Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Zwup, un brand românesc de supe 100% naturale născut la Iaşi merge spre afaceri de 500.000 de lei şi acoperă toată ţara prin parteneriate cu marile reţele de magazine, dar şi cu platforme online

12.04.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Brandul Zwup se găseşte pe rafturile magazinelor fizice Mega Image şi Auchan din ţară, dar şi în online, pe platforma Freshful ♦ Zwup s-a lansat iniţial pe categoria de supe concentrate pentru gătit din ingrediente naturale, iar în prezent a adăugat şi şase tipuri de supe-cremă.

Brandul Zwup s-a născut la Iaşi de la o idee din 2017 a Andreei Maria Pricop, medic de profesie, care a pus bazele companiei Nutrizema alături de Mihaela Calcan, care deţine 10% din acţiuni şi se ocupă de promovarea şi marketingul produselor.

„Zwup este un proiect născut dintr-o iniţiativă de familie în jurul anului 2017, ca primă idee. Atunci, noi, influenţaţi de ceea ce vedeam pe canalele de televiziune în cadrul emisiunilor de cooking, ne doream să implementăm acel stil de a găti, considerându-l nu doar foarte sănătos, ci şi foarte eficient, în speţă, gătirea folosind fonduri naturale. Căutam produsul şi fizic, şi online, şi în România, şi în proximitate, iar pentru că nu l-am găsit, am decis să îl facem noi. Ne-am gândit că poate, la fel ca noi, mai sunt şi alţi oameni care vor să implementeze un astfel de produs în viaţa lor. E prima gamă de supe concentrate de oase produse integral în România“, a spus Iulian Virabov, director executiv al companiei Nutrizema, care deţine brandul Zwup. Iulian Virabov este tatăl Andreei Maria Pricop, acţionarul majoritar al Nutrizema şi este implicat în prezent 100% în dezvoltarea companiei. Finanţarea pentru a porni businessul a venit prin programul StartUp Nation şi s-a ridicat la aproximativ 43.000 de euro. Proiectul, în final, s-a dovedit a fi mult mai solicitant din punct de vedere financiar, după cum povesteşte Iulian Virabov, astfel că a mai fost nevoie de circa 50.000 de euro pentru completarea fluxului tehnologic şi pentru a atinge un optim de echipare pentru mica fabrică din Iaşi.

Iniţial, sub brandul Zwup au fost puse pe piaţă două sortimente de supe concentrate, pui şi vită, iar ulterior s-a adăugat şi cel de-al treilea sortiment exclusiv din legume. În prezent, după codul de articol, menţionează fondatorul, portofoliul cuprinde 14 produse. Însă, mai spune el, dacă vorbim de o încadrare mare pe categorii de produs, la Zwup se fabrică două mari tipuri de produse: fondurile pentru gătit şi produsele gata de consum.

Zwup s-a vrut de la început a fi un brand cu prezenţă naţională. Astăzi, supele Zwup se găsesc pe rafturile magazinelor fizice Mega Image şi Auchan din ţară, dar şi în online, pe platforma Freshful. „Urmează o nouă listare importantă în online, dar şi în magazinele fizice Carrefour“, a anunţat Iulian Virabov.

Preţurile produselor la raft sunt în jurul valorii de zece lei.

Clienţii produselor Zwup sunt, potrivit lui Iulian Virabov, persoane foarte ocupate şi cu certe exigenţe alimentare, iar potrivit antreprenorului ieşean consumatorii sunt printre cei care au susţinut de la început proiectul Zwup, alături de finanţatori şi de compania Vodafone.

Când a început pandemia de Covid-19, Zwup avusese şansa să lucreze un an întreg cu zona de HoReCa, dar şi neşansa ca 2020 să surprindă businessul pe această piaţă. Lunile de lockdown au însemnat, pentru Zwup, pierderea completă a pieţei, astfel că brandul a fost nevoit să se reinventeze.  Astfel, decizia a fost de a merge spre zona de retail. „Pentru a îmbogăţi şi mai mult portofoliul, am decis să avem, pe lângă fondurile de gătit, şi nişte variante de supe-cremă. Avem şase tipuri: ciuperci, mazăre, porumb, linte, dovleac şi roşie.“

Materia primă pentru crearea supelor vine din surse interne, regionale, susţine Iulian Virabov, întrucât aprovizionarea se face de la abatoare din proximitatea Iaşiului. Din fericire, adaugă el, zona aceasta, respectiv Botoşani şi Suceava, reprezintă una dintre zonele unde sacrificările de bovine au o pondere substanţială, astfel că se găseşte uşor materie primă.

Cele mai mari probleme au existat, însă, pe partea de ambalaje. Produsele sunt ambalate în recipiente de sticlă, iar identificarea unor producători de ambalaje în ţară a fost una dintre provocările majore pentru business, întrucât producţia locală este foarte mică pe această categorie. „Nu s-au scumpit doar componentele de energie. Au venit şi scumpiri la ambalaje, de 30-40%. Cartonul este tot mai deficitar, la fel şi hârtia şi etichetele. Ne-am confruntat cu o avalanşă de scumpiri, iar cele mai multe le-am absorbit noi, nu le-am transferat către consumatorul final.“

Anul acesta, Iulian Virabov se aşteaptă ca vânzările Zwup să depăşească jumătate de milion de lei. Acesta este un obiectiv important, pentru că duce businessul foarte aproape de masa critică de afaceri, situată în jurul valorii de 700.000-800.000 de lei. „Acesta este volumul minim de vânzări pe care ar trebui să-l facem anual pentru a ne acoperi costurile“.

În perioada următoare, la nivel de portofoliu, acesta îşi doreşte să pună la dispoziţia consumatorului şi o gamă de sosuri.

În cinci ani, în condiţii de normalitate, Zwup ar putea să devină un brand internaţional.

În fabrica din Iaşi lucrează, în prezent, cinci oameni, însă lucrul este organizat într-un singur schimb. Acolo ar putea lucra până la 15 persoane, ceea ce ar însemna atingerea capacităţii maxime de producţie. „Sperăm să se întâmple asta în curând“, a mai spus Iulian Virabov. 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania