Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Tiberiu Stoian a creat businessul Exonia, în producţia de ambalaje, în 2003, iar acum are printre clienţi Cris-Tim, Coca-Cola sau Bergenbier. „Mă văd pe mine în fiecare client mic care apelează la noi“

10.09.2020, 00:08 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Primul client care a comandat ambalaje a fost editura Polirom, care i-a rămas partener până astăzi.

Tiberiu Stoian a pus bazele fabricii de ambalaje Exonia din Iaşi când abia terminase facultatea, în urmă cu aproape 20 de ani, mânat de un spirit antreprenorial care îl făcuse să înceapă o afacere proprie încă de când era student. Pe atunci deschisese un centru de copiere în căminul studenţesc al Universităţii Alexandru Ioan Cuza.

„Exonia a apărut în 2003, aveam deja cinci ani de experienţă ca antreprenor, perioadă în care am dezvoltat o reţea de magazine de IT în 17 judeţe. Foloseam multe sacoşe personalizate şi mi-am dorit să am produse de o calitate rezonabilă, ceea ce era destul de dificil. Aşa că am ales să fac import, am comandat sacoşe cu sigla firmei mele în Turcia. Atunci am identi­ficat această nevoie în piaţă“, a povestit Tiberiu Stoian la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.

Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Economice din Iaşi, antreprenorul a pornit cu o hală de 400 de metri pătraţi, în care aducea produsele importate, fabricate în străinătate, pe baza comenzilor făcute de el. În producţie a intrat mai târziu, abia în 2010, fără să-şi fi propus asta de la început.

„Nu voiam neapărat să încep producţia, dar începusem să avem un portofoliu mare de clienţi, firme mari, companii multina­ţionale, care aveau nevoie de o predictibili­tate a livrării. Aveam nevoie să pot controla întreg fluxul de producţie. Aşa a apărut fabrica Exonia.“ Îşi aminteşte şi astăzi că primul client care i-a comandat ambalaje a fost editura Polirom, care i-a rămas partener până acum. A fost primul imbold să meargă mai departe cu dezvoltarea businessului şi prima încurajare.

„Odată cu dezvoltarea activităţii, creşterea numărului de clienţi şi a volumelor, a apărut necesitatea de a avea un spaţiu mai amplu, aşa că am identificat o platformă industrială. Ne-am concentrat pe diversificarea ambalajelor pe care le fabricăm. Investiţiile le-am făcut preponderent în ultimii 7-8 ani. Până atunci ne-am bazat doar pe autofinanţare, pentru că nu reuşeam să convingem, nu aveam cifre impresionante, nu aveam active importante.“

Exonia înseamnă astăzi o echipă de 130 de oameni – sau chiar mai mult în perioadele de vârf, un portofoliu de aproximativ 2.700 de clienţi, afaceri de 5 milioane de euro şi perspective de creştere.

Între timp, Exonia a crescut tot mai mult, ajungând să însemne astăzi o echipă de 130 de oameni – sau chiar mai mult în perioadele de vârf, un portofoliu de aproximativ 2.700 de clienţi, afaceri de 5 milioane de euro şi perspective de creştere.

„Cris-Tim este unul dintre clienţii importanţi. Lucrăm şi alături de Coca-Cola, Bergenbier, cărora le livrăm folia care înveleşte pachetele de şase doze de bere. Avem însă şi clienţi mici, la nivel de start-up. Mă văd în pielea fiecărui client mic care apelează la noi“, spune Tiberiu Stoian.

După ce s-a dezvoltat mult în România, fondatorul fabricii de ambalaje Exonia ţinteşte acum să extindă şi prezenţa şi la export. În acest scop, va deschide o unitate nouă de producţie, care va creşte capacitatea de care dispune, de la 27 de tone pe lună, la 300 de tone pe lună.

„Acum avem între 12 şi 14% din producţie care se adresează clienţilor din afara ţării. Avem semnale din partea unor clienţi din Marea Britanie. Putem livra în maximum două săptămâni oriunde în Europa. Este o piaţă care promite să se dezvolte foarte mult.“

După mai bine de două decenii de antreprenoriat, Tiberiu Stoian spune că primul sfat pe care l-ar da unui aspirant la propria afacere este să nu se grăbească.

„Trebuie să cunoşti foarte bine piaţa pe care vrei să intri, să ştii ce jucători sunt, de ce resurse ai nevoie şi să te asiguri că produsul tău este unul de calitate. Dacă nu ai experienţă antreprenorială, nu e nicio problemă. Dar măcar fă-ţi temele!“, spune proprietarul Exonia.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.  

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania