• Leu / EUR5.0854
  • Leu / GBP5.7881
  • Leu / USD4.3982
Afaceri de la zero

Ediţie specială Afaceri de la Zero susţinută de 5 to go. De la gogoşi la cafea: cum au reuşit Alexandra şi Cristian Iancu, doi antreprenori care aveau un mic business cu gogoşi, să aducă brandul 5 to go la Sibiu şi să deschidă şase cafenele, dintre care una în Cisnădie, un orăşel cu sub 25.000 de locuitori de lângă Sibiu

23.10.2025, 00:06 Autor: Alexandra Matei

♦ Cei doi antreprenori au reuşit să deschidă câte o cafenea pe an din 2019 şi până acum, iar investiţiile s-au ridicat în total la circa 100.000 de euro ♦ Cea mai bună locaţie, din perspectiva vânzărilor şi a numărului de clienţi, este în inima Sibiului şi are circa 350 de clienţi pe zi  Cei doi au o echipă ce numără 14 angajaţi.

Când spui Sibiu, te gândeşti la străduţele pietruite, la aerul boem al oraşului şi, mai nou, la mirosul unei cafele care vine dintr-una din cele şase cafenele 5 to go deschise de Alexandra şi Cristian Iancu. Povestea lor e despre curaj, intuiţie şi o creştere firească - o poveste care începe în 2019, odată cu prima cafenea 5 to go din Sibiu.

„Eu lucram în turism pe perioada verii şi îmi doream o activitate şi pe perioada iernii. Atunci, am ajuns la ideea de a lua o franciză 5 to go. Aveam o prietenă care lucra într-o cafenea 5 to go în Braşov, am fost să o vizitez, am fost în cafeneaua în care lucra ea şi am vrut să aducem acest concept şi la Sibiu“, povesteşte Alexandra. Prima cafenea 5 to go din Sibiu s-a deschis pe 1 octombrie. Cei doi şi-au propus să coincidă deschiderea cafenelei cu deschiderea anului universitar şi cu Ziua Internaţională a Cafelei. Atunci a început totul - un vis comun, o franciză şi o dorinţă simplă: să aducă la Sibiu un concept care lipsea.

Cristian şi Alexandra Iancu nu sunt la prima experienţă antreprenorială. În trecut, ei aveau un spaţiu comercial lângă Sibiu, unde făceau gogoşi şi, pe lângă acesta, cei doi activează şi în turism – organizează circuite pentru turişti în Sibiu. Primul pas a fost greu, dar de acolo, lucrurile au venit firesc şi cei doi antreprenori au reuşit să deschidă câte o cafenea pe an, iar investiţiile s-au ridicat în total la circa 100.000 de euro.

„Deţinem astăzi şase locaţii 5 to go în franciză, dintre care cinci sunt în Sibiu şi una în Cisnădie, un orăşel aflat la 10 km de Sibiu. Au venit pe parcurs, pe rând, ca o creştere firească, organică şi naturală“, a mai adăugat antreprenoarea.

Dar de ce o cafenea 5 to go în Cisnădie, un oraş cu sub 25.000 de locuitori?

„Este un oraş mic, săsesc, foarte frumos. În centrul orăşelului este o piaţă mare, unde am văzut foarte mulţi tineri care stăteau pe bănci şi nu făceau nimic altceva. Am văzut potenţial şi i-am spus Alexandrei că următoarea cafenea trebuie să fie în Cisnădie“, a explicat Cristian Iancu.

Cea mai bună locaţie, din perspectiva vânzărilor şi a numărului de clienţi, este însă în inima Sibiului. În cafeneaua din centrul oraşului, spun cei doi, intră în medie 350 de clienţi pe zi.

Tot prin prisma acestei cafenele, Alexandra şi Cristian Iancu iau pulsul oraşului, dar şi al turismului.

„Sunt destul de mulţi turişti străini care intră în cafenea, dar cei mai mulţi caută cafenele cu zonă de sitting. Îşi doresc să stea la terasă, afară, să se bucure de vremea frumoasă. Publicul străin e destul de împărţit.“

Cei doi antreprenori au creat o echipă de 14 angajaţi, care lucrează atât part-time, cât şi full time în cele şase cafenele 5 to go.

Pentru anul acesta, ei au targetat 4 mil. lei cifră de afaceri. Anul trecut, cafenelele pe care le deţin în franciză au generat afaceri de 3 mil. lei. Este o creştere organică, spun cei doi antreprenori, dar ea vine şi dintr-o locaţie nou deschisă anul acesta, în luna martie.

Dezvoltarea nu se opreşte aici pentru Alexandra şi Cristian Iancu. Cei doi văd încă destul loc de creştere pentru businessul 5 to go în Sibiu. „Văd potenţial pentru 8-10 cafenele“, a punctat Cristian.

Pentru ei, franciza a fost mai mult decât un sprijin şi un brand cunoscut şi iubit de către români – le-a adus know-how, suport şi i-a ajutat pe partea de marketing. De asemenea, cei doi antreprenori au reuşit să şi înveţe foarte multe despre cafea.

 „Nu eram consumator de cafea înainte. Am învăţat cum să prepar o cafea corect, să fiu atent la nevoile celor care ne calcă pragul. Franciza ne-a ajutat foarte mult pentru că e un business validat. Dacă eram singuri pe acest drum, nu cred că ajungeam aşa departe“, a mai adăugat Cristian Iancu.