Afaceri de la zero

Nu prea mai e loc pentru un alt Jeff Bezos

09.12.2003, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


Avand ca model succesul dotcom-urilor americane de la finele anilor '90, multi romani au inceput afaceri de comert electronic. Avantajele unei astfel de intreprinderi - birocratia minima, costurile de lansare accesibile - au facut din proprietarii de magazine online tinta preferata a presei dornice de povesti de succes.



Micii intreprinzatori cu calculatoare, ale caror birouri sunt propriile apartamente si care vand online scutece, parfumuri, flori sau brazi ocupa insa doar periferia unei piete care tinde sa se consolideze in jurul a doi poli principali: marile magazine virtuale de sine statatoare, majoritatea nespecializate pe un produs (Emania.ro, Comenzi.ro) si dezvoltarile online ale unor lanturi de magazine reale, majoritatea specializate (Bestcomputers.ro sau eFlamingo.ro pentru produsele IT, Librariilehumanitas.ro sau All.ro pentru carti, Altex.ro sau Domo.ro, pentru produsele electrocasnice).



Marile magazine virtuale sau firmele mari care isi deschid "divizii" virtuale considera ca viitorul comertului electronic este profesionalizarea, iar pozitia pe piata de peste cativa ani depinde de resursele investite acum. "Investitiile uriase facute in magazinele virtuale occidentale se vad incepand de la relatia cu clientii si pana la marketingul specializat. La noi, deocamdata, nivelul investitiilor in domeniul comertului electronic a ramas la nivelul a cateva zeci sau sute de mii de dolari. Eu sper ca noi sa stim sa trecem peste greselile facute de antreprenorii occidentali care au investit de multe ori haotic, fara a avea un plan de afaceri realist", declara recent directorul executiv al Emania.ro, Cosmin Golea.



Aceeasi conceptie o au fondatorii magazinului Diverta Online (Dol.ro), dezvoltat de Diverta, reteaua de distributie de carte, muzica si IT a grupului RTC. "In 1994, la Seattle, Jeff Bezos fonda Amazon.com, care avea sa devina cea mai mare librarie online din lume, intr-un garaj, cu trei computere si un capital de 300.000 de dolari. Ceea ce ne-am propus noi sa facem nu putea fi realizat de o firma mica, pe genunchi, chiar daca cel mai mare retailist de pe Net a pornit astfel. Acum nu se mai poate", considera Catalin Andrei, managerul magazinului.



In ceea ce-l priveste pe Octavian Radu, seful RTC, acesta spune ca in conditiile specifice ale pietei romanesti, Amazon.com "nu poate constitui un model, ci mai curand un vis". In ciuda lipsei unui sistem de plata online, principalul obstacol in momentul de fata, comertul electronic nu va putea sa ia amploare in Romania mai devreme de cinci ani de-acum inainte, estimeaza el. "Daca insa nu am fi inceput sa investim de pe-acum, peste cinci ani ar fi prea tarziu".





Investitia care nu se termina niciodata



Pana sa se ocupe de Dol.ro, Catalin Andrei a lucrat in cadrul grupului RTC ca director de vanzari la Antalis. S-a apucat de dol.ro in luna august a anului trecut, dupa alte cateva proiecte web realizate, un portal pentru angajatii grupului si un site business-to-business menit sa le ofere clientilor informatii personalizate. "Prin aceste experiente am realizat ca pe partea de IT si de soft o investitie nu se termina niciodata. Intr-un soft trebuie sa investesti continuu pentru a-l dezvolta, nu poti spune cu precizie ca dupa cinci ani te vei opri din cheltuit, poti doar sa iti fixezi un buget".



De aici, precizeaza el, si decizia de a cumpara un site deja existent - Elibris.ro - si de a dezvolta magazinul virtual in colaborare cu o firma cu experienta in domeniu, Open Link Networks. "In spatele acestui proiect sta o baza de date bine pusa la punct, clientii au foarte multe informatii la indemana, de la detalii precum titlul, autorul, editura si ISBN-ul pana la numarul de pagini si anul de aparitie, in cazul cartilor, sau track-list pentru CD-uri si pentru casete, sau toata distributia in cazul filmelor".



Si totusi, adauga el oarecum in gluma, partea cea mai grea in realizarea unui site este sa decizi cum va arata. "Ne-am apucat de lucru la sfarsitul lunii august a anului trecut si cam cinci-sase luni am tot incercat variante", isi aminteste el. Ideea de a face cumparaturi prin Internet ii atrage pe potentialii clienti in masura in care maniera este cat mai comoda si mai rapida; de aceea, in cazul unei asemenea aplicatii, oamenii se asteapta in primul rand sa gaseasca foarte usor ceea ce cauta, asa incat felul in care este organizata informatia si in care se misca site-ul este cel mai important lucru.



In acest gen de afacere, esential este sa izbutesti sa instaurezi un raport de incredere intre client si vanzator: ca dupa ce a fost atras, clientul sa fie fidelizat, crede Catalin Andrei. "Nu poti sa te astepti sa-i castigi increderea daca, dupa ce te-ai batut cu pumnul in piept, te dezumfli dupa o luna-doua de activitate, cum s-a intamplat in multe cazuri pe web-ul romanesc".





Trei ani fara profit



Dol.ro nu a fost gandit sa intre pe profit in urmatorii trei ani, spune Andrei, in primul rand din cauza stadiului inca primitiv al pietei. "Exista milioane de romani care nu stiu ce inseamna comertul online si trebuie sa ii convingem ca este o modalitate atractiva, avantajoasa din toate punctele de vedere. Putem vorbi de o piata potentiala foarte, foarte mare, dar dimensiunile inca nu i le cunoastem cu exactitate".



Pe partea de soft, in baza de date si in structurarea sistemului, investitia initiala in Diverta Online a fost de mai mult de 100.000 de euro. Operational din martie, Dol.ro a inregistrat in primele sase luni de activitate vanzari de circa 30.000 de euro. Pana la sfarsitul anului, estimeaza Catalin Andrei, rulajul ar putea ajunge la 150.000 de euro.



Vizitatorul Dol.ro poate uza, in afara de propriul cos de cumparaturi virtual, de o lista de preferinte, unde isi pastreaza produsele pe care ar putea dori sa le cumpere in viitor. Produsele adunate in cos sunt gestionate intr-o pagina de comanda, unde pot fi salvate pentru o decizie ulterioara sau pot fi comandate, dupa determinarea cantitatii si finalizarea achizitiei la casa, unde se selecteaza modul de livrare a produselor alese. Pentru a primi cumparaturile acasa, preturile de livrare pornesc de la 60.000 de lei, iar marfa e distribuita de firma de curierat TCE, externalizata tot din grupul RTC. Exista si varianta de livrare prin mesageria Postei Romane, cu o taxa de transport de 25.000 de lei, ca si cea a ridicarii marfii direct de catre client de la un magazin Diverta.



In ceea ce priveste posibilitatea achizitiei de bilete la teatru, procedura prin care sunt luate comenzile este deocamdata offline, pentru ca teatrele bucurestene nu dispun de infrastructura necesara emiterii de bilete in sistem electronic. "In prezent rezervam doua-trei randuri la un anumit spectacol, la o anumita data, la un anume teatru si timp de o saptamana-doua punem aceste bilete in vanzare, asa ca posibilitatile clientilor de a alege sunt limitate, dar daca ar exista infrastructura si Diverta Online s-ar putea interconecta, le-am putea oferi informatii in timp real", considera Andrei.





Concurenta in cazul lor e tripla



In al doilea rand, pentru Dol.ro va fi greu sa intre pe profit in urmatorii trei ani din cauza concurentei multiple. Pe de o parte e vorba de comerciantii online de carti, de la cei care ofera produse ale mai multor edituri (Raft.ro, Anticariatonline.ro) la site-urile editurilor (Teora, All, Humanitas), care au determinat o piata a vanzarilor online de carte de ceva peste 200.000 de euro. Pe de alta parte, sunt comerciantii de muzica si de filme, a caror piata nu inceteaza sa creasca (de curand a aparut chiar si un site specializat pe inchirierea de filme pe casete video si DVD, cu livrare la domiciliu - Videomax.ro); in fine, cei mai dificili concurenti sunt magazinele virtuale deschise de marii distribuitori de produse IT.



Catalin Andrei zice ca nu-si mai aduce aminte care a fost prima comanda lansata pe dol.ro, dar in mod sigur a fost vorba despre o carte, avand in vedere ca Diverta e perceput in primul rand ca lant de librarii si abia apoi ca distribuitor de produse media. Avand insa in spate infrastructura Diverta in materie de aprovizionare cu muzica, filme si produse IT, era firesc ca magazinul virtual sa aiba in oferta aceleasi produse ca si cele reale ale grupului. Totusi, cea mai mare pondere din vanzarile magazinului virtual, atat ca valoare, cat si ca volum, o au tot cartile si, la mare distanta se afla muzica, filmele, jocurile si produsele IT.



In cazul acestora din urma, explica managerul, problemele au fost legate de strategia si de pozitionarea pe piata a Diverta. "Marii producatori in Romania sunt si distribuitori, marii distribuitori au si site-uri, iar competitia pe comert electronic pe partea de IT este mult mai crancena decat cea pe partea de media". Prin urmare, strategia Diverta s-a concentrat in prima faza pe alcatuirea unei oferte cat mai largi si mai diverse, iar promovarea domeniului IT a fost lasata pe un plan secundar. "Pe partea de IT, numele cheie sunt acum Flamingo, Best si alti cativa mari distribuitori, dar in anii care urmeaza vom investi foarte mult pe partea de promovare in acest domeniu, iar pe de alta parte, o data cu cresterea Diverta IT va creste si Diverta Online", considera Andrei.



Conform unui sondaj realizat recent prin intermediul magazinului virtual, spune el, jumatate dintre cei care intra pe dol.ro si abandoneaza sustin ca nu au gasit ceea ce cautau. "Asta pentru ca suntem la inceput, dar ambitia noastra este sa oferim in cativa ani de zile aproape tot ceea ce se poate oferi pe piata".



Daca micii vanzatori online isi pastreaza spiritul de aventura si cred ca o investitie mica si un castig modic le vor fi suficiente pentru a ramane pe piata, marile magazine virtuale sau firmele mari care isi deschid "divizii" virtuale au o conceptie diferita, considerand ca domeniul comertului electronic tinde si la noi spre profesionalizare si ca rentabilitatea de peste cativa ani a unui comerciant e conditionata strict de amploarea investitiilor si de seriozitatea strategiei de business cu care se porneste acum. "Investitiile uriase facute in magazinele virtuale occidentale se vad incepand de la relatia cu clientii si pana la marketingul specializat. La noi, deocamdata, nivelul investitiilor in domeniul comertului electronic a ramas la nivelul a cateva zeci sau sute de mii de dolari. Eu sper ca noi sa stim sa trecem peste greselile facute de antreprenorii occidentali care au investit de multe ori haotic, fara a avea un plan de afaceri realist", declara recent directorul executiv al Emania.ro, Cosmin Golea.
cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania