• Leu / EUR4.9297
  • Leu / GBP5.7419
  • Leu / USD4.6851
Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Mariana Sebeni-Comşa şi Marius Comşa din Braşov au pornit o afacere cu dulceţuri, siropuri şi ceaiuri făcute din trandafirii şi fructele de pe plantaţiile proprii, iar anul acesta au produs câteva mii de borcane şi sticle sub eticheta Rose Story

07.10.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ În portofoliul Rose Story se găsesc produse precum dulceaţă de trandafiri cu zahăr sau fără, şerbet din sirop de trandafiri, siropuri, ceai de trandafiri, apă de trandafiri pentru uz cosmetic, dar şi săpunuri făcute din pulbere de trandafiri ♦ Produsele se vând în toată ţara, online şi în magazine tip băcănii, dar şi în străinătate ♦ Preţurile pornesc de la 15 lei şi ajung până la 35 de lei.

Mariana Sebeni-Comşa şi soţul Marius au fost plecaţi într-o vacanţă în Santorini acum câţiva ani, unde au întâlnit o familie care avea o plantaţie de trandafiri din care producea dulceaţă, iar acela a fost momentul în care au decis să renunţe la carierele pe care le aveau şi să se apuce de agricultură. 

Cei doi soţi s-au întors acasă, la Braşov, şi au pus bazele businessului Rose Story, iar astăzi produc dulceţuri, siroupuri, ceaiuri, dar şi diverse alte produse din trandafirii şi fructele de pe plantaţiile proprii. Anul acesta, sub eticheta Rose Story au fost produse câteva mii de sticle şi borcane.

„Recunosc că ideea a fost furată dintr-o vacanţă în Grecia, în Santorini. Acolo am vizitat o plantaţie de trandafiri de dulceaţă şi am întâlnit o familie, un cuplu, care se ocupa de această plantaţie şi erau atât de fericiţi - aveau undeva la 65-70 de ani. Ne-au dat să gustăm şi i-am spus lui Marius (soţul ei – n. red.) că eu asta îmi doresc să fac, aşa vreau să îmbătrânesc şi eu, aşa vreau să arăt şi eu la 65-70 de ani, să fiu zen, să-mi placă ce fac. Ne-am întors în ţară după vacanţă, în 2017, am identificat un teren agricol, l-am cumpărat, am găsit butaşii de trandafiri undeva în judeţul Alba, am mers şi i-am cumpărat. Erau câteva sute de butaşi, care acum s-au făcut 6.000 de fire pe rod.“ 

„De atunci a început distracţia. Anul acesta am produs 4.000 de borcane, 3.000 de sticle şi 600 de plicuri de ceai. Pe zi, producem artizanal, la lingură de lemn circa 240 de borcane“, a spus Mariana Sebeni-Comşa, cofondatoare a Rose Story.

Înainte de a intra în agricultură şi producţie, aceasta era trainer la Camera de Comerţ şi în mediul de afaceri braşovean, unde preda tehnici de comunicare şi fusese jurnalist timp de 28 de ani. Ea avea o firmă de PR şi comunicare, iar soţul ei, de profesie economist, avea şi el o firmă.

Cei doi au plecat la drum cu o investiţie de 30.000 de euro, bani pe care i-au folosit pentru a crea un spaţiu corespunzător activităţii de producţie. 

În portofoliul Rose Story se găsesc produse precum dulceaţă de trandafiri cu zahăr sau fără, şerbet din sirop de trandafiri, siropuri, ceai de trandafiri, apă de trandafiri pentru uz cosmetic, dar şi săpunuri făcute din pulbere de trandafiri.

Din livezile primite moştenire de la bunici, cei doi culeg cireşe, vişine, prune, nuci, caise, gutui şi cireşe amare şi fac, de asemenea, dulceaţă.

Dulceaţa de trandafiri rămâne însă cel mai cerut produs din portofoliu, precizează Mariana Sebeni-Comşa.

În primii doi ani, mai spune antreprenoarea, produsele se vindeau la târguri şi online, după care a fost deschis şi un magazin în centrul Braşovului. În prezent, produsele se vând în toată ţara, dar şi în străinătate. 

„Avem colaborări şi cu magazine din ţară – vindem foarte bine la Bucureşti, Constanţa, Iaşi, Bistriţa sau Timişoara. Suntem prezenţi în magazine tip băcănii. Vindem şi în afară – am ajuns în Coreea, America, Japonia, Franţa şi Anglia.“

Preţurile pornesc de la 15 lei şi ajung până la 35 de lei, iar cel mai scump produs este dulceaţa de cireşe amare, care, explică ea, este foarte greu de făcut şi este şi foarte rară.

Sub eticheta Rose Story, subliniază cofondatoarea, se găsesc produse de nişă, iar publicul lor este format din oameni care îşi doresc să mănânce natural şi sănătos. Însă, afirmă aceasta, oamenii care doresc să mănânce ceva natural sunt puţini, întrucât pe cei mai mulţi îi interesează preţul.

Vânzările lunare ajung la aproximativ 9.000 de lei, însă cheltuielile din această perioadă sunt mai mari decât veniturile, iar vânzările online, precizează Mariana Sebeni-Comşa, susţin magazinul fizic.

Cea mai bună perioadă, îşi aminteşte antreprenoarea, a fost 2018-2019, înainte de pandemie, când din cei 30.000 de euro investiţi iniţial, cei doi au recuperat jumătate şi au ales să reinvestească tot. 

„Nu am ştiut că vine pandemia sau războiul. Acum scopul nostru este să supravieţuim. Scumpirile din ultimele luni ne-au dat peste cap. Pentru a menţine şi a susţine producţia am fost nevoiţi să luăm un credit de 30.000 de lei“, a mai spus aceasta.

În 2021, Rose Story a generat o cifră de afaceri de 170.000 lei şi un profit de 9.000 de lei, adică doar jumătate din cât generase cu un an în urmă.

Mariana Sebeni-Comşa se consideră norocoasă pentru faptul că s-a născut într-o familie cu femei care au ştiut să se descurce în orice situaţie. Bunica ei a prins perioade cu război şi vremuri grele şi ea a fost cea de la care a învăţat să facă acea peltea de măr, pe care o foloseşte astăzi la dulceaţa fără zahăr.

Deşi nici în prezent contextul nu este unul favorabil pentru micii antreprenori, iar volumul de muncă este unul foarte mare, ea spune că nu ar renunţa nicicând la ceea ce face astăzi la Rose Story.

„Este foarte mult de muncă, dar nu aş schimba nimic şi dacă ar fi să o iau de la capăt, aş lua-o de la capăt“, a conchis aceasta.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone