Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Patrick Morăraş schiţează, proiectează şi produce obiecte pentru joacă sub brandul Mormi într-un mic atelier din Bucureşti. „Pentru un antreprenor mic şi o finanţare de 10.000 de euro contează foarte mult“

27.01.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

Businessul Mormi a pornit în 2015 de la nevoia lui Patrick Morăraş de a-i oferi copilului său jucării educative, care să aibă o durată lungă de viaţă. În portofoliul Mormi s-au adunat peste 15 produse, iar de anul trecut brandul românesc a ajuns şi în afara graniţelor.  

Patrick Morăraş a studiat Arhitec­tu­ra şi a lucrat apoi timp de 16 ani în domeniul jocurilor video, iar în 2015 a creat businessul Mormi, un brand care curpinde astăzi peste 15 obiecte pentru joacă, gândite pentru a susţine dezvoltarea copiilor prin inter­mediul jocului, al abilităţilor de raţio­na­ment, al creativităţii şi al concentrării.

„Dintotdeauna mi-a plăcut joaca, iar în 2015 am pornit businessul Mormi. A apărut fiica noastră, mie îmi plăcea să mă joc cu lem­nul şi am hotărât să fac un pro­dus pe care copiii să îl folo­sească atât pentru a se juca cu el, cât şi să în­ve­ţe. (…) Primul obiect creat a fost cutia ferecată, cu în­cu­ietori multiple, apoi cutia lu­mi­noasă şi o roabă pentru ac­ti­vi­tăţi moto­rii“, spune Patrick Morăraş, fon­datorul Mormi.

Obiectele sunt realizate după de­signul schi­ţat de antre­pre­nor şi sunt produse în serii mici. Fiecare obiect conţine elemente de în­vă­ţare – mo­tricitate fină sau grosieră, in­de­pen­denţă de mişcare – aptitudini ce preced scrie­rea şi învăţarea eficientă. Ele sunt fabri­ca­te manual, din lemn, cu lacuri ecologice.

„Facem obiecte pentru joacă precum harta puzzle a Europei sau harta constela­ţi­ilor. Mă joc cu fiica mea şi îmi vin idei, dar uneori vine şi ea cu idei, pe care eu încerc să le dezvolt. Acum avem 15 obiecte în porto­fo­liu“, explică antreprenorul, care adaugă că în prezent dezvoltă alte două prototipuri, ce speră să le pună pe piaţă în primul trimestru al anului 2020.

Cutia ferecată, produsul de deschidere al com­paniei, costă 298 de lei, iar harta puzzle a Eu­ro­pei costă 125 de lei. Pe lângă harta Eu­ro­pei, Patrick Morăraş a creat şi puzzle-uri cu harta Amercii de Nord sau a Amercii de Sud.

Cel mai inovativ obiect educativ realizat sub brandul Mormi a fost Acrobaţii, un joc de echilibru alcătuit din 14 omuleţi diferiţi, cu accesorii, care spun o poveste.  „Acrobaţii s-au vândut mult în iarnă, iar participarea la târguri în străinătate ne-a adus şi clienţi noi, străini. Din Cehia am avut comenzi pe loc pentru Acrobaţii. Este un joc foarte bun şi pentru adulţi, atunci când vor să se relaxeze.“

În România, produsele sunt vândute atât online, pe site-ul propriu, cât şi pe alte platforme, dar şi fizic, în magazinul AlbAlb şi încă în câteva locaţii, iar acum Patrick Morăraş se concentrează şi pe vânzarea produselor pe pieţe noi, în străinătate.

„Văd departe businessul, mi-aş dori să fac cât mai multe produse, variate, pentru mai mulţi oameni. Anul 2019 a fost mai bun ca 2018, am avut o creştere constantă, nu un galop, dar eu nu mă uit neapărat la cifre, mă focusez pe produse, cele pentru care oamenii ne apreciază şi vânzările sunt mai sus.“

Morco Design & Play SRL, compania care operează brandul Mormi, a încheiat anul 2018 cu afaceri de 45.000 de lei, potrvit datelor de la Ministerul de Finanţe. Anul 2018 este ultimul pentru care rezultatele financiare sunt publicate.

Patrick Morăraş adaugă că în 2020 se uită atent şi către extinderea distribuţiei în zona retail, dar şi către cea corporate, de la care a început să primească comenzi.

„Să fii antreprenor în 2020 este bine, nu m-am lovit de prea multe probleme, având control asupra întregii activităţi şi făcând ceea ce îmi place şi, mai ales, văzând rezultatul. Totuşi, mi-ar fi plăcut să fie mai mult sprijin din partea statului pentru antreprenorii la început de drum. Şi eu când am început, am accesat un startup mic, de 10.000 de euro atunci, un startup selectiv pentru că au fost doar 40 de proiecte. Dar a contat. Pentru un antreprenor mic şi 10.000 de euro contează foarte mult“, a conchis Patrick Morăraş.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania