Afaceri de la zero

De ce Afaceri de la zero? Cum răspund micii antreprenori?

19.05.2020, 17:50 Autori: Dana Ciriperu , Georgiana Mihalache , Alina-Elena Vasiliu
Afaceri de la zero aniversează în luna mai un an de căutări printre antreprenori şi businessuri create pas cu pas. I-am întrebat pe câţiva dintre cei care ne-au călcat pragul ce înseamnă pentru ei Afaceri de la zero şi de ce un astfel de proiect îşi merită locul în peisajul antreprenorial din România. Ce au răspuns? Citiţi în rândurile de mai jos. 

 

Alexandra Mone,

ARI-Studio, Piteşti:

„Pentru ARI-Studio, proiectul Afaceri de la zero înseamnă în primul rând o recu­noaş­tere a muncii noastre de până acum, o încura­jare pentru viitor, dar şi oportuni­tatea de a ajunge la un număr mai mare de potenţiali clienţi, fur­ni­zori şi noi par­te­neri de busi­ness. În proiectul Afa­ceri de la zero, am desco­perit an­tre­prenori pa­sionaţi, care au creat pro­duse şi ser­vicii din­tre cele mai di­verse. Sperăm ca pro­iectul Afaceri de la zero să se deru­­leze în con­ti­nuare pen­tru cât mai mult timp, deoarece ofe­ră citito­rilor oportuni­ta­tea de a descoperi pro­duse şi ser­vicii creative realizate în România, iar pentru unii poate fi chiar im­boldul necesar pentru a por­ni şi ei o afacere de succes de la zero“, spune Alexandra Mone, cofon­datoarea busines­sului ARI-Studio.

Ea şi prietenul ei, Robert Anton, absol­venţi de economie, au conceput trei tipuri de sisteme infor­ma­tice pentru compa­ni­ile din HoReCa şi retail şi furnizea­ză servicii software în valoare de aproa­pe 90.000 de euro pe an. Până acum, ea şi parte­nerul ei de busi­ness au dez­vol­tat trei pro­duse soft­ware prin­ci­pale: UnityPOS, apli­caţia pentru cafe­ne­le, res­ta­urante şi food­truckuri, UnityBooking – aplicaţia pentru recepţie în domeniul hotelier şi UnityRetail – aplicaţia pentru magazine. Sistemele ajută managerii să gestioneze comenzile şi rezervările.

 

Cristina Niţu, 

Fala Português, Bucureşti

„Pentru că Afaceri de la zero este, pen­tru mine, o platformă de învăţare, un loc în care găsesc foarte multe resurse, foarte multă informaţie şi foarte multe poveşti care să mă inspire. În egală măsură, pentru Fala Português, Afaceri de la zero a re­prezentat un canal de comunicare exce­lent, prin care să spun povestea acestui proiect într-un mod autentic şi nestingherit. Nu în ultimul rând, pentru mine, Afaceri de la ze­ro înseamnă un instrument prin care să-mi privesc proiectul dintr-o perspectivă ceva mai obiectivă şi cu mai multă maturitate“, spune Cristina Niţu, fonda­toa­rea cursurilor de portugheză Fala Português.

Absolventă de Limbi Străine în Bucu­reşti şi la Lisabona, Cristina Niţu a început în 2017 să organizeze cursuri de limbă portugheză. Cursurile se desfăşurau în clă­direa Institutului Cervantes de pe bulevardul Regina Elisabeta din Bucureşti. De câteva săptămâni, activitatea s-a mutat în mediul online, din cauza pandemiei, însă antrepre­noa­rea are în plan organizarea unei sesiuni de cursuri şi pe timp de vară, în contextul în care, cel mai probabil, perioada de primăvară va aduce un număr foarte redus de cursanţi.

 

Marius Ardelean, 

Rockha, Târgu-Mureş:

„Pentru că am primit în­că o con­fir­ma­re că la Rockha facem bine ce­ea ce facem. De asemenea, am înţeles că suntem destul de mulţi an­tre­prenori la început de drum şi că împreună putem forma o comunitate prin care să ne ajutăm reciproc şi care, de ce nu, să-i inspire şi să-i motiveze şi pe alţii să ajungă de la idee la afacere“, spune Marius Ardelean, fondatorul busi­nessului Rockha, sub care produce şi vinde agende cu hârtie confecţionată din piatră.

Din 2018, Marius Ardelean, în vârstă de 24 de ani, produce, într-un atelier din Târgu-Mureş, agende de lux cu hârtie fabricată din piatră. Investiţia lui Marius Ardelean şi a tatălui său până acum în Rockha a fost de 10.000 de euro, iar în 2020 alţi bani vor fi dedicaţi tehnologizării proce­se­lor de producţie. Pe lângă antreprenorul de 24 de ani şi tatăl lui – Dan Ardelean, în afa­cere sunt implicaţi şi trei colaboratori, res­pon­sabili de vânzările online. Momen­tan, agendele se vând doar prin intermediul site-ului Rockha, urmând să se regăsească şi în câteva librării.

 

Irina Mărăşoiu, 

Pater, Argeş:

„Pentru că în special afacerile mici, por­nite de la zero cu trudă şi cu suflet au nevoie să fie pro­mo­vate. Pentru Pater, interviul Afa­ceri de la zero a fost o ram­pă de lansare, a fost un prilej de a ajunge la un public mult mai larg, ne-au contactat mai multe per­oane care acum ne sunt clienţi şi ne reco­mandă mai departe“, spune Irina Mărăşoiu, care este implicată în businessul Pater ală­turi de fratele şi de tatăl ei. 

Familia Mă­ră­şoiu din judeţul Argeş produce ţui­că din tată în fiu de cinci gene­raţii, iar la finalul anului 2017 a apă­rut bran­dul Pater, care a ajuns în marile lan­ţuri de restaurante, în hoteluri, în mai multe băcănii din Capitală. 

 

Vlad Mihail şi Darius Lumperdean, 

Bear King, Târgu-Mureş:

„Pentru că afacerile la început de drum sunt cele mai vulnerabile. Statistica ne spune că majoritatea nu supravieţuieşte pe ter­men lung. De aceea, este foarte im­portant ca acestea să fie susţinute. După ce am adus conceptul Bear King în România şi am creat wurstgeri, Afaceri de la zero ne-a dat un boost de încredere şi popularitate. Am primit sute de mesaje din toată ţara şi se pare că oamenii sunt nerăbdători să des­chidem locaţii noi în oraşele lor“, spun Vlad Mihail şi Darius Lumperdean, fondatorii restaurantului Bear King din Târgu-Mureş.

Cei doi antreprenori au început să se gândească la conceptul unui restaurant specializat în wurstgeri în 2018, iar în oc­tom­brie 2019 au deschis localul Bear King, în Târgu-Mureş. Conceptul a avut priză la public încă de la început, spun antrepre­no­rii, în zilele de weekend numărul clienţilor fiind unul semnificativ pentru un business la început de drum. Wurstgerii, cârnaţi specifici Germaniei şi Austriei, sunt aduşi din Austria, chiflele sunt produse local, iar berea comercializată este produsă local sau adusă din Germania. Cei doi fondatori doresc să înregistreze la OSIM conceptul de wurstgeri, tocmai pentru a putea pregăti în detaliu planurile de extindere pentru brandul creat la Târgu-Mureş.

 

Dragoş Smeu, 

Mavericks, Bucureşti:

„Pentru că Afa­ceri de la ze­ro îţi oferă două lu­cruri foarte im­portante - îţi ofe­ră inspiraţie să vezi alte busi­nessuri care au început de la zero, să vezi cum au crescut şi, pe lângă inspiraţie, îţi oferă curaj, îţi arată că sunt şi alte businessuri care au început de la zero, fără nimic, şi au reuşit să crească foarte frumos, deci se poate“, spune Dragoş Smeu, fonda­torul agenţiei de marketing online Mavericks.

Printre clienţii Mavericks se află lanţul de librării Cărtureşti, care a fost şi prima companie atrasă de agenţie, Mobexpert sau Office Shoes. Campaniile sunt construite special pentru fiecare client, în funcţie de etapa de dezvoltare a businessului, iar cele mai provocatoare proiecte sunt cele de fidelizare a utilizatorilor. 

 

Silviu Lungu, 

ROmobility, Bucureşti:

„Pentru că proiectul Afaceri de la zero are puterea să inspire, să îţi dea acel gram de curaj să îţi urmezi visul. Până la urmă, bastonul de antreprenor stă în geanta fiecăruia“, spune Silviu Lungu, cel care a creat ROmobility, un serviciu de depozitare a bagajelor în sistem self service.

Ideea i-a venit după o vizită în Rotter­dam, când a realizat că în România nu exis­tă facilităţi de depozitare a bagajelor self ser­vice. Astfel, a investit 100.000 de euro, din fonduri proprii, în două spaţii cu seifuri auto­mate pentru depozitarea bagajelor, unul în Centrul Vechi al Capitalei, iar celă­lalt în Gara de Nord, iar ulterior a mai des­chis două spaţii similare – lângă aeroportul Henri Coandă din Otopeni şi în Centrul Vechi din Braşov.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania