Afaceri de la zero

Consumam 2.300 de hectare de gresie si faianta

5 mai 2004 Autor: Adrian Mirsanu


Piata placilor ceramice din Romania, cu vanzari estimate la aproximativ 100 milioane euro anual, este sub presiunea crescanda a importatorilor si in acest an. In 2003, importurile si productia interna de faianta si gresie au fost aproape de paritate, cu o mica diferenta de partea producatorilor.



Importurile din Italia si Spania au crescut, ceea ce s-a tradus in incasari mai mari la concurentii producatorilor interni precum Delta Distribution.



Cererea pe piata de profil este in crestere, ea fiind acum impartita de Cesarom si Sanex cu o cota de 23% - 25% fiecare, in timp ce producatorul Mondial Lugoj este creditat cu o cota de circa 10% din piata, iar Delta Distribution, cel mai puternic importator, are 17% - 18%. Alaturi de acestia, peisajul pietei este "completat" de alti doi mici producatori interni, Roman Ceram si Romceram Chitila, precum si de o serie de importatori.



Potrivit unor aprecieri, vanzarile de placi ceramice au ajuns anul trecut la 23 milioane de metri patrati (2300 de hectare). Cei trei producatori mari - Sanex, Cesarom si Mondial produc la capacitate maxima si se folosesc de asemenea de "parghia" importurilor, pentru a-si intari pozitiile de pe piata. Astfel, jucatorii estimeaza ca o crestere a pietei cu 10% in 2004 va fi sustinuta in principal de importuri.



Sanex Cluj Napoca a inregistrat o cifra de afaceri de 41 milioane dolari si un profit net de un milion de dolari. Sanex, cu capacitati de 6,8 mil. mp de placi si 13.000 tone de obiecte sanitare



Cesarom Bucuresti, al doilea producator de placi ceramice de pe piata romaneasca, a inregistrat in 2003 un profit net de aproximativ 4 mil. euro la o cifra de afaceri de 27,2 mil. euro (1.023 mld. lei), in crestere cu 11% in euro fata de 2002, potrivit datelor preliminare. Compania a avut in 2002 un profit net de 4,5 mil. euro la o cifra de afaceri de 24,5 mil. euro.



La ora actuala, compania este detinuta in proportie de 98,67% de catre grupul ungar de placi ceramice Zalakeramia, iar restul de 1,33% din actiuni sunt detinute de angajati ai Cesarom.



Mondial Lugoj, cu un volum de afaceri estimat pentru 2003 la 24 - 25 mil. euro, este detinut de grupul german Villeroy & Boch. Mondial este insa cel mai mare producator de obiecte sanitare, creditat fiind cu o cota de piata de circa 45% - 50% din totalul pietei de profil. adrian.mirsanu@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania