Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Marian Ioniţă din Bucureşti a făcut primii paşi în antreprenoriat alături de un bun prieten în urmă cu mai bine de un deceniu, când a creat AMcustoms, un atelier auto care se ocupă cu aplicarea de folii de protecţie solară

11.05.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ Atelierul este nişat pe aplicarea foliilor de protecţie solară, dar şi pe partea de protecţie caroserie şi colantări ♦ În medie, un client plăteşte circa 550 de lei per maşină l AMcustoms îşi desfăşoară activitatea în prezent într-un atelier de 300 de metri pătraţi care poate primi circa 12 maşini în acelaşi timp.

Marian Ioniţă din Bucureşti a intrat în antreprenoriat acum mai bine de zece ani, când a creat atelierul auto AMcustoms, care se ocupă cu aplicarea foliilor de protecţie solară. El a păşit pe acest drum alături de un bun prieten, care s-a retras însă din business recent.

Dorinţa de a începe ceva pe cont propriu i-a făcut pe cei doi să îşi vândă maşinile pe care le aveau la vremea respectivă, iar cu banii obţinuţi, cei circa 6.000 de euro, au pus bazele AMcustoms.

„Am început împreună cu un prieten foarte bun acest business. Ne-am vândut amândoi maşinile personale, aveam salariile de atunci, eram tineri, era mai greu cu partea financiară. Investiţia s-a ridicat atunci la circa 6.000 de euro. Am avut nevoie de un spaţiu, l-am închiriat, am optimizat costurile şi am reuşit să creştem treptat. Eram timizi, dar nerăbdători să începem, însă am realizat că este greu. Adrian (n. red. – prietenul şi partenerul său de business) se ocupa de site, iar când am ajuns la departamentul portofoliu, ne-am dat seama că nu aveam poze. Clienţii erau mai rari, mai ales că vorbim despre un domeniu ce implică anumite autorizări. Primele luni am mers în paralel cu joburile noastre de atunci, iar ulterior am pornit cu toate motoarele în această direcţie. Acum, este chiar mai mult decât un full time job“, a povestit Marian Ioniţă. În prima lună de activitate, îşi aminteşte antreprenorul, pe poarta atelierului au intrat doar două maşini. 

Astăzi, în schimb, AMcustoms oferă servicii pentru circa patru maşini pe zi.

Munca este aceeaşi atât pentru maşinile scumpe, cât şi pentru cele de buget, precizează el. Diferenţa se face în funcţie de tipul maşinii (SUV, berlină, etc), iar complexitatea lucrării este un alt criteriu de stabilire a preţului.

În medie, un client plăteşte circa 550 de lei per maşină.

AMcustoms îşi desfăşoară activitatea în prezent într-un atelier de 300 de metri pătraţi ce poate primi circa 12 maşini în acelaşi timp. Marian Ioniţă crede că această locaţie este şi varianta cea mai bună de până acum şi îşi propune să rămână aici pe termen lung.

„Astăzi suntem în al patrulea atelier de când am început. Am pornit de la un atelier de 180 metri pătraţi, ceea ce era prea mult la vremea respectivă, apoi am redus spaţiul la 60 de metri pătraţi. Al treilea atelier era de 25 metri pătraţi şi acolo am funcţionat circa doi ani de zile. Am avut nevoie de un spaţiu mai mare, iar din 2015 până în prezent, funcţionăm într-un atelier de 300 mp, cu o capacitate maximă de 12 maşini.“

Atelierul este nişat pe aplicarea foliilor de protecţie solară, dar şi pe partea de protecţie caroserie şi colantări. Aceste segmente, spune antreprenorul, pot suferi modificări de la lună la lună – vara predomină partea de protecţie solară, iar în sezonul mai rece, cea de colantări.

Clienţii se împart în două categorii, astfel că la AMcustoms vin atât persoane fizice, cât şi clienţi corporate, cu flote mai mari de maşini. „Acum lucrăm cu clienţii noştri vechi în proporţie de 70%“, a adăugat el.

Anul trecut, susţine Marian Ioniţă, a fost destul de slab pentru business, fiind anul în care partenerul său a decis să se retragă din afacere. În 2021, AMcustoms a ajuns la 250.000 de lei cifră de afaceri, minus 30% faţă de anul precedent.

Anul 2022 a început însă foarte bine pentru atelierul auto, iar lunile februarie, martie şi aprilie au fost mult mai bune decât spera antreprenorul.

Echipa AMcustoms este formată din trei persoane şi, în perioada următoare, acesta îşi propune să mai angajeze încă un om, întrucât se simte această nevoie la nivelul businessului.

Problema forţei de muncă este generală, crede el, iar în acest domeniu este cu atât mai greu să angajezi oameni, pentru că este nevoie de experienţă.

„Este destul de greu să găseşti oameni pentru că este un domeniu în care chiar ai nevoie de un om cu experienţă. Nu putem învăţa în timp ce facem, maşinile care vin la noi sunt destul de scumpe, iar clienţii au încredere în serviciile noastre şi nu putem dezamăgi.“

Pe Marian Ioniţă antreprenoriatul l-a învăţat să ia decizii şi l-a ajutat să ajungă la un nivel important de maturitate.

De-a lungul timpului, el a accesat o linie mică de credit, iar în viitor, ţinteşte şi alte finanţări, întrucât are nevoie de un buget important pentru salarii şi promovare.

El este încrezător în businessul său, iar premisele privind dezvoltarea sunt pozitive.

„Noi am avut o creştere organică, nu am forţat nimic. Conform cifrelor, nu vorbim despre o creştere imensă, dar este foarte important că lumea ne cunoaşte şi vine la noi pentru serviciile noastre“, a mai spus acesta. 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania