe fondatoarea Kixomania să ia decizii mai bune în noua companie, mai ales din punctual de vedere financiar.

„A fost o periodă pe care o recomand tuturor tinerilor antreprenori care doresc să se lanseze în acest domeniu pentru că experienţa pe care o trăieştip e pielea ta nu o să ţi-o dea nimeni. Eu am crescut şi m-am dezvoltat cu businessurile mele.  M-am aventurat în antreprenoriat fără frici, dubii. Mi-am dorit, am văzut ţinta în faţa mea şi am mers către ea“, a mai spus Maria Piţigoi.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania