Afaceri de la zero

Ediţie specială. Afaceri de la zero. Stup, proiectul de la zero al Băncii Transilvania, s-a deschis pentru un univers de 750.000 de firme. Tiberiu Moisă, director general adjunct al BT: „Este un loc în care aşteptăm toate afacerile tinere ce sunt încă în faza în care caută soluţii şi răspunsuri la întrebările pe care le au“

03.08.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Stup este un spaţiu fizic în Bucureşti care se întinde pe o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi, însă se extinde şi la nivel naţional, virtual, prin intermediul unei platforme ♦ La Stup pot veni businessuri din orice domeniu de activitate, iar serviciile şi cursurile oferite în cadrul lui sunt gratuite.

Banca Transilvania a dat naş­tere proiectului Stup, prin care îşi propune să susţină micii antreprenori, busi­nessu­rile în fază incipientă sau chiar iniţiativele de business puse încă doar pe hârtie.

Stup este un spaţiu fizic în Bucureşti care se întinde pe o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi, însă se extinde şi la nivel naţional, virtual, prin intermediul unei platforme. Prin acest proiect, Banca Transivlania îşi doreşte să faciliteze conexiunile antreprenorilor cu furnizorii de servicii şi produse şi să le răspundă la orice întrebare care apare de-a lungul procesului înfiinţării sau gestionării unui business. „Astăzi, Stup este un loc în care aşteptăm orice antreprenor aflat la început de drum, toate afacerile tinere care sunt încă în faza în care caută diferite soluţii şi răspunsuri la întrebările pe care le au. Stupul este pentru toţi aceşti oameni care au nevoie să vadă cum se întâmplă anumite lucruri. (...) Sunt chestiuni simple, dar pe care dacă nu le ai la îndemână, pierzi timp, te împiedici în ele. Mâine, Stupul o să fie pentru tot ceea ce vom învăţa de la aceşti oameni. Ideea proiectului a pornit acum patru ani, dar pandemia a fracturat acest proces. Pe noi ne-a interesat ideea de cum să facem să intervenim la bază, în aşa fel încât să susţinem întregul. În cele din urmă, am ajuns la ideea de stup, unde încercăm să executăm totul pe loc“, a spus Tiberiu Moisă, director general adjunct al Băncii Transilvania, în cadrul ediţiei speciale a Afaceri de la zero. El menţionează că pentru a veni la Stup, antreprenorii nu trebuie să fie clienţi ai BT şi nici nu sunt obligaţi să devină ulterior.

Viziunea proiectului iniţiat de BT este să creeze un ecosistem deschis, foarte realist, fără o idealizare a antrepre­noriatului, domeniu care deşi poate să-ţi aducă şi satisfacţii, poate să fie şi aspru şi foarte dificil.

Stup, pe de-o parte, are un spaţiu fizic în Bucureşti şi pe de altă parte are şi o platformă online, unde oamenii cu iniţiative de antreprenoriat se pot înscrie.

Pe măsură ce aceste activităţi devin tot mai clare şi mai benefice pentru cei care vor veni acolo, menţionează Tiberiu Moisă, o parte dintre acestea pot fi propagate online, iar unele lucruri vor putea fi rezolvate de la distanţă.

„Ne dorim să avem un spaţiu fizic. În Bucureşti, sunt peste 300.000 de firme, majoritatea mici. Nimeni nu ştie cu adevărat care este treaba cu aceste firme. Avem doar impresia că ştim. De fapt, nu ştim cu adevărat ce fel de probleme are un antreprenor, ce obstacole şi pentru ce se zbate în fiecare zi.“

Mulţi antreprenori simt în continuare nevoia de a interacţiona cu banca, cu furnizorii şi cu toţi actorii implicaţi în businessul lor. Astăzi, peste 90% dintre lucruri se pot rezolva digital, însă atunci când ai nevoie de o discuţie semnificativă, când ai nevoie să înţelegi „în ce te bagi“, din perspectivă financiară, totul funcţionează mult mai bine într-o discuţie faţă în faţă.

Stupul nu funcţionează ca un hub şi nu este un spaţiu de co-working, precizează Tiberiu Moisă. La Stup, antreprenorii vin şi găsesc răspunsurile întrebărilor lor, sunt asistaţi şi ajutaţi de echipa BT şi BT Mic şi îşi pot înfiinţa, pe loc, chiar şi firma sau îşi pot alege un device de plată. La Stup pot veni businessuri din orice domeniu de activitate, iar serviciile şi cursurile oferite în cadrul lui sunt gratuite. Singurele taxe apar atunci când antreprenorii aleg să ia servicii prestate de către parteneri, dar şi ele vin cu discounturi semnificative.

„În Stup este echipa BT Mic din Bucureşti, care este specializată în microfinanţare. Totul se întâmplă pe loc, astfel că antreprenorii pot afla instant dacă businessul este eligibil pentru un credit BT Mic. Stupul este sub umbrela BT, pentru că este o investiţie mai mare, care pentru BT Mic ar fi mai dificil de gestionat“, a mai adăugat Tiberiu Moisă.

La nivel naţional, sunt 750.000 de microîntreprinderi, segmentul cel mai semnificativ ca putere, dar şi ca număr de angajaţi. El contribuie cu 15% la cifra de afaceri totală a României, iar la nivel de salariaţi, reprezintă un sfert, astfel că este comparabil cu cele 2.000 de companii mari.

Directorul general adjunct al BT spune că micii antreprenori sunt principalul obiectiv al Stupului, sunt cei care vor fixa direcţiile start-up-ului înfiinţat de BT şi cei care vor schimba cu adevărat lucrurile.  „În cele trei-patru zile care au trecut, peste 1.000 de oameni au vizitat site-ul în fiecare zi, câteva sute şi-au făcut cont, iar la primele evenimente pare să fie participare 100% “.

Situaţia suprasolicitării, în care Stupul ar putea ajunge în viitor, afirmă acesta, înseamnă că lucrurile merg bine şi atunci va fi momentul în care va trebui să se găsească o modalitate de scalare. Moisă menţionează că proiectul este gândit pentru a putea fi extins şi în alte oraşe, însă dorinţa BT a fost de a porni din Bucureşti, pentru că aici este zona cu cei mai mulţi oameni în această situaţie, iar asemenea centre trebuie să fie amplasate în oraşe suficient de mari.

Din punct de vedere financiar, spune Tiberiu Moisă, Stupul nu este gândit ca un centru de profit. El va fi un centru de costuri la început, costuri care vor fi acoperite de către BT. Toate acestea, mai adaugă el, contribuie la încrederea brandului BT, care deschide uşi, uşurează conversaţii şi nu se clădeşte doar cu contul de profit şi pierdere.

Unul dintre obiectivele esenţiale ale Stupului pentru primul an de funcţionare este setarea unor catgeorii relevante atunci când vine vorba despre cursuri, în aşa fel încât să nu fie doar educaţie financiară, ci să se abordeze chiar şi teme mai puţin plăcute, cum ar fi fiscalitate, eşecuri sau a doua şansă.  „În primul an, o să fim foarte atenţi, o să ne uităm la trafic, la numărul oamenilor care intră pe site şi îşi fac conturi, la numărul participanţilor la evenimente, dar şi la numărul de servicii contractate cu partenerii noştri. Vrem să lăsăm proiectului o autonomie, în aşa fel încât să se poată adapta.“

Antreprenorii care vin la Stup sunt oameni foarte diferiţi, cu vise extrem de diferite, după cum spune Tiberiu Moisă. În general, adaugă el, persoanele din Stup sunt dispuse să întrebe şi să accepte şi altă opinie.

Diferenţa între antreprenorii tineri şi generaţia celor de acum douăzeci de ani, susţine el, este aceea că antreprenorii de azi sunt mai deschişi, mai puţin interesaţi de soluţiile vechi şi vor întotdeauna să afle ce este nou. Nu sunt neapărat mai curajoşi, ci sunt mai degrabă decshişi să încerce.

 

Ce este Stup?

► Stup este un spaţiu fizic în Bucureşti care se întinde pe o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi, însă se extinde şi la nivel naţional virtual, prin intermediul unei platforme.

► Prin acest proiect, Banca Transilvania îşi doreşte să faciliteze conexiunile antreprenorilor cu furnizorii de servicii şi produse şi să le răspundă la orice întrebare care apare de-a lungul procesului înfiinţării sau gestionării unui business.

► Stup este un proiect de la zero.

 

Ce poţi face la Stup?

► Poţi să ai o discuţie despre cum să-ţi iei un contabil sau cum să-ţi înfiinţezi o firmă. Este primul loc, în afară de Registrul Comerţului, unde poţi să-ţi faci o firmă şi să parcurgi absolut toţi paşii acolo, online.

► Poţi să-ţi creezi o semnătură electronică.

► Poţi să-ţi alegi o casă de marcat sau un device de plată.

► Poţi să îţi faci site-ul şi magazinul online.

► Poţi să te listezi pe marketplace-uri.

► Poţi afla instant dacă businessul este eligibil pentru un credit BT Mic.

► Poţi participa la cursuri prin care fiscalitatea într-un business va fi explicată mai clar, iar ideile de eşec şi a doua şansă nu vor mai fi doar subiecte tabu.

 

Ce nu este Stup?

► Nu este un hub

► Nu este un spaţiu de co-working.

► Nu este un incubator.

► Nu este un accelerator.

 

Cui i se adresează Stup?

►  La Stup pot veni antreprenori cu businessuri mici din toate domeniile de activitate, dar şi viitori antreprenori.

 

Cât costă?

► Cursurile şi serviciile iniţiale din cadrul Stup sunt gratuite.

► Singurele taxe apar atunci când antreprenorii aleg să utilizeze mai departe servicii prestate de către parteneri, dar ele vin cu discounturi semnificative.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania