Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ramona şi Alexandru Gheorghe din Bucureşti au dat curs pasiunii lor pentru cafeaua de specialitate şi au deschis anul trecut Caf'tory, de la care aşteaptă venituri de 150.000 de euro

10.08.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Caf'tory poate primi şapte persoane în interior şi dispune şi de o terasă de 13 metri pătraţi ♦ În meniu se găsesc atât cafele calde, cât şi cafele reci – de la espresso până la latte sau flat white ♦ Preţurile variază între 9 şi 18 lei, iar într-o zi bună cafeneaua vinde circa 100 de cafele.

Ramona şi Alexandru Gheorghe din Bucureşti şi-au dorit de mult timp să deschidă un coffee shop, însă nu au găsit momentul oportun, până anul trecut, când au închiriat un spaţiu de 23 de metri pătraţi în zona Arcului de Triumf.  Acolo se află astăzi Caf'tory, o cafenea de specialitate pe care cei doi au înfiinţat-o cu banii obţinuţi din vânzarea unui imobil şi pentru care anul acesta aşteaptă venituri de 150.000 de euro. „Caf'tory a pornit în septembrie 2021. A fost o idee, o dorinţă a noastră pe care o aveam de foarte mult timp, doar că nu a fost momentul oportun în niciun an, ca în 2021, când am văzut un spaţiu foarte interesant în zona Arcului de Triumf. Asta ne-a dat acel zvâc de a deschide un coffee shop. În acel an vândusem şi un imobil, voiam să ne cumpărăm o casă pentru că ne săturasem să stăm la bloc. Însă, am zis: ce ar fi să riscăm, să încercăm să deschidem acel coffee shop de care vorbeam de câţiva ani? Zis şi făcut! Investiţia a fost de 40.000 de euro. Am început să amenajăm spaţiul în aprilie, iar în septembrie am început activitatea. E un loc de suflet, pe care ni l-am dorit foarte mult“, a povestit Ramona Gheorghe, cofondator al cafenelei. 

„Voiam să avem ceva al nostru, în care să ne punem amprenta. Numele înseamnă coffee story, adică poveşti la cafea. Am vrut să creăm o comunitate în jurul nostru cu oameni care să vină pentru noi şi pentru cafea, pentru a se simţi bine şi pentru a se relaxa.”  Ea este de profesie avocat, iar soţul său a lucrat în industria HoReCa, însă nu a avut nici el vreo legătură cu doemniul cafelei de specialitate. Antreprenoarea spune că pasiunea pentru cafenele şi cafea a existat dintotdeauna, cei doi petrecând mult timp în cafenele de specialitate până să o deschidă pe a lor. Caf'tory poate primi şapte persoane în interior şi dispune şi de o terasă de 13 metri pătraţi. Deşi cafeneaua în sine este un spaţiu mic, cei doi consideră că mai sunt încă multe de făcut şi vor să-şi canalizeze atenţia, deocamdată, doar asupra acestei prime locaţii.

În viitor, însă, ei nu exclud ideea de a se extinde şi în alte zone ale Bucureştiului.

„În trei ani, văd Caf'tory cu încă două locaţii pe lângă aceasta, tot în Bucureşti”, a mai spus Ramona Gheorghe.

Cafeneaua a pornit cu o singură origine de cafea şi cu un singur furnizor, însă pe parcurs a început să diversifice tipurile de cafea. În prezent, spune cofondatoarea, există o cafea de bază, care se vinde cel mai mult, şi mai multe origini de cafea care se schimbă săptămânal.

În meniu se găsesc atât cafele calde, cât şi cafele reci – de le espresso până la latte sau flat white -, iar cea mai cerută este aceasta din urmă. Preţurile sunt între 9 şi 18 lei.

Totodată, la Caf'tory se găsesc şi diverse băuturi de la producători din ţară, cum ar fi socata artizanală din Suceava sau sucurile de fructe Moody, produse la Dej. Mai mult, meniul cuprinde şi diverse ceaiuri reci sau calde şi checuri sau fursecuri.

Traficul de clienţi este fluctuant, menţionează Ramona Gheorghe, lucru care a fost influenţat şi de faptul că businessul a început în pandemie. Acum, majoritatea celor care trec pragul cafenelei sunt cei care lucrează la birouri, cei care tranzitează strada şi oamenii care vin de pe social media.

„Am deschis în pandemie, când oamenii aveau un program destul de flexibil. A fost destul de complicat să ne dăm seama care sunt zilele bune şi care nu. Acum, cea mai aglomerată perioadă a zilei este dimineaţa. Oamenii au început să se întoarcă la birou şi se resimte asta.”

Într-o zi bună, mai spune aceasta, Caf'tory depăşeşte pragul de 100 de cafele vândute.

În 2021, după doar patru luni de funcţionare, cafeneaua a ajuns la afaceri de peste 15.000 de euro. Cea mai bună lună de anul acesta, menţionează antreprenoarea, a fost luna mai, când veniturile Caf'tory ajunseseră la puţin peste 5.000 de euro. „Cred că putem să ajungem la 150.000 de euro anul acesta”, a adăugat Ramona Gheorghe.

Printre planurile de dezvoltare, menţionează ea, se numără mărirea echipei şi extinderea businessului cu o cafenea mobilă cu care cei doi să poată fi prezenţi la evenimente.

Cei doi antreprenori nu s-au gândit foarte mult atunci când au decis să dezvolte acest business, iar spontaneitatea, consideră ei, a fost un plus în cazul lor.

„Cred că eu şi Alex suntem foarte spontani. Nu ne-am gândit în profunzime la ce vom face şi cum o să abordăm situaţia, având în vedere că sunt atât de multe cafenele de specialitate. Ne-a plăcut spaţiul atât de mult, încât am zis haide, este momentul, facem şi vedem ulterior cum ne croim un drum în acest domeniu.”

Antreprenoriatul i-a învăţat să îşi depăşească limitele, să poată trece peste nivelul de stres sau de oboseală, dar şi să gândească repede şi să nu se lase pradă tuturor situaţiilor neprevăzute ce se pot ivi. Per total, pentru ei, experienţa de antreprenor este una foarte interesantă, care contribuie la dezvoltarea lor.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania