Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Radu Fachin, un meşteşugar din Deva, a creat Lemnăria lui Radu în urmă cu doi ani şi până acum a creat sute de obiecte din lemn, iar visul lui este să aducă toate produsele create de el într-un magazin fizic de suveniruri şi obiecte lucrate manual

13.09.2022, 00:05 Autor: Alexandra Matei

♦ În portofoliu se regăsesc, printre altele, căsuţe tradiţionale în miniatură cu mobilier în interior, ustensile pentru gătit sau seturi de tacâmuri ♦ În medie, într-o lună bună, el poate produce circa 20 de obiecte din lemn ♦ Preţurile produselor pornesc de la 80 de lei şi pot depăşi 400-500 de lei, în funcţie de complexitatea lor.

Radu Fachin din Deva şi-a descoperit pasiunea pentru meşteşugărit în copilărie, pe vremea când îşi ajuta bunicul la construirea unor grajduri, acoperişuri sau case din lemn. Deşi a urmat o facultate în domeniul telecomunicaţiilor şi a lucrat ca ospătar, barman şi tipograf, el a decis, acum doi ani, să-şi materializeze pasiunea pentru lucrul manual printr-o afacere şi aşa a apărut Lemnăria lui Radu. 

Până acum, el a creat sute de obiecte din lemn pe care le-a vândut online clienţilor din toată ţara, iar visul său este să deschidă şi un magazin fizic care să găzduiască toate obiectele realizate de el. „Lemnăria lui Radu e o redescoperire a mea. Eu din copilărie am avut contact cu lemnul, eram mâna dreaptă a bunicului meu care construia, de asemenea, grajduri, case, acoperişuri. De atunci am avut treabă cu lemnul.

Spun că este o redescoperire pentru că am ajuns să fac asta, deşi am terminat o facultate în alt domeniu, şi anume telecomunicaţii. Nu am continuat în acest domeniu, am lucrat apoi ca ospătar, barman şi la o tipografie. De doi ani de zile, însă, am început să mă ocup de lemnărie full time. Când am văzut că nu lucrez degeaba, că lucrurile mele sunt apreciate şi căutate şi când am început să fiu chemat la târguri de profil, am decis să transform toată această pasiune într-un business”, a povestit Radu Fachin. Până acum, mai spune acesta, investiţiile în Lemnăria lui Radu au ajuns la circa 10.000 de lei, iar banii au mers către achiziţionarea de diverse instrumente necesare realizării obiectelor. Antreprenorul  îşi aminteşte că a plecat de la realizarea produselor din ipsos şi lut şi a ajuns la lemn, iar aici s-a oprit.

Printre ultimele produse din lemn create de el se numără un aparat foto DSLR în mărime naturală, făcut pe comandă pentru aniversarea de cinci ani de la căsătorie a doi tineri fotografi.

În portofoliu se regăsesc, de asemenea, căsuţe tradiţionale în miniatură, cu mobilier în interior, ustensile pentru gătit sau seturi de tacâmuri.

Radu Fachin menţionează că lucrează atât cu stocuri, cât şi la comandă. În medie, într-o lună bună, el poate produce circa 20 de obiecte.

„Am început cu câteva stocuri, gândindu-mă la ce nevoi au cei din jurul meu. Acum am în continuare şi stocuri, dar lucrez şi pe comandă. Unele dintre cele mai complexe obiecte sunt căsuţele, la care lucrez circa 3-4 zile”, a adăugat el.

Fondatorul lemnăriei spune că petrece circa 8-10 ore pe zi în atelierul de producţie.

Atunci când trebuie să creeze un nou produs, Radu Fachin porneşte cu realizarea unei schiţe, după care urmează căutarea lemnului, pe care îl ia fie din gospodăria proprie, fie de la diverşi furnizori – însă menţionează că îi este destul de greu să găesească materie primă în cantităţi mai mici, întrucât furnizorii vând doar cantităţi foarte mari.

În cele din urmă, el prelucrează lemnul, în ciopleşte, îl sculptează, îl decupează sau îl pictează, în funcţie de cerinţele clientului cu privire la respectivul obiect.

Preţurile produselor pornesc de la 80 de lei şi pot depăşi 400-500 de lei, în funcţie de complexitatea lor.

„Produsele se vând online şi ajung la clienţii din toată ţara. Spaţiul fizic este un vis de-al meu pentru viitor. Îmi doresc un magazin de suveniruri şi obiecte lucrate manual. Cred că este mult loc de dezvoltare pe această piaţă, a obiectelor realizate manual şi tocmai de aceea şi continui.”

Odată cu înfiinţarea Lemnăriei lui Radu, antreprenorul a început să meragă şi la cursuri în domeniul lemnului pentru a îşi cultiva pasiunea şi a-şi îmbunătăţi capacităţile.

Cei mai mulţi clienţi află despre lemnărie şi despre produsele create de Radu Fachin prin recomandări, dar şi prin intermediul site-ului sau al platformelor de social media – Facebook, Instagram şi TikTok.

„Caut să mă duc pe toate platformele sociale, astfel încât să devin vizibil. Un astfel de business are nevoie de promovare. Am încercat să fac totul de la zero, inclusiv ambalajele şi promovarea. Încerc să mă perfecţionez în tot ce fac pe zi ce trece.”

Radu Fachin spune că fiecare obiect pe care îl creează este o provocare şi îi stârneşte o emoţie. Când a înfiinţat firma şi a început businessul propriu-zis, el a pornit cu optimism şi făcând ceva cu drag, nu a dat importanţă greutăţilor.

În continuare, el îşi propune să mărească stocurile şi să deschidă magazinul fizic cât mai curând.

Acesta este de părere că un meşteşugar de succes are nevoie de multă disciplină, multă muncă şi răbdare.

Totodată, nici din antreprenoriat, crede el, disciplina nu trebuie să lipsească. Mai mult, un antreprenor trebuie să fie şi autodidact şi să nu renunţe la întâlnirea primului obstacol.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania