• Leu / EUR4.7345
  • Leu / GBP5.2361
  • Leu / USD4.2201
Afaceri de la zero

Ana Cobzaru, un IT-ist, a creionat cu fonduri Start-Up Nation un atelier în care produce jocuri şi jucării de exterior din lemn

5 iun 2019 Autor: Georgiana Mihalache

„Am avut posibilitatea să plec din ţară, dar am avut ambiţia să producem aici, în România.“

Ana Cobzaru, o tânără care lu­crează în sectorul IT de aproape 15 ani, şi-a pus toa­­te economiile alături de o fi­nanţare de 45.000 de euro prin programul Start-Up Nation pen­tru a crea brandul Ludens, sub care pro­duce jo­curi şi jucării de exterior din lemn într-un ate­lier aflat la 20 de kilometri de Bucureşti.

 În 2018, vânzările companiei au fost de 280.000 de lei (circa 60.000 euro).

„Ideea a venit dintr-o nevoie perso­na­lă, simţeam nevoia de activităţi noi în aer liber şi am încercat să găsesc pe piaţa din România astfel de jocuri. Am fi putut să importăm, dar costurile de transport pentru nişte jocuri mari, de grădină, erau ridi­cate şi nu era rentabil. Am avut posi­bilitatea să plecăm din ţară, dar am avut această ambiţie să producem noi aici, în România“, a spus Ana Cobzaru.

În atelierul Ludens din Giurgiu lu­crează trei angajaţi, iar portofoliul de pro­duse al companiei include 19 articole, de la masă de biliard la popice sau labirint vertical, toate realizate din lemn.

Labirintul vertical, de exemplu, costă circa 1.000 de lei, însă preţurile diferă în ca­zul în care produsele sunt personalizate.

Modelul de business pe care l-a ur­mat Ana Cobzaru include şi închi­rie­rea jocurilor de exterior, nu doar vân­za­rea lor. Producţia a venit din­tr-o nevoie şi răs­punde unui trend din piaţă în care pă­rinţii vor să pe­treacă mai mult timp cu copiii.

„Aş vrea să investesc în amenajarea grădinii din spa­ţiul unde este atelierul pen­tru ca în perioada în care se organizează „şcoala altfel“ co­piii să vină să ne viziteze, să se joa­ce.  Ne gândim şi la nişte workshop-uri în care părinţii şi copiii să construiască îm­preună. Aceste jocuri aduc părinţii şi co­piii aproape într-o activitate de care toţi se bucură“, a mai spus Ana Cobzaru.

Unul dintre obstacolele întâlnite de antreprenoare a fost legat de finanţare, în con­textul în care cererea şi comenzile veni­te din partea clienţilor cresc nevoia de investiţii în echipamente şi presupun cre­area unor noi locuri de muncă.

Antreprenoarea spune că este greu să găsească forţă de muncă, însă încearcă să-şi fi­delizeze angajaţii. „Încerc să le ofer con­diţii în atelier, modul în care simt că fac parte din echipă, sunt aspecte de care trebuie să ţin cont pen­tru a atrage angajaţii, de a-i fi­deliza şi a rămâne alături de mine“, a spus Ana Cobzaru.

Ea lucrează în conti­nua­re în domeniul IT pen­tru că îşi doreşte să rămână co­nectată la industria în care a in­trat în martie 2006, iar momentan poa­te îmbi­na partea de angajat cu cea de antreprenor.

„M-ar interesa ca în următorii ani să mergem pe direcţia jocurilor pentru copii cu nevoi speciale. Vreau să dezvoltăm în continuu portofoliul de jocuri, idei avem, nu există limită“, a mai spus Ana Cobzaru, care a adăugat că o dezvoltare mai accelerată a businessului include extinderea cu o fabrică.

Fondatoarea Ludens vrea de asemenea să trimită produsele şi la export, mai ales în ţările vecine.

 

O piaţă în creştere, dar cu puţini producători

Piaţa jucăriilor din România, de la cele de interior, jucării de pluş, până la cele de exterior, este dominată de importuri, giganţii internaţionali având o influenţă semnificativă în vânzările totale.

Piaţa a ajuns la 1,2 miliarde de lei în 2018 şi a crescut uşor de la an la an, însă este influenţată de trendurile internaţionale, dar şi de sezonalitatea cumpărăturilor, consumatorii români cumpărând jucării în preajma sărbătorilor sau în perioadele de primăvară-vară.

Labirintul vertical costă circa 1.000 de lei, însă preţurile diferă în cazul în care produsele sunt personalizate

 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania