♦ Sub brandul Scorilo se regăsesc două tipuri de bere: berea blondă şi berea roşie.
Mihai şi Valeria Schelean-Şomfelean au creat brandul de bere artizanală Scorilo odată cu construirea de la zero a unei fabrici în Poiana Mărului, judeţul Caraş-Severin. Cei doi au început construcţia fabricii în 2019, iar astăzi produc aproximativ 300.000 de litri de bere artizanală pe an, pe care o comercializează atât „la poarta fabricii“, cât şi în magazinele Mega Image sau prin intermediul livrărilor.
Numele brandului şi al fabricii este inspirat dintr-o legendă din zona Banatului montan, care spune că regele dac Scorilo şi-a ascuns comoara în Poiana Mărului, acolo unde este fabricată berea cu acelaşi nume, iar în prima zi de primăvară, cel care este norocos va găsi comoara lui.
„Am construit fabrica de la zero. Costurile au fost extrem de mari din mai multe motive. În primul rând, pentru că am început o construcţie nouă, nu am avut o hală sau un imobil deja construit şi am fost obligaţi să investim din temelii. Pe de altă parte, ne-am orientat spre echipamente de producţie performante, care să permită cât mai multă automatizarea. Capacitatea de producţie şi partea de construcţie le-am realizat în cursul anului 2019, dar din punctul de vedere al autorizărilor, nu am avut posibilitatea să producem bere în mod legal de atunci. Am avut noroc de finanţare din partea familiei. Condiţiile au fost mult mai lejere decât în cazul unei instituţii bancare. Investiţia depăşeşte jumătate de milion de euro. Producem în acest moment 300.000 litri pe an, dar avem doar un sfert din capacitatea de producţie dezvoltată. Nu este uşor să faci o fabrică de bere. Porneşte de la pasiune, dar dacă această pasiune nu se transformă într-un business corect, se pierd banii“, au spus cei doi fondatori, Mihai şi Valeria Schelean-Şomfelean.
Prima bere vândută a fost chiar în fabrică, îşi aminteşte Mihai Schelean-Şomfelean, iar oamenii au venit şi au fost plăcut surprinşi atât de produs, cât şi de ceea ce au văzut în fabrică – de la zona de producţie şi zona de depozitare, până la tipurile de malţuri folosite în berea Scorilo.
Fabrica de bere artizanală din Poiana Mărului este o fabrică deschisă, unde oamenii pot vedea, de altfel, şi cum arată drojdia sau hameiul şi pot afla toate detaliile despre procesul de producţie.
În acest moment, fabrica produce două tipuri de bere, întrucât în urma studiilor realizate s-a ajuns la concluzia că este mai bine ca prima dată produsul să intre pe piaţă şi să devină cunoscut şi abia apoi să se dezvolte treptat mai multe sortimente. Astfel, după cum spun cei doi fondatori, sub brandul Scorilo se regăsesc o bere blondă, dar şi o bere roşie, pe aceasta din urmă preferând-o mai ales fetele, întrucât este mai aromată.
Reţetele de bere au fost gândite împreună cu un maestru berar austriac care este şi colaborator al businessului.
De la prima bere vândută şi până astăzi, Mihai şi Valeria Schelean-Şomfelean au reuşit, după ce au bătut la mai multe uşi pentru a face produsul cunoscut, să aducă berea Scorilo mai aproape de consumator prin intermediul magazinelor Mega Image. „Putem mai mult şi vrem să putem mai mult. Suntem în continuare în discuţii şi negocieri cu alte lanţuri pe care sperăm să intrăm. Cred că există posibilitatea să intrăm în şi mai multe locaţii pentru că oamenii cer produsul. Se doreşte a se gusta berea noastră şi în oraşe unde nu suntem prezenţi“.
Preţul pentru cei care vin să cumpere bere de la poarta fabricii pentru consumul propriu este 6,88 lei pentru berea blondă şi 7,43 lei pentru berea roşie.
Mihai Schelean-Şomfelean subliniază că berea este îmbuteliată în funcţie de cerinţa clienţilor şi că, în principiu, se merge pe bere la sticlă de 0,5 l. „Avem bere şi la butoaie de 30 l, pe care le dăm pentru Casa Berarilor Artizani şi la Rombeer, care sunt nişte magazine specializate pe bere artizanală cu concept beer-to-go.“
Businessul administrat de cei doi funcţionează după o strategie gândită pe trei nivele. Primul este fabrica din Poiana Mărului, unde există şi un magazin şi o terasă, al doilea este retailul, iar al treilea, industria HoReCa. Totodată, cei doi fondatori spun că au mers şi pe zona de livrări online, însă s-au limitat la locaţiile la care pot asigura transportul prin intermediul angajaţilor lor.
În prezent, fabrica de bere artizanală din Poiana Mărului funcţionează cu 5 angajaţi.
Valeria Schelean-Şomfelean spune că este un business fluctuant, în care pe perioada verii încasările sunt mai mari faţă de sezonul rece, când se limitează doar la vânzările prin supermarketuri sau colaboratori. „Ne-am propus ca în acest an să reuşim să ne mai mărim capacitatea de producţie. Dorinţa noastră este să ajungem la capacitatea maximă, de 9.000 de hectolitri pe an. Nu ştiu în cât timp o vom atinge, dar avem nişte proiecţii, nişte vise şi va fi greu până vom ajunge acolo“.
Pentru Mihai şi Valeria Schelean-Şomfelean experienţa de antreprenor înseamnă greutăţi, lecţii învăţate şi răspundere faţă de angajaţi, autorităţi şi clienţi.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE