• Leu / EUR4.9148
  • Leu / GBP5.5638
  • Leu / USD4.5152
Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Ştefan Andreescu a adus în România un produs culinar din Venezuela şi a dezvoltat Arepas, un business în zona de street food cu preparate fără gluten, care funcţionează astăzi cu o locaţie mobilă şi una fixă în Bucureşti

18.11.2022, 00:06 Autor: Alexandra Matei

În locaţia fixă vin zilnic circa 60-70 de clienţi, în timp ce la evenimente food truckul are 700-800 de clienţi pe zi.

Ştefan Andreescu, un antreprenor din Bucureşti, a pus pe picioare în urmă cu cinci ani un business în zona de street food, însă a mers pe nişa produselor fără gluten şi a adus pe piaţa românească un produs ce îşi are originile în Venezuela. Proiectul său se numeşte Arepas, nume pe care îl poartă şi preparatele gătite în stil spaniol. El a pornit cu un singur food truck, pe care îl ducea la evenimente, iar astăzi businessul său funcţionează în continuare cu acea locaţie mobilă, dar şi cu una fixă în Bucureşti.  „Arepas este, în primul rând, o turtă din făină de porumb, care îşi are originile în Venezuela. Arepas este un food truck pe care noi l-am deschis în 2017 şi cu care operăm în momentul de faţă. Avem două unităţi şi suntem o variantă sănătoasă şi fără gluten pe piaţa de street food. Am început cu o locaţie mobilă, însă din 2021 operăm cu două food truckuri: unul deserveşte o locaţie fixă, terasa Cooperativa, de unde facem şi delivery şi cu unul mergem la evenimente în aer liber”, a povestit Ştefan Andreescu.

„Când am început, piaţa de street food era într-o dezvoltare foarte agresivă şi am încercat să găsim un produs care să nu existe pe piaţa din România. Am găsit arepas şi am fost foarte încântaţi de proprietăţi – folosim o făină de porumb pentru a face turtele noastre. Este o făină certificată fără gluten. Mergem pe ingrediente sănătoase – avocado, coriandru, halloumi”, a povestit Ştefan Andreescu.

Investiţia de pornire a ajuns la aproximativ 25.000 de euro, iar locaţia fixă deschisă ulterior, unde este prezent încă un food truck Arepas, spune acesta, a necesitat o investiţie suplimentară, de circa 18.000 de euro.

Meniul Arepas cuprinde patru feluri de turte – cu pui, porc, brânză halloumi şi vegetariană -, dar şi cartofi prăjiţi cu mozzarela, guacamole şi condimente sau cartofi dulci. Mai mult, în meniu se găsesc şi ardei pregătiţi în stil spaniol, dar şi legume prăjite.

În medie, un meniu costă circa 40-45 de lei.

Antrepreorul afirmă că evenimentele, cum ar fi concertele, festivalurile sau eventimentele de street food merg întotdeauna mai bine în comparaţie cu vânzările care au loc direct din locaţia fixă.

„Evenimentele de street food sau concertele sunt evenimente de explozie, cu foarte multă lume şi trebuie să fii pregătit să scoţi cât mai multe porţii în cât mai scurt timp. Maximul încasărilor ar fi undeva la 70.000 de lei în două zile”, a detaliat el.

În locaţia fixă, precizează acesta, vin zilnic circa 60-70 de clienţi, în timp ce la evenimente food truck-ul are 700-800 de clienţi pe zi. Livrarea are loc doar prin intermediul platformelor de delivery şi acoperă toate sectoarele din Capitală.

Arepas a pornit cu un singur angajat, iar în prezent businessul funcţionează cu trei oameni. Însă, menţionează fondatorul, atunci când au loc evenimente, sunt anagajaţi mai mulţi zilieri.

În ceea ce priveşte livrările şi clienţii către care se orientează Arepas, există un mix între livrările la domiciliu şi cele din corporaţii. Printre clienţi se numără acei oameni cu intoleranţă la gluten, dar şi cei care aleg să mănânce fără gluten.

„Este o nişă şi suntem singuri deocamdată pe ea. Ne-a fost greu la început, dar odată ce am căpătat ceva vechime în piaţă, lucrurile au venit de la sine şi se mişcă spre bine.”

Deschiderea unei locaţii fixe, afirmă Ştefan Andreescu, a dus la crearea unei continuităţi în business şi la dezvoltarea unei legături mult mai puternice cu clientul.

Până anul trecut, povesteşte el, atunci când nu exista cel de-al doilea food truck amplasat în zona Grădinei Icoanei, produsele Arepas erau prezente doar la evenimente şi clienţii nu ştiau unde sau dacă vor putea găsi din nou preparatele tradiţionale spaniole.

Arepas este prezent deocamdată doar în Bucureşti, însă fondatorul se gândeşte ca în viitor să se extindă şi în alte oraşe, iar o primă destinaţie ar fi Cluj.

Mototrul street food-ului, spune el, este reprezentat de evenimente. Pentru a funcţiona într-o locaţie cu un food truck sunt necesare aceleaşi autorizaţii şi avize ca în cazul unui restaurant şi deşi există o lege a comerţului ambulant la nivel naţional, ea nu este foarte bine definită şi nu poate fi aplicată la fel în fiecare oraş.

„Au fost încercări de a crea asociaţii ale proprietarilor de food truck-uri şi de acolo să plecăm împreună către un cadru legislativ, dar până acum nu au avut succes. Pentru o afacere cu food truck-uri e bine să fie diversificare - un food truck cu arepas să fie lângă alte food truck-uri cu alt tip de mâncare. Cred că se poate ajunge astfel, împreună cu un cadrul legal, la 100 de porţii pe zi.”

În momentul de faţă, estimează el, sunt aproximativ 300 de food truck-uri la nivel naţional, care generează circa 10 mil. euro cifră de afaceri anuală.

Anul acesta a fost unul foarte bun pentru Arepas, spune antreprenorul, întrucât au avut loc multe evenimente. Acest tip de expunere, adaugă el, este cel mai bun mod de promovare pentru un astfel de business. „Anul acesta cred că ajungem la 1,2 mil. lei cifră de afaceri.”

În 2023, fondatorul îşi propune să deschidă încă o unitate fixă în zona de nord a Capitalei, iar în următorii ani vede Arepas cu alte câteva unităţi mobile şi o bucătărie centrală de unde să pregătească şi să trimită preparatele în unităţile mobile.

La un moment dat, mai adaugă acesta, îşi doreşte de asemenea ca Arepas să aibă şi un spaţiu prorpiu cu câteva mese.

Pentru Ştefan Andreescu, antreprenoriatul este „ca mersul pe sârmă” şi deşi nu este nimic garantat din perspectivă financiară, este o experienţă frumoasă, care merită tot efortul în cele din urmă.



ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone