Afaceri de la zero

Cateva pahare de vin bun pot face minuni pentru sanatatea economiei

26.04.2005, 18:25 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Potrivit statisticilor publicate de Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola (ONIV), in Romania se observa o tendinta de crestere a consumului de vin. Estimarile arata ca, in urmatorii opt ani, se va ajunge la un consum mediu de 37 de litri pe cap de locuitor, aproape de media europeana. In aceste conditii, producatorii din domeniu investesc in cresterea capacitatilor de productie, in marirea suprafetei viticole si in promovarea propriilor produse.

Sectorul vitivinicol din Romania este printre primele sectoare din agricultura care a preluat acquis-ul comunitar in do-meniu - in proportie de 80% - si reprezinta unul dintre dosarele prioritare pentru aderarea la UE.

In momentul de fata consumul de vin pe cap de locuitor este de 19 litri.

"Accizele la vinul linistit au fost eliminate anul acesta, ceea ce va duce la o crestere a vanzarilor la aceste produse. Romania se va alinia astfel la standardele din Comunitatea Europeana, unde vinul este un aliment de consum", ne-a declarat Calin Mocanu, director general ONIV.

In prezent, Romania ocupa locul cinci in Europa la suprafete viticole si locul sase la productia de struguri si productia de vin. Daca in 2004 productia de vin a fost de 3,2 milioane hectolitri, pentru acest an se estimeaza atingerea unei productii de 5,5 milioane de hectolitri si dublarea consumului de vin se va dubla in urmatorii ani.



Investitii in suprafata viticola

Compania Cramele Recas va investi in 2005 peste 500.000 de euro pentru a infiinta 50 de noi hectare de vita de vie nobila. "Vom planta soiuri nobile pentru vinurile Pinot Noir, Pinot Gris, Chardonnay, Cabernet Sauvignon si soiul Victoria pentru struguri de masa. In acest fel ne vom im-bunatati productia si vom fi competi-tivi pe piata", ne-a declarat Gheorghe Iova, director tehnic al companiei.

Podgoria Cramelor Recas cuprinde 700 de hectare cultivate cu vita de vie. Conducerea companiei estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de 2004. "Cresterea se datoreaza faptului ca s-a imbunatatit ponderea vinului livrat in sticle, fata de cel livrat in vrac, cat si marimea cantitatilor de vin vandute", precizeaza Gheorghe Iova.



Obiectiv: piata externa

Compania Tohani detine un portofoliu de produse reprezentat in principal de vinuri din clasa Premium si High Quality. In 2002 compania a lansat gama de vinuri Princiar si Dolette, iar in 2004 a fost scoasa pe piata gama Domeniile Tohani.

Distributia se realizeaza prin agenti zonali, key accounts sau prin magazine specializate, iar piata de desfacere este atat cea interna, cat si cea externa. Ponderea exportului in cifra de afaceri a companiei este de aproximativ 25%. "Piata externa a jucat intotdeauna un rol important in politica de vanzari a companiei, iar in anii urmatori speram sa ne pozitionam in categoria producatorilor care se bucura de o mare apreciere peste hotare", precizeaza Dumitru Varga, directorul economic al firmei prahovene.

Din portofoliul de produse al Cramelor Recas fac parte cateva vinuri cu denumiri "internationale" cum sunt Castle Rock, Castle Brook, Schwaben Wien, dar marcile recunoscute pe plan international sunt "Origin" in Anglia si "Vampire" in Statele Unite ale Americii. "In 2004 ponderea exportului in cifra de afaceri a fost de peste 55%, iar in acest an estimam continuarea cresterii", de-clara directorul tehnic al Cramelor Recas. Compania exporta cu precadere in Anglia, SUA, Germania si Coreea de Sud.



Extinderea retelelor de distributie

Planurile pe 2005 ale companiei Cramele Recas includ si extinderea la nivel national a retelei de distributie. "Dorim ca vinurile noastre sa se poata regasi in toate magazinele de specialitate din tara", a declarat Iova. Cramele Recas au lansat in 2004 pe piata interna vinurile din gama "V-drinks" in variantele Merlot, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Riesling Italian si Sauvignon Blanc.

"Ultimele soiuri lansate s-au bucurat de succes in randul cunoscatorilor si iubitorilor de vin", declara Iova, insa a refuzat sa dezvaluie care sunt produsele care vor fi lansate in viitorul apropiat. "Avand in vedere ca actionam intr-o piata capitalista, concurentiala, vrem ca surpriza sa fie maxima in momentul lansarii noilor produse", adauga Gheorghe Iova.

In 2004 Cramele Recas au investit aproximativ 1,5 milioane de euro in retehnologizare si modernizare. "Am construit o noua linie de imbuteliere si am achizitionat utilaje pentru procesul de fabricatie in valoare de peste 1,2 milioane de euro, am cumparat utilaje necesare in viticultura de peste 120. 000 de euro si am plantat vie nobila de peste 160.000 de euro", declara Iova.

Cramele Recas au fost infiintate in anul 1998, iar in anul 1999 a concesionat de la Agentia Domeniilor Statului suprafata de 668 ha de vie. Este o companie romano-britanica, structura actionariatului fiind 20% britanic si 80% roman. La ora actuala firma are 150 de angajati, numarul lor fluctuand in functie de lucrarile sezoniere.



600.000 de euro in promovare

Compania Tohani estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de peste 5,5 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 40% fata de 2004.

"Cresterea prognozata este in stransa legatura cu finalizarea noului combinat de vinificatie in 2004, ceea ce ne permite imbunatatirea calitatii de imbuteliere si cresterea capacitatii de productie, care a ajuns momentan la aproximativ 500.000 de sticle pe luna", a declarat Dumitru Varga, directorul economic al firmei prahovene.

In decembrie anul trecut, compania Tohani a demarat o ampla campanie de promovare, care se deruleaza si in prezent. In total, conducerea companiei intentioneaza sa investeasca aproximativ 600.000 de euro in promovarea propriilor produse.

Producatorul de vinuri din Dealu Mare va investi anul acesta aproxi-mativ 600.000 de euro in moder-nizarea parcului agricol si in marirea suprafetei viticole. "Intentionam sa replantam 15 hectare de vita de vie nobila. In momentul de fata compania exploateaza o suprafata viticola de 1.154 de hectare", adauga directorul economic al firmei.

Investitiile pe 2004 au fost de peste 2 milioane de euro si au vizat construirea unui nou combinat de vinificatie.

"Aceasta investitie a fost realizata prin cofinantare SAPARD si ne asigura alinierea la standardele Uniunii Europene in domeniul in care activam" mai declara Dumitru Varga.



Sapte noi soiuri

Producatorul clujean de vinuri Fabber a anuntat demararea unei investitii de peste 500.000 de euro in construirea primei linii de imbuteliere a vinurilor din afara Clujlui, la Pancota in judetul Arad. Compania clujeana detine acolo o crama si o podgorie de peste 100 de hectare, pe care nu le putea valorifica la maximum din cauza lipsei mijloacelor tehnice de imbuteliere.

In urma acestei investitii Fabber estimeaza o crestere de peste 50% a cifrei de afaceri. "Cresterea prognozata se datoreaza si faptului ca noile soiuri de vinuri care vor fi lansate in urmatoarea luna sunt produse care vizeaza segmentul de piata mediu si scump, pe care pana acum l-am neglijat", declara Alexandru Tarmure, director general al firmei.

Unul dintre cele mai importante obiective ale companiei clujene pentru acest an vizeaza extinderea distributiei la nivel national. "Suntem in tratative cu reteaua Metro", dezvaluie Alexandru Tarmure. In strategia de dezvoltare a companiei intra si lansarea in urmatoarea luna a 7 noi soiuri Burgundul Mare, Merlot, Rosu de Minis, Feteasca Regala, Sauvignon Blanc, Riesling, Mustafer. Se estimeaza de asemenea o crestere de 20% a productiei. "Producatorii locali stiu ca le vom cumpara recolta asa ca isi dau interesul sa produca cat mai mult", a mai declarat Tarmure.

Posibilitatea de stocare de la crama fiind mai mare decat cea de productie, firma clujeana cumpara si productia viticultorilor locali. Piata interna nu este singura vizata de strategiile pe termen lung ale companiei clujene. "Dorim sa ne extindem si pe plan extern, iar acum suntem in tratative cu firma slovaca Vinarstvo-Dolany pentru a incerca o colaborare cu ei", a mai declarat Tarmure.



Imbuteliere "bag in box"

Producatorul clujean intentioneaza ca in urmatoarele luni sa introduca un nou sistem de imbuteliere "bag in box" care va reduce substantial costurile de productie. "Este un sistem practic care permite consumul de vin in cantitati mici, intr-o perioada mai lunga fara ca vinul sa-si schimbe gustul", a adaugat directorul general de la Fabber.

Fabber este producator de vinuri de la sfarsitul anului 2003, pana atunci avand doar activitate de imbuteliere. In ianuarie 2004 firma clujeana a achizitionat crama de la Pancota si a luat in arenda la Minis-Maderat 100 de hectare de vie. Peste 80% din productia totala de vinuri este distribuita in Transilvania, Banat si Maramures.

In 2004 Fabber a produs 1 milion de litri de vin din care 15% a fost de calitate superioara. Firma are 30 de angajati stabili, dar in perioda de cules numarul lor poate ajunge si la 100. Directorul general al firmei, Alexandru Tarmure, este si actionarul majoritar al companiei, iar ceilalti doi asociati sunt Stefan Prozsa si Tiberiu Cristea.



2005, an bun pentru vinuri

Productia de vin a firmei prahovene, pentru anul 2004, s-a cifrat la peste 5 milioane de litri, iar pentru anul in curs conducerea estimeaza ca se vor produce peste 6 milioane de litri de vin. "Se asteapta ca anul acesta sa fie unul foarte bun pentru productia viticola, iar noi avem un avantaj prin faptul ca microclimatul podgoriei Dealu Mare permite coacerea strugurilor cu 10 zile mai devreme decat in centrele viticole invecinate, iar solurile brune de padure de aici sunt ideale pentru cultivarea vitei de vie, atat cea din soiurile rosii, cat si albe", a mai spus Dumitru Varga.

Compania Tohani s-a infiintat in 1991 prin reorganizarea fostei Intreprinderi Agricole de Stat si are capi-talul social in valoare de peste un mi-lion de euro. Actionarul majoritar este firma bacauana Edelweiss SA, care detine 91,46% din actiuni.

In momentul de fata compania lucreaza cu un numar de 195 de salariati. Capacitatea de depozitare a vinului este de 120.000 de hl, iar capacitatea de prelucrare este de 225.000 kg de struguri pe zi, ceea ce asigura recoltarea productiei in circa 50 de zile lucratoare, respectiv lunile septembrie-noiembrie ale fiecarui an agricol. Principalii competitori ai companiei sunt producatori consacrati ca Murfatlar, Cotnari, Jidvei sau Recas.

Problema cea mai mare a producatorilor din Romania ramane insa ritmul scazut de replantare (sub 1%, fata de un necesar de 4%) pentru mentinerea patrimoniului viticol actual si costurile mari pentru replantarea unui hectar de vita de vie (peste 10.000 de euro), ceea ce a condus in ultimii ani la reducerea suprafetei viticole de la 250.000 la 105.000 ha.

In aceste conditii, singura sansa a producatorilor de vin din Romania raman investitiile in imbunatatirea calitatii vinurilor si utilizarea unor strategii de marketing care sa permita dezvoltarea acestui palier al economiei nationale. transilvania@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania