• Leu / EUR4.7790
  • Leu / GBP5.6108
  • Leu / USD4.3042
Afaceri de la zero

Petrecerile pentru copii: distractie pentru cei mici, profit pentru organizatori

01.08.2006, 19:27 Autor: Ana Raduta
Pusti galagiosi sau plictisiti, casa distrusa de micii monstri veniti la ziua copilului? Toate acestea se pot rezolva prin extrenalizarea rolului de organizator de petreceri.
Constienti de faptul ca parintii sunt dispusi sa plateasca sume mari de bani pentru distractia copiilor, cativa antreprenori au decis sa exploateze aceasta "slabiciune" si sa faca din ea un business.
"Am avut un mare avantaj atunci cand am pornit aceasta afacere. Am terminat Facultatea de Actorie si am invatat cum sa abordam jocurile intr-un mod corespunzator pentru a capta atentia copiilor, intrucat in cadrul acestei facultati se fac foarte multe jocuri", spune Marius Preda, events manager al firmei Liliputani.
Firma a fost deschisa in luna noiembrie a anului 2005, dupa aproximativ trei luni in care au fost puse la punct strategiile de activitate.
"Initial, am vrut sa cumparam diverse jocuri gonflabile, importate din China, si sa le inchiriem persoanelor fizice sau companiilor, pentru petreceri. Din pacate, a trebuit sa renuntam la aceasta idee, intrucat nu ne permiteam sa ne asumam riscul distrugerii acestora, repararea sau inlocuirea lor fiind foarte costisitoare", a adaugat Preda. In aceste conditii, alternativa viabila a fost deschiderea unei firme care sa se ocupe de organizarea petrecerilor pentru copii.
Investitia initiala s-a ridicat la aproximativ 12.300 lei (3.500 de euro) si a inclus realizarea site-ului oficial al firmei, achizitionarea costumelor, a vopselelor ecologice, a baloanelor, coifurilor, precum si a altor echipamente necesare organizarii unor petreceri pentru copii. Pentru costume, care sunt unicat, cei de la Liliputani au colaborat cu un designer roman.
In ceea ce priveste promovarea, Marius Preda spune ca un rol foarte important l-au avut partenerii si participarea la diverse targuri de specialitate, colaborarile avand loc in sistem de barter, adica schimb de servicii. De asemenea, au fost organizate activitati promotionale in gradinite.
Desi activeaza pe piata de aproximativ opt luni, Liliputani are o cifra de afaceri lunara de 7.000 de lei (2.000 de euro) si un profit de 5.200 de lei (1.500 de euro). Pana la sfarsitul anului, Marius Preda estimeaza o cifra de afaceri de 35.000 de lei (10.000 de euro), in conditiile in care romanii sunt din ce in ce mai interesati in apelarea la servicii profesionale pentru organizarea petrecerilor pentru copii.
Petrecerile pot fi organizate fie la domiciliul clientilor, fie in cadrul unui club al carui spatiu este inchiriat de firma Liliputani. Preturile pachetelor oferite variaza intre 150 de lei (42 de euro) si 500 de lei (141 de euro). Cel mai solicitat pachet este insa cel de 350 de lei (99 de euro), care include trei ore de petrecere, doi clovni, baloane modelate, jocuri, picturi pe fata, mancare sau coifuri de petrecere. Pentru 500 de lei, copiii beneficiaza de aceleasi servicii, dar de trei animatori. In ceea ce priveste raportul cost - profit, Preda spune ca aproximativ 40% reprezinta costurile si 70% profitul.
Fiecare petrecere este personalizata, serviciile fiind bine alese astfel incat sa se adapteze profilului fiecarui copil. In acest sens, parintii trebuie sa completeze un formular, in urma caruia cei de la Liliputani pot obtine date relevante despre copiii pentru care sunt organizate petrecerile.
"Sunt copii carora nu le place sa fie pictati pe fata sau care prefera anumite jocuri in defavoarea altora. Este important sa stim aceste lucruri pentru a putea organiza o petrecere de neuitat. De aceea, rugam parintii sa completeze un formular, pentru ca ei sunt cei care isi cunosc cel mai bine copiii si stiu ce le-ar placea cel mai mult acestora", explica Preda.
Cei care apeleaza la serviciile unei astfel de firme, mai spune managerul firmei, pot fi impartiti in doua categorii sociale: oamenii din clasa medie, cu venituri de peste 1.000 de lei (300 de euro) si oameni cu venituri peste medie. Acestia duc o viata activa, au o mentalitate moderna si pun accent pe distractia copiilor lor, fiind dispusi sa plateasca oricat pentru a satisface capriciile celor mici. In ceea ce-i priveste pe copii, daca cei de la gradinitele de stat sunt in general mai receptivi si accepta tot ceea ce le ofera organizatorii, cei de la gradinitele particulare tind sa fie mai pretentiosi si mai selectivi. In schimb, parintii se arata foarte incantati de ideea organizarii unei petreceri in maniera profesionista, implicandu-se in alegerea meniului, a jocurilor si venind cu orice idee care ar putea fi de ajutor.
"Desi este o piata noua, cu oportunitati variate, cresterea ei nu poate fi una exponentiala, pentru ca la un anumit moment se ajunge, inevitabil, la un nivel de plafonare. Mai mult decat atat, mai avem mult de muncit la capitolul profesionalism", subliniaza Preda.
Cea mai mare parte a fondurilor este alocata promovarii si publicitatii. Celelalte cheltuieli implica achizitionarea vopselelor ecologice, a baloanelor, stabilirea contactelor, precum si platirea animatorilor, care sunt remunerati la eveniment. In prezent, firma are doi angajati, ca si la inceput.
Pe termen scurt si mediu, Marius Preda intentioneaza sa gaseasca noi locatii pentru organizarea petrecerilor si sa deschida clown-shop-uri, in cadrul carora sa se vanda baloane modelate sau sa se execute picturi pe fata, contra cost. De asemenea, Preda doreste sa extinda afacerea, in sensul organizarii de evenimente si petreceri pentru adulti.
Bastet Creation nu activeaza pe piata organizarilor de petreceri de mai mult de trei luni, insa Camelia Agachi, directorul general, are o experienta de peste trei ani in domeniul organizarii de evenimente. Pe o piata in care se simtea necesitatea organizatorilor profesionisti, Agachi a pus bazele acestei firme, care ofera un sistem complet de servicii.
"Organizam petreceri oriunde, in orice spatiu, il decoram, oferim catering, personal de supraveghere s.a.m.d. Munca noastra consta in tot ceea ce inseamna organizarea unui eveniment: de la gasirea locatiei, catering, transport, paza, materiale de promovare, pana la consultanta si coordonarea evenimentului", explica ea.
Desi clientii sunt destul de receptivi la serviciile pe care le ofera Bastet Creation, apare impedimentul legat de costuri, intrucat parintii vor sa plateasca cat mai putin intr-un eveniment cat mai bine realizat.
"Vor ceva nou, proaspat si care sa nu coste mult. Este o moda, 'a facut Georgeasca, trebuie sa fac si eu', insa cei mai multi clienti nu-si calculeaza bugetul inainte de a veni la noi. Copilul spune 'trebuie sa-mi faci', iar clientul vine la noi si spune: 'trebuie sa fac, insa nu am bani!'", explica directorul general al firmei.
Lucrul in acest domeniu este destul de solicitant, la organizarea unei petreceri pentru copii, la care participa aproximativ 20 de copii si 20 de parinti, fiind angrenati aproximativ 20 de oameni. Mai mult decat atat, organizarea unui asemenea eveniment necesita o durata de pregatire de cel putin o saptamana, iar parintii trebuie sa scoata din buzunare aproximativ 1.400 de lei (400 de euro). In schimbul acestei sume, vor beneficia de un pachet care include catering, tort, baloane, vesela de unica folosinta colorata, cadouri pentru copii sau animatori. "Este un eveniment ca oricare altul, in care costurile sunt justificabile, intrucat sunt multi oameni angrenati, sunt materialele care costa, insa intervine in mod inevitabil intrebarea: 'Daca la trei ani am investit 400 de euro in petrecerea copilului, la 18 ani cat voi mai investi?'", subliniaza Camelia Agachi. Datorita fluxului mare de cereri, numarul angajatilor se ridica in prezent la 20, comparativ cu 5 in momentul deschiderii.
Aceasta varianta de organizare de petreceri este una care nu necesita o mare investitie financiara din partea organizatorilor, dar care implica o serie de riscuri: cautarea permanenta de noi colaboratori, contracte cu diferite locatii, existenta unui control destul de fragil asupra evenimentului sau transportul jucariilor
dintr-un loc in altul. Fiecare petrecere are o tematica speciala (pirati, indieni, pestisori, vrajitori sau fructe), iar copiii sunt incurajati sa-si puna in practica imaginatia si spontaneitatea. Pentru activitatea pe care o defasoara, firma are costuri lunare de aproximativ 7.200 de lei (2.000 de euro).
Bastet Creation a incheiat anul 2005 cu o cifra de afaceri de 36.000 de lei (10.000 de euro), in crestere fata de anul precedent. Agachi considera ca principalul motiv care a determinat aceasta crestere a fost nevoia din ce in ce mai acuta de profesionisti care sa activeze pe piata romaneasca de organizare de evenimente. Pentru anul curent este bugetat un profit de aproximativ 10.800 de lei (3.000 de euro).
Cei care apeleaza la serviciile firmei Bastet sunt persoane cu nivel de trai mediu spre ridicat si nivel profesional avansat. Acestia isi doresc tot ce e mai bun pentru copiii lor, insa nu au timpul necesar pentru a se ocupa de organizare, spune Agachi. Tocmai de aceea, cele mai cautate sunt activitatile creative pentru copii, intrucat parintii, neavand timp suficient pentru a sta cu copiii, incearca sa-i implice in diverse activitati, cum ar fi dansul, pictura sau diverse reprezentatii care sa ocupe intr-un mod eficient timpul celor mici.
"Voiam sa incep o afacere, am cautat-o si dintre toate ideile fantastice care mi-au venit in minte m-am oprit la cea de a face painting pentru copii si pentru adulti. Experienta? Da, acum imi dau seama ca aveam, atat in organizarea de evenimente, cat si in cea a divertismentului pentru copii", spune Cristina Florea, directorul general al firmei Colombina.
Activitatea firmei a inceput in luna mai a anului 2005, iar in primele sase luni a fost inregistrata o cifra de afaceri de aproximativ 20.000 de lei (5.500 de euro), cu un profit de 8.000 de lei (2.200 de euro). Intrucat o asemenea afacere necesita investitii permanente si din ce in ce mai mari, profitul initial a fost investit integral in dezvoltarea firmei.
Pentru fiecare petrecere organizata, agentia Colombina ofera pachete de servicii care includ: animatori costumati profesional, in functie de preferinta - clovni, "clovnite", printese sau Spiderman, decoratiuni cu diferite tipuri de baloane (baloane clasice sau modelabile), ambalare speciala a cadourilor, face painting, body painting profesional, machiaj profesional.
Pretul unui pachet standard pentru o petrecere se ridica la 300 de lei (83 de euro) si include doi animatori care picteaza copiii pe fata, se joaca cu ei, ii distreaza timp de o ora si jumatate. In functie de numarul de animatori prezenti, pretul pachetului poate creste pana la 800 de lei (220 de euro). In plus, fiecare sarbatorit primeste un cadou special, introdus intr-un balon transparent. Tariful pe care un animator al agentiei il percepe pentru participarea in cadrul unui eveniment este de 100 de lei (28 de euro). Firma a inceput cu patru angajati permanenti, in decurs de un an numarul acestora crescand la zece.
"Suntem foarte flexibili, pana acum nu a existat cerere a unui client pe care sa nu o satisfacem. In aceste conditii, suntem convinsi ca vom inregistra o crestere de minimum 30% a cifrei de afaceri pentru anul in curs", a adaugat Cristina Florea.
Agentia Colombina se adreseaza atat persoanelor fizice, cat si celor juridice. Astfel, la serviciile agentiei apeleaza firmele care organizeaza evenimente care au ca public tinta copiii sau familiile, agentiile de publicitate, firmele care au locuri de joaca pentru copii si parintii care doresc sa ofere copiilor o aniversare de neuitat. Din aceasta ultima categorie fac parte atat familiile cu venituri medii, cat si cele cu venituri mari sau foarte mari.
"Am incercat sa mentinem preturi accesibile, astfel incat sa se bucure de noi cat mai multi copii", completeaza Florea.
Firma de petreceri pentru copii BluParty a fost infiintata in vara anului 2005, ca o completare a activitatii pe care agentia de baby-sitting Blu Servicii o desfasura deja de patru ani. Inceputul a fost inlesnit de faptul ca exista deja o baza de date a clientilor.
"In plus, am avut un avantaj major: fondurile si personalul agentiei de baby-sitting. Acestea au atenuat investitia initiala. Probabil ca daca am fi luat-o de la zero, investitia s-ar fi ridicat undeva in jurul a 108.000 lei (30.000 de euro)", spune Dana Banica, director general al firmei BluParty.
Pentru fiecare petrecere organizata exista diverse pachete cu servicii de animatie, in functie de varstele copiilor care sunt prezenti la evenimentul in cauza. In afara de personajele de animatie, care pot fi clovni, zane, vrajitoare sau pirati si care pot face face painting sau modela baloane, copiii se pot bucura de karaoke, teatru de papusi sau spectacole.
In ultima perioada, a inceput sa fie dezvoltata si partea de servicii conexe, respectiv: decoratiuni, accesorii pentru petrecere sau oferte de locatii care pot fi inchiriate pentru organizarea petrecerilor. Avand in vedere faptul ca firma nu dispune de o locatie proprie pentru evenimente, locatiile sunt recomandate in functie de nevoile clientilor: numar de participanti, preferinte de zona, dotarea spatiului, meniu sau program.
"Am iesit pe piata in a doua jumatate a anului 2005, astfel incat cifra de afaceri inregistrata pe anul trecut nu este relevanta, iar in ceea ce priveste profitul, suntem in faza in care tot ce inseamna profit se reinvesteste", spune Banica. Pentru anul 2006 este estimata insa o cifra de afaceri de aproximativ 144.000 de lei (40.000 de euro).
Clientii agentiei BluParty fac parte din categoria oamenilor cu venituri peste medie, explica reprezentanta BluParty.
"Poate nici nu au trecut doi ani de cand clovnii au inceput sa apara tot mai des la petrecerile pentru copii, iar acum tot mai multi clienti ne spun ca nu mai vor clovni sau zane, intrucat copiii s-au plictisit si vor altceva. E clar ca si acesta este un domeniu in care daca nu evoluezi ca oferta de servicii, nu ai o viata prea lunga", a conchis Dana Banica.
O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania