Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Radu Filip a dus designul de interior în online prin proiectul Kamera.ro şi a amenajat 800 de camere în cei trei ani de activitate. „Ne dorim să transformăm designul de interior dintr-un serviciu elitist, speculativ, de nişă într-un serviciu de necesitate“

16.10.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Amenajarea locuinţelor de către echipa Kamera.ro nu presupune întâlnirea fizică cu clienţii, ci totul se întâmplă în online Pentru amenajarea unui living, clienţii pot plăti între 4.000 de euro şi 10.000 de euro, iar pentru o baie, între 2.000 de euro şi 30.000-40.000 de euro Bucătăriile au bugete cuprinse între 3.000 de euro şi 10.000 de euro, iar dormitoarele pornesc de la 1.500 de euro şi pot ajunge până la 5.000 de euro.

Radu Filip a pornit pe drumul antreprenoriatului în 2007, alături de partenera sa de viaţă, cu un studio fizic de design de interior, însă odată cu pandemia a decis să ducă serviciile de design de interior în online. Aşa a pornit, în urmă cu trei ani, Kamera.ro, un studio de design de interior exclusiv online, care a amenajat până astăzi circa 800 de camere. „În 2007 am pornit pe drumul antreprenorial. Am deschis împreună cu partenera mea de viaţă un studio de design numit Houseline. Am crescut foarte mult în zona HoReCa, am desenat câteva sute de mii de mp până acum în zona de hoteluri, restaurante, nunţi şi botezuri. A venit pandemia peste noi toţi şi peste cei 40.000 de mp pe care îi aveam în lucru atunci. La finalul lui 2021, am mai deschis din ei doar 900 de mp, moment în care ne-am dat seama că trebuie să ne reorientăm. Ne-am dat seama că o parte mare dintre oamenii care locuiesc în România nu au parte de design şi mă refer la cei care stau în apartamente de două, trei sau patru camere ori în case vechi”, a povestit el.

Fondatorul Kamera.ro spune că la baza acestui proiect a stat tehnologia, care a evoluat tot mai mult şi care în urmă cu zece ani, spre exemplu, nu ar fi permis dezvoltarea unui astfel de business.

Amenajarea locuinţelor de către echipa Kamera.ro nu presupune întâlnirea fizică cu clienţii. Totul se întâmplă în online, însă provocarea într-un astfel de proiect, menţionează antreprenorul, este crearea unei experienţe repetabile.

„Clientul intră pe site, pe pagina de portofoliu vede proiecte şi decide care îi plac, iar apoi merge către formularul de contact. Ulterior, el este contactat şi începe o discuţie concretă despre ce are nevoie. Informaţiile ajung într-o bază de date pe care o va folosi designerul. Facem ceea ce au nevoie oamenii pentru a-şi pune în practică proiectul, iar apoi îi asistăm la implementare şi vorbim direct cu meşterii”, a explicat Radu Filip.

În esenţă, tot acest proces de amenajare a unei camere presupune patru paşi: un videocall cu designerul, o planşă de atmosferă propusă de echipa Kamera.ro, randările şi amenajările.

Pentru amenajarea unui living, clienţii pot plăti între 4.000 de euro şi 10.000 de euro, iar pentru o baie, între 2.000 de euro şi 30.000-40.000 de euro. Bucătăriile au bugete cuprinse între 3.000 de euro şi 10.000 de euro, iar dormitoarele pornesc de la 1.500 de euro şi pot ajunge până la 5.000 de euro.

Aproape jumătate dintre clienţii studioului de design de interior online vin pentru o singură o cameră şi cei mai mulţi se întorc pentru a amenaja, ulterior, şi alte camere.

Cele mai multe proiecte au fost în Bucureşti, mai adaugă fondatorul. Cerere mare este însă şi în Iaşi, Cluj, Constanţa, Timişoara, Satu Mare, Târgu Mureş sau Craiova.

În 2023, proiectul Kamera.ro a generat o cifră de afaceri de peste 100.000 de euro, plus 30%. „Anul trecut am lucrat 14-15 camere pe lună. Acum suntem la 20-25 de camere pe lună. În 2025 ne propunem să lucrăm 100 de camere pe lună.”

Pentru a putea ajunge la acest ritm şi pentru a-l menţine, mai spune Radu Filip, e nevoie de forţă de muncă şi de proceduri mai clare. Echipa Kamera.ro are astăzi circa zece angajaţi şi câţiva colaboratori.

„Lucrez spre a ajunge liderul pieţei de design online. Ne dorim să transformăm designul de interior dintr-un serviciu elitist, speculativ, de nişă într-un serviciu de necesitate. Mi-aş dori ca în cinci ani să fie începute nişte demersuri legislative. În plus, vreau să extind serviciile şi către alte pieţe”, a mai adăugat el.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania