Afaceri de la zero

Cauta-te in buzunar, e imposibil sa nu-ti fi ramas ceva de citit

28.11.2003, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


In Romania, vanzarea de carte se face aproape exclusiv in mediul urban; cumparatorii de carte sunt in general persoane tinere - segmentul 18-45 de ani, cu venituri lunare medii, din care cu preponderenta femei (55%). Publicul tinta al editorilor este estimat la circa 1,2 milioane de cumparatori constanti, care cumpara cel putin cinci carti anual, adica 5% din populatia tarii. In afara de factorul pecuniar care limiteaza accesul la carte, o astfel de evolutie reflecta tendinta pietei globale a cartii: pe de o parte, timpul disponibil pentru lectura scade, pe de alta parte creste nevoia de informatie a unui cititor care tinde sa prefere tomurilor groase, grele si scumpe cartile mici si accesibile ca pret. Asa se explica faptul ca in ultimii ani a crescut cererea pentru cartea practica in sens larg, incluzand si volumele utilitare de tip "how-to", dar si cele de popularizare a stiintei sau repovestirile unor opere literare fundamentale. Editurile romanesti n-au intarziat sa profite de aceasta tendinta.



Carti care sa poata concentra informatia intr-o suta de pagini, care sa incapa in orice buzunar si sa aiba un pret fix, de 50.000 de lei - aceasta e noutatea pe care vrea s-o aduca pe piata editura Cartea de Buzunar, fondata recent de Societatea universitara Paideia, grupul NOI si grupul Media Pro. Obiectivul noii edituri, care isi lanseaza primele 64 de titluri cu ocazia Targului de Carte Gaudeamus, este editarea a peste 200 de titluri pe an, cu vanzari anuale de peste un milion de exemplare.



Cititorul tinta al editurii, afirma Georgeta Moldovan, directorul de marketing al editurii, are cel putin una din urmatoarele caracteristici: este o persoana cu venituri medii, nevoita sa discearna drastic in repartizarea cheltuielilor, are studii superioare sau medii, poate fi in egala masura barbat sau femeie, dar este in mod cert o persoana activa, ocupata si interesata sa stie cat mai mult, in modul cel mai eficient, respectiv cu efort minim intr-un timp cat mai scurt.



Cartea de Buzunar a pornit de la identificarea unei lacune pe piata romaneasca de carte - lipsa unei edituri care sa se identifice ca brand cu acest tip de carte, cea denumita practica sau utilitara, afirma Moldovan. In plus, e vorba si de randament: pe piata exista edituri care publica preponderent astfel de carti, dar cele mai multe lanseaza doar sporadic titluri noi. Situatia la capitolul cartiilor practice o reproduce astfel pe cea generala de pe piata cartii: din cele 2.000 de edituri inregistrate in Romania, active sunt numai 200-250 si doar 50 de edituri publica mai mult de 50-60 de titluri pe an.



In ceea ce priveste cererea de carte practica, studiile de piata releva ca aceasta este deocamdata mai mare decat oferta, desi aproape toate editurile au in prezent cel putin o colectie de carti practice, precizeaza Doina Oprea de la serviciul documentare al editurii. La edituri precum Humanitas sau ALL, segmentul respectiv este destul de diferit fata de brandul propriu-zis al editurii, fiind tratat ca o activitate colaterala. "Interesul cititorilor pentru tematica exista, problemele apar insa in momentul in care acestia, interesati de un subiect, nu au la indemana cea mai eficienta modalitate de a-si satisface interesul; nu stiu ca exista editata o carte pe tema respectiva, nu stiu de unde sa si-o procure sau, atunci cand o gasesc, tema respectiva ori nu este tratata clar si concis, ori cartea este prea scumpa", explica Georgeta Moldovan.



In opinia ei, aceste disfunctii in drumul cartii catre cititor pot fi anulate prin concentrarea tuturor necesitatilor acestuia intr-un concept editorial nou. "Printr-un plan tematic promovat agresiv, de raspunsuri editoriale la punctele de interes, se poate realiza o deturnare a consumatorului ocazional de carte de acest gen de la celelalte edituri catre o singura editura", considera directorul de marketing.





Aviz cititorilor de reviste



Planul editorial al editurii Cartea de Buzunar a fost conceput astfel incat ansamblul titlurilor sa reprezinte o enciclopedie la indemana fiecaruia, spune Titel Folea, secretarul general de redactie. Cele sase colectii - Scolar, Cultura, Stiinta, Practic, Util, Ezoteric - se adreseaza cititorilor de toate varstele, cu cele mai diverse preocupari, explica el. Redactate concis, cu subiecte abordate intr-un stil accesibil, care sa usureze lectura, cartile de buzunar se remarca prin formatul "prietenos", dar si prin pretul fix de 50.000 de lei exemplarul, ceea ce reprezinta o noutate in materie de marketing pentru editurile romanesti - fireste, daca exceptam celebra "colectie de 15 lei" interbelica, adresata insa unui alt segment de cititori, cel orientat spre literatura de consum.



"Vom incerca sa oferim un maxim de informatii structurate tematic pe serii, dar si in cadrul fiecarei carti, in asa fel incat cititorul interesat sa parcurga intreaga carte poate s-o faca, dupa cum la fel de bine poate sa consulte doar anumite probleme, accesand strict capitolul care il intereseaza", afirma Folea.



In ceea ce priveste strategia de marketing a editurii, Georgeta Moldovan spune ca aceasta va pune accent pe spargerea liniei de demarcatie carte-revista, fapt care va trezi interesul unui grup semnificativ de cititori de reviste: "Ne-am propus sa inlaturam <teama> de carte a celor neobisnuiti cu cititul cartilor si in momentul in care aceasta bariera va fi depasita se va putea realiza si fidelizarea acestui segment, semnificativ ca numar". Fiindca difuzarea constituie una dintre cele mai dificile probleme pe piata romaneasca a cartii, strategia editurii este de a folosi doua canale de distributie - reteaua de librarii a grupului NOI si punctele de difuzare de presa ale societatii NDC.





Aici nu se publica traduceri



Pana in prezent, majoritatea editurilor au recurs in aceasta zona in special la traduceri. "O carte, oricat de buna, dar scrisa plecand de la starea de fapt din America, din Germania sau din Franta, nu raspunde exact nevoilor si asteptarilor publicului romanesc, pentru ca in acest domeniu informatia depinde foarte mult de situatia concreta din tara si de mentalitatea populatiei", considera directorul general al editurii, Dragos Popa.



Ca atare, precizeaza el, in colectiile editurii Cartea de Buzunar vor intra numai carti scrise pentru cititorul roman, cu informatii care sa corespunda situatiilor concrete din tara si care sa-l invete pe acesta, pas cu pas, tot ce are de facut pentru a rezolva o anumita problema - de la cum sa-si cumpere un computer si cum sa utilizeze programe de calculator sau Internetul pana la cum sa-si decoreze casa, cum sa-si ingrijeasca animalele de companie, cum sa-si asigure propria sanatate sau cum se poate descurca pe piata muncii.



In colectia Practic-Investitii, afirma Emil Stanciu, coordonatorul redactiei, lucrarile au ca public tinta intreprinzatorii care vor sa initieze sau sa dezvolte o afacere, administratorii sau managerii intreprinderilor mici si mijlocii. Unul din primele titluri ale colectiei este lucrarea "Leasing - o solutie eficienta", scrisa de Dorina Oprea. Amatorilor de calatorii prin lume li se adreseaza colectia Util. "Veti sti cum sa ajungeti in locurile visate, unde sa va cazati, ce restaurante sa alegeti, ce sa vizitati", sustine Cecilia Caragea, coordonatorul colectiei respective, adaugand ca aceasta cuprinde si ghiduri pentru petrecerea timpului liber, carti de retete culinare, chiromantie, tarot si astrologie.



In colectia Cartea Scolara, Ghidul catre Nota 10 este un sprijin pentru elevii care vor sa-si formeze propriul stil de sistematizare si de asimilare a cunostintelor. Coordonatorul colectiei, Violeta Daria-Gogu, spune ca primele 16 carti publicate aici ii vor ajuta pe elevii ambitiosi din ciclul doi sa-si insuseasca materia si sa-si pregateasca temele. La randul sau, colectia Stiinta va publica, dupa cum spune coordonatorul Dan Apostol, "sinteze ale ideilor si descoperirilor validate de marii savanti ai lumii sau care isi asteapta recunoasterea de pe o zi pe alta".



In fine, colectia Cultura propune literatura pentru copii (carti de povesti, editii bilingve ale unor titluri clasice adresate copiilor, enciclopedii distractive), titluri din literatura lumii esentiale pentru bagajul cultural general (repovestiri dupa Homer sau Shakespeare) si interpretari ale unor texte filosofice cunoscute. Prima carte a seriei "Filosofii" este "Hegel - Fenomenologia spiritului", o lucrare prezentata de Dragos Popescu, cercetator la Institutul de Filozofie si Psihologie al Academiei Romane. "Propunem, ca experiment intelectual, o formula de comunicare mai prietenoasa, care asigura un acces direct la marile doctrine filozofice", sustine coordonatorul colectiei, Simona Nicolae.



"Beneficiul pe care il promitem consumatorului este faptul ca poate primi prompt informatia de care are neaparata nevoie, realizand astfel o importanta economie de timp, efort si bani", e de parere directorul general Dragos Popa, care recunoaste ca principala dificultate pe care echipa lui a intampinat-o a fost aceea de a reusi sa inteleaga corect nevoile cititorilor: "A trebuit sa ne obisnuim colaboratorii, redactorii cu un mod de abordare in care cartea nu este scrisa dupa dorinta sau preocuparile autorului, ci pornind strict de la imaginea pe care ne-am format-o din studiile de piata cu privire la asteptarile cititorului".



In mod sistematic, editura Humanitas a inceput sa publice carti practice din 1999, mai intai in colectia "Humanitas Practic", careia din 2002 i s-a adaugat colectia "Humanitas Practic de buzunar". Sporadic insa, editura mai publicase astfel de carti si inainte de 1999, cea mai semnificativa fiind, in opinia Oanei Barna, coordonatorul "Humanitas Practic", "Codul bunelor maniere astazi" de Aurelia Marinescu, a carei prima editie a aparut in 1995. "De fapt, tocmai succesul de public, absolut neasteptat pentru noi, al <Codului> a fost motivul pentru care am initiat colectia de carti practice", isi aminteste ea.



La Humanitas, primul tiraj al unei carti practice este in general de 3.000 de exemplare, dar daca titlul are succes de public, urmeaza si altele. Editura publica o carte practica pe luna, ceea ce, spune Oana Barna, inseamna o pondere de numai 5% dintr-un plan editorial care la Humanitas este de 250 de titluri pe an. De departe, spune ea, cele mai bine vandute titluri sunt cele scrise de autori romani, in frunte asadar cu "Codul" Aureliei Marinescu. Publicata in primavara aceasta, cartea lui Bebe Mihaescu "A face dragoste aproape perfect" a atins recordul de vanzari lunare din intreaga istorie a editurii Humanitas, cu peste 11.000 de exemplare. "Nu stim daca Bebe Mihaescu va rezista pe piata la fel de mult ca Aurelia Marinescu, dar startul lui a fost uluitor", considera coordonatorul colectiei.



an ceea ce priveste traducerile, cele care au beneficiat de cele mai multe retipariri la Humanitas au fost "Cum sa devenim parinti mai buni", un ghid clasic de educatie a copiilor, "Regulile seductiei", un bestseller american, "Personalitate si temperament" - un ghid de tipologie psihologica derivata din tipurile lui Jung - si "Bucura-te de ceea ce ai", o carte de psihologie. "Personal, sunt convinsa ca traducerile de carti practice sau motivationale nu pot <sa mearga> la noi decat in masura in care se potrivesc cu ceva din psihologia sau atitudinea romaneasca tipica fata de viata", considera Barna, in opinia careia "Regulile seductiei" s-a vandut bine tocmai pentru ca pledeaza pentru o atitudine feminina pasiva, traditionala, iar "Bucura-te de ceea ce ai" - pentru ca ofera cititorului o filozofie de viata hedonista, orientala, pasiva.





Si traducerile s-au inmultit



an domeniul cartii practice (lucrarile utilitare de tip "how-to") si motivationale (asa-numite de "self-help"), cererea este mai mare decat oferta, considera Simona Kessler, managerul agentiei literare International Copyright Agency (ICA), care reprezinta in Romania edituri precum Crown Publishers si Doubleday, Divisions of Random House (SUA), Penguin Group (SUA). Ea spune ca ICA a inregistrat in ultimul an o crestere vizibila in vanzarea drepturilor de traducere in domeniul cartii practice si motivationale; daca anul trecut, pana in luna octombrie, numai prin agentia ei s-au vandut 20 de titluri, din octombrie 2002 pana in luna august a acestui an s-au vandut 34 de titluri. in fruntea editurilor care au impus acest gen de carti in Romania este Curtea Veche, urmata de Amaltea, Humanitas Practic, Business Tech International, Polirom, For You si Editura Mix, considera Simona Kessler. "Diferenta intre vanzarile de la noi si cele din strainatate este evident foarte mare; traditia cartilor practice si motivationale este in Vest mult mai veche decat la noi, iar tematica este mult mai variata", spune ea. Acum, aproape toate editurile mari din Romania au cel putin o colectie de carti practice, dar cererea nu s-a acoperit, astfel incat perspectivele acestui domeniu editorial sunt in continuare destul de mari, apreciaza Kessler.
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania