Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Oana Monoran din Timişoara a creat Monoton, un magazin în care a adunat produse handmade cu eticheta Made in Romania de la aproape 90 de artişti şi designeri din toată ţara. „Am deschis cu gândul la anul Capitalei Culturale“

11.01.2023, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ Portofoliul Monoton cuprinde de la tricouri în ediţie limitată, la bijuterii din ceramică, lemn, cupru şi pietre semipreţioase, dar şi eşarfe, lumânări parfumate sau haine ♦ Preţurile produselor pornesc de la 50 de lei şi pot ajunge la câteva mii de lei, în cazul obiectelor vestimentare pictate manual.

Oana Monoran a pus bazele magazinului Monoton în 2019, alături de fratele său, iar până acum a adunat în portofoliu obiecte handmade cu eticheta Made in Romania de la aproape 90 de artişti şi designeri români.

Proiectul lor a pornit cu gândul de a aduce în acelaşi loc produse realizate în România şi de a susţine antreprenorii din toată ţara.

„Monoton este un magazin cu obiecte de design Made in Ro, create de artişti şi designeri din toată ţara. Nu mă feresc să spun că este un magazin de suveniruri. Îmi place şi termenul de concept store sau shop multibrand. Avem obiecte minimaliste, dar şi obiecte bogate în detalii. Avem de la tricouri în ediţie limitată, la bijuterii din ceramică, lemn, cupru şi pietre semipreţioase, dar şi eşarfe, lumânări parfumate şi haine. Mereu spun că Monoton nu ar fi existat dacă Timişoara nu ar fi câştigat titlul de Capitală Culturală. Am deschis cu gândul la anul Capitalei Culturale. Voiam să fie aici un spaţiu în care să se regăsească obiecte deosebite care să reprezinte România. Acum avem aproape 90 de designeri şi artişti români cu care lucrăm constant“, a spus Oana Monoran.

Printre brandurile din magazin se numără branduri precum Get Lit, Ludic, Gruni sau Moţart, dar şi alte branduri din Braşov, Timişoara sau Iaşi.

Monoton este primul proiect antreprenorial al Oanei Monoran. Investiţia de pornire a fost treptată, spune ea, iar banii au mers, în cea mai mare parte, către amenajarea spaţiului.

Magazinul se întinde pe o suprafaţă de 26 mp, însă antreprenoarea are în plan să găsească, în viitor, un spaţiu mai mare.

Foarte mulţi dintre clienţii magazinului din centrul Timişoarei, aflat pe o stradă pietonală, fie ei turişti sau localnici, sunt atraşi de bijuteriile handmade – cerceii, broşele, butonii, colierele sau brăţările – expuse pe rafturile acestuia.

„Totul este despre a descoperi. Sunt multe bijuterii, iar acestea sunt în topul vânzărilor. Sunt însă şi mulţi clienţi locali care ştiu exact pentru ce vin – recunosc brandurile, ştiu ce au lansat şi cer aceste produse“, a adăugat antreprenoarea.

Magazinul cu produse handmade a avut primii clienţi chiar înainte de debutul pandemiei de Covid-19. În cele câteva luni de funcţionare, povesteşte antreprenoarea, acesta avea deja un portofoliu cu produse de la designeri şi artişti români şi un domeniu online, iar din martie 2020, activitatea lui s-a mutat complet în online.

Cele mai bune perioade, din perspectiva vânzărilor, spune aceasta, sunt sărbătorile de iarnă şi 8 martie.

Preţurile produselor pornesc de la 50 de lei şi pot ajunge la câteva mii de lei, în cazul obiectelor vestimentare pictate manual.

„Produsele realizate în România au preţuri mari, dar cred că lumea a început deja să înţeleagă ce înseamnă un obiect de calitate, pe care îl poţi folosi poate chiar o viaţă. Dacă poţi vedea dincolo de preţ, atunci acesta nu este chiar atât de mare.“

În 2021, ultimul an pentru care există date disponibile, Monoton a generat o cifră de afaceri de aproape 42.000 de euro.

Anul acesta, crede Oana Monoran, pentru magazinul din Timişoara va fi „anul cel mare“, iar încasările vor fi pe măsură, mai ales în contextul în care Timişoara este Capitală Culturală şi sunt aşteptaţi foarte mulţi turişti.

În 2023, ea plănuieşte să aducă noi angajaţi şi să ţină magazinul deschis cât mai mult timp. Aceasta îşi propune, de asemenea, să se pregătească foarte bine pe partea de stocuri pentru a putea oferi tuturor clienţilor care îi vor călca pragul un portofoliu complet.

Totodată, Oana Monoran va continua să caute noi artişti şi designeri români pentru a diversifica protofoliul de produse cât mai mult.

„Mai este loc pentru artişti şi designeri noi. Pentru noi, este o căutare permanentă. Gândul că astăzi voi descoperi încă un artist talentat este o mare bucurie“, a mai spus aceasta.

Pentru ea, sursa principală de energie sunt obiectele pe care reuşeşte să le aducă pe rafturile magazinului, dar şi comunitatea de antreprenori care s-a format în Timişoara prin intermediul proiectului său.

 

 

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania