Afaceri de la zero

De la un pliculet de ceai la un business de milioane de euro

31.01.2006, 19:50 Autori: Georgiana Stavarache , Ioana David
Productia autohtona de ceai s-a dovedit o idee de business rentabila pe o piata dominata de importuri din Polonia.

"Ideea de a incepe aceasta afacere a pornit de la existenta unor cereri importante pentru plantele medicinale procesate, in conditiile in care principalul furnizor de asemenea produse, societatea Plafar, si-a redus substantial activitatea comparativ cu perioada de dinainte de 1989", spune Andrei Munteanu, directorul executiv al companiei Larix din Sovata.

Compania Larix a fost infiintata in 1992 si are ca obiect de activitate producerea ceaiurilor medicinale si aromate, destinate atat pietei interne, cat si exporturilor.

"In primii ani, activitatea s-a desfasurat intr-un spatiu inchiriat iar distributia produselor s-a realizat in special pe piata locala a judetului Mures si a judetelor limitrofe", a continuat reprezentantul companiei.

Piata romaneasca, pe acest segment, a dat dovada de posibilitati considerabile de crestere.

"De la un numar de cinci angajati in anul 1995, am ajuns in prezent la 60", spune Munteanu. Compania a finalizat in anul 2001 o unitate de productie proprie dotata cu toate facilitatile pentru producerea ceaiurilor din plante si fructe.

Daca majoritatea marcilor de ceaiuri de pe piata provin de la import, Larix a decis sa valorifice oferta autohtona de plante. Astfel, colectarea plantelor se realizeaza in zona in care compania are sediul, cu persoane special instruite de companie.

"Plantele se recolteaza din flora spontana a judetelor Mures si Harghita din zone verificate si autorizate de agentiile de mediu locale. Recoltarea este organizata de firma noastra cu echipe de culegatori care sunt instruiti de persoane calificate ce raspund de activitatea de achizitii. Folosim forta de munca existenta in satele si comunele din zona, iar in ceea ce priveste plantele medicinale cultivate, incheiem contracte cu fermieri si societati agricole", explica acesta.

Desi productia ceaiului pare o afacere simpla, reprezentantul Larix spune ca nu este asa. Potrivit acestuia, procesul de prelucrare a plantelor consta in receptia materiilor prime, dupa care are loc sortarea acestora si uscarea artificiala. Pentru a ajunge produse finite acestea trebuie maruntite, selectate si in final ambalate.

Afacerea Larix a demarat cu o investitie de 15.000 de dolari, iar in prezent compania exporta in patru tari europene. "Partenerii nostri straini sunt din Germania, Franta, Elvetia si Austria, iar pe piata interna colaboram cu farmaciile si distribuitorii de medicamente, cu magazine naturiste si cu supermarketuri", a mai spus reprezentantul companiei.

Potrivit site-ului Ministerului de Finante, compania Larix Sovata a obtinut in 2004 un profit net de circa 50.000 de euro, la o cifra de afaceri de 600.000 de euro.

Anul 2005 nu a adus prea multe schimbari pe piata ceaiului din Romania. "In 2005 s-a metinut trendul ascendent din 2004 pentru ceaiurile din plante si fructe, iar pentru ceaiul negru care in tara noastra are o cota redusa, in jur de 5% a ramas la acest plafon", afirma reprezentantul companiei Larix. "Pentru acest an piata se va stabiliza pe segmentul ceaiurilor de plante, iar pentru ceaiurile din fructe consumul va creste odata cu dezvoltarea retelelor de hipermarketuri", a completat acesta.

Munteanu mentioneaza ca reteaua hipermarketurilor influenteaza ponderea ceaiurilor din fructe in totalul productiei companiei, deoarece pe celelalte segmente de piata (farmacii si magazine naturiste), aceasta categorie de ceaiuri are un rulaj scazut.

In Romania, spune acesta, ceaiurile de plante sunt consumate in special de persoanele in varsta, iar cele din fructe in special de tineri. "In Europa, insa preferintele sunt delimitate in functie de zona geografica, astfel in tarile nordice predomina consumul de ceai negru, iar in sud se consuma in special ceaiuri din fructe si plante", explica Munteanu.

Una din problemele cu care s-au confruntat jucatorii de pe aceasta piata a fost blocajul din reteaua farmaceutica. Acesta a afectat indirect si industria ceaiului.

"Problema principala in 2005 a fost blocajul financiar manifestat in special in reteaua farmaceutica, iar pentru firmele care proceseaza materii prime din tara, conditiile meteo dificile care au afectat productia agricola", a declarat Munteanu.

Ce se va intampla dupa momentul aderarii la UE? "Pentru exportatori provocarea va consta in mentinerea cotelor de piata in conditiile cresterii preturilor la materiile prime, utilitati si manopera. La import, reducerile de taxe vor impulsiona accesul pe alte piete, care in prezent erau evitate datorita costurilor prea mari", spune el.

Pe o piata cu o concurenta ridicata, cea mai buna perioada a anului este cea rece, adica lunile octombrie-aprilie. In ceea ce priveste prezenta ceaiurilor romanesti pe pietele internationale, Munteanu spune ca acestea au o pondere foarte scazuta.

"Piata ceaiului a crescut in 2005 fata de 2004 si apreciez ca isi va mentine tendintele de crestere si in 2006", a spus si Adelina Hanciu, brand manager Laboratoarele Fares Bio Vital, din Orastie.

Compania a fost infiintata in 1929 sub denumirea Digitalis-Prima Cooperativa Romana pentru Cultivarea Plantelor Medicinale, de catre farmacistul Andrei Farago. Dupa revolutie, compania a fost privatizata si in prezent pro-duce ceaiuri medicinale pentru scopuri terapeutice, ceaiuri din plante traditionale, ceaiuri de fructe si ceaiuri naturale (fara adaosuri de aditivi).

Preferintele romanilor la capitolul ceaiuri s-au rafinat mult in ultima perioada.

"Pretentiile consumatorilor au crescut, asteptarile fiind tot mai ridicate in ceea ce priveste acea "value for money" a produsului. Publicul este tot mai exigent fata de beneficiile pentru sanatate asteptate de la un produs, pe de o parte, iar pe de alta pentru calitatea ambalarii, de la grafica produsului si pana la modul de impachetare al ceaiului - snur, supraplic, celofan", a continuat acesta.

Pe piata occidentala, sustine ea, sunt prezente in mare aceleasi categorii de produse care se gasesc si in magazinele din Romania, doar ca la ambalarea la plicuri se remarca un numar mult mai mare de produse in supraplic, dar care au un pret mai mare. Compania este prezenta in farmacii, magazine naturiste, dar si in marile retele de supermarketuri. "Influenta pe care hipermarketurile o au asupra acestui business poate fi remarcabila, in special prin prisma volumelor de marfa pe care sunt capabile sa le ruleze. Deocamdata nu sunt influente majore fata de restul pietei pe care desfacem ceaiurile, dar estimez ca raportul dintre acestea va inclina in timp in favoarea hipermarketurilor", a adaugat Hanciu.

Fares Bio Vital a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 2,8 milioane de euro (10 milioane de lei), fata de circa 2 milioane de euro, in 2004. Profitul net al companiei s-a ridicat in 2004 la peste 300.000 de euro.

"In ceea ce priveste sezonalitatea vanzarilor, pe piata ceaiului se delimiteaza net doua perioade: varful de vanzare este atins in perioada septembrie-martie, iar perioada cu cele mai slabe vanzari se inregistreaza in lunile iunie-august", a conchis acesta.

Explozia vanzarilor de ceaiuri si produse naturiste a dus la dezvoltarea unui alt tip de afacere - distributia specializata a acestor produse. Firma Radix Plant din Bucuresti a fost infiintata in 1993 si avea ca obiect de activitate operarea unui Plafar. Acum, firma distribuie produse naturiste in toata tara. "Cand s-a infiintat firma aveam patru angajati. Acum avem 60 de angajati si peste 180 de firme ca si furnizori. Distribuim circa 3.500 de produse printre care si ceaiuri", a spus Mirel Rosu, directorul de vanzari al companiei.

Firma este detinuta de doua persoane fizice romane, care alaturi de aceasta afacere mai au si o fabrica de cereale cu proprietati terapeutice - Solaris, produse care sunt de asemenea distribuite prin firma Radix Plant.

"Piata creste foarte repede. Aproape la fiecare doua zile este lansat un nou produs. In acest domeniu vanzarile depind foarte tare de promovarea in mass-media. Daca apare reclama unui produs naturist intr-o revista populara, a doua zi stocurile sunt epuizate", spune el. Potrivit lui Rosu, principala dificultate in aceasta afacere este faptul ca firmele furnizoare nu incheie contracte de exclusivitate cu un singur distribuitor.

"Se intampla de multe ori ca un producator sa-si distribuie singur produsele in magazine sau sa incheie contracte cu mai multi distribuitori, ceea ce face ca acelasi produs sa se gaseasca pe piata la preturi diferite", a spus acesta. El spune ca afacerea de distributie de produse naturiste este avantajata si de investitiile in farmacii si de extinderea portofoliului de produse al acestora. El nu a dorit sa dea publicitatii cifra de afaceri a companiei, a mentionat doar ca aceasta se ridica la "cateva sute de mii de euro". "Pot spune ca este si nu este o afacere profitabila. Piata este foarte atractiva, dar si investitiile pentru sustinerea unei astfel de afaceri sunt mari", a incheiat Rosu.



Oportunitati si amenintari

* Preocuparea pentru sanatate a crescut interesul consumatorilor pentru ceaiurile medicinale.

* Retailul modern impulsioneaza vanzarile de ceai de fructe in timp ce investitiile in farmacii, pe cel de ceai de plante.

* Una din problemele cu care s-au confruntat firmele care vand ceai a fost blocajul din reteaua farmaceutica, care a afectat indirect si industria ceaiului.

* Pentru producatorii de ceai vremea nefavorabila din vara si inundatiile au redus recolta.

* Piata ceaiului este estimata la peste 8 milioane de euro pe an.



Importa direct din "tara ceaiurilor de fructe"

In urma cu zece ani, a observat ca romanii care vizitau Polonia se intorceau in tara cu pliculete de ceai de acolo. Asa i-a venit ideea afacerii.

"Evolutia pietei ceaiului, in ultimii ani, urmeaza un curs de crestere aproximativ liniar si putem estima ca aceasta tendinta se va mentine", apreciaza Gruia Novac, directorul executiv al companiei Novaplus din Baia Mare si unul dintre cei patru asociati ai acesteia.

Novaplus a demarat in urma cu zece ani si este unic importator in Romania pentru produsele firmelor Belin, Artifex si Unimil din Polonia.

"Acum zece ani, am observat aceste ceaiuri printre produsele aduse la noi de persoanele care veneau din Polonia", a declarat Gruia Novac.

Sesizand posibilitatile de crestere pe aceasta piata, nu mai era altceva de facut decat sa se apuce de treaba. "In Romania, la acea vreme, acest segment era inexistent. Astfel mi-a venit ideea sa demarez o afacere cu ceaiuri, la inceput numai cu cativa angajati", a afirmat Novac.

Daca despre Anglia se stie ca este renumita pentru consumul sau de ceai negru, Polonia este, dupa cum spune Novac, tara ceaiurilor de fructe. "Tara este una cu traditie in productia de ceaiuri. Concurenta de aici este acerba, de aceea pentru noi este profitabil sa importam", a continuat acesta.

Anul trecut, compania Novapuls a realizat o cifra de afaceri de aproape 2 milioane de euro.

Clientii companiei sunt, pentru ceaiurile de plante, in special copii si persoane in varsta, datorita caracterului medical al acestora, iar pentru ceaiul verde si de fructe, persoanele cu varsta intre 25 si 40 de ani.

Novac spune ca piata ceaiului poate fi impartita in trei componente importante. "Avem de-a face cu o piata traditionala a ceaiurilor de plante care se bazeaza in principal pe obisnuitele plante de musetel, menta, sunatoare, tei. Necesarul acestei piete este acoperit atat de firmele de profil, cat si de cantitati produse in mod independent in gospodariile taranesti de regula prin consum propriu", a explicat acesta. El preconizeaza ca ponderea produselor ce provin de la companiile specializate va creste simtitor in perioada care va urma.

Principalii clienti Novaplus sunt retelele de cash&carry Metro si Selgros, supermarket-urile Billa, UniversAll, Artima, Gima, MegaImage, hypermarket-urile Carrefour si Cora, lanturi de farmacii (Helpnet), pana la magazinele mici. El spune ca practic aceasta piata s-a format in anii 1994-1995, dar ca trebuie in permanenta supravegheata. "Au fost jucatori in piata care au creat confuzie incercand sa faca similitudine intre ceaiurile de fructe si ceaiurile negre cu aroma de fructe", explica Novac.

Preferintele romanilor la capitolul ceaiuri s-au modificat semnificativ in ultimii ani.

"Daca atunci (perioada 1994-1995 - n.red.) exista o cerere foarte mare pentru ceaiurile al caror continut se baza pe fructe exotice - ananas, lamaie, portocale -, in prezent, clientii se indreapta spre ceaiurile bazate pe fructe de padure - fragi, macese, portocale", considera reprezentantul companiei Novaplus.

Cat despre ceaiurile negre, Novac spune ca volumul vanzarilor este unul redus, insa potentialul de dezvoltare ramane ridicat.

"Nu trebuie ignorate nici alte segmente de piata, ca de exemplu cel al ceaiului verde, care intr-un interval de timp scurt a reusit sa acapareze o cota de piata importanta", a adaugat el.

"In Occident se consuma 90% ceai negru fata de Romania, unde se consuma ceaiuri de fructe si plante", a declarat la randul sau Cristian Botez, directorul de vanzari al Celmar Trading, alt jucator important din industria ceaiului. Celmar Trading a fost infiintata in 2001 ca o societate mixta romano-poloneza. Firma distribuie in Romania produsele realizate de firma poloneza PPHU Celmar.

Afacerea celor de la Celmar a demarat in 2001 cu patru angajati si doua masini, pentru ca in prezent acesta sa dispuna de 35 de angajati si 20 de masini.

Celmar Trading a realizat in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro. "Anul 2005 a adus pe piata ceaiului o crestere de circa 24%", a afirmat Botez.

El apreciaza ca aparitia marilor lanturi de magazine va conduce la cresterea vanzarilor, dar cu profituri procentuale mai mici.

Companiile care importa ceai din Polonia sunt avantajate si de faptul ca nu platesc taxe vamale.

"Inainte de momentul aderarii Poloniei la UE, beneficiam de taxe vamale zero, datorita acordului CEFTA din care facea parte atat Polonia, cat si Romania. Din mai 2004, cand Polonia devine membru al UE,

ne-am vazut nevoiti sa platim pana la 25% taxe vamale pentru unele articole, taxe care insa au fost reduse la zero la mijlocul si, respectiv, sfarsitul anului 2005", a mai afirmat Gruia Novac de la Novaplus. Acesta a apreciat piata de ceai din Romania in 2005 la peste 8 milioane de euro.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania