• Leu / EUR4.7383
  • Leu / GBP5.3832
  • Leu / USD4.2016
Afaceri de la zero

Profituri pe linie din productia de carton ondulat

Fie ca au fost infiintate de la zero, cu cativa angajati, fie ca sunt foste fabrici de stat privatizate, firmele in domeniul cartonului ondulat au in prezent multe motive sa investeasca masiv in extindere.

Infiintata in anul 1996 ca o societate cu capital 100% romanesc, firma sibiana Aleximi Eco Prod a inceput activitatea de productie de carton ondulat in luna aprilie 1997. "Aceasta activitate a fost la inceput una secundara in cadrul firmei, principala activitate la acea data fiind cea comerciala. Initial, productia a inceput cu doua echipamente realizate prin autodotare si cu o echipa de 5 lucratori condusa de catre un inginer, intr-un spatiu de productie de circa 100 mp. Acesta era improvizat intr-o sura si un garaj apartinand unuia dintre salariatii de la data aceea ai firmei", spune Costin Tancu, directorul general al companiei.

Odata cu dezvoltarea activitatii, in 1998, Aleximi a achizitionat un spatiu de productie de 1.000 de mp si aproape in fiecare an care a urmat a achizitionat utilaje si echipamente noi de productie, valoarea investitiilor ridicandu-se la peste 600.000 de euro.

"Personalul firmei a ajuns in acest an la 52 de persoane, din care 38 direct productivi. Practic, intreg personalul a fost calificat la locul de munca, neexistand nici un fel de forme de perfectionare profesionala organizate pana in acest moment in domeniu", a explicat Tancu.

Produsele companiei sunt destinate industriei de componente auto, industriei chimice, pielarie si incaltaminte, textile, confectii, mobila, materiale de constructie, precum si altor sectoare industriale inclusiv industriei alimentare. "Printre clientii nostri se numara Mainetti, Faurecia Seating, Tankata Petri, Bramac, Tondach, Extra Sib, Ravital etc. Peste 60% din ambalajele livrate sunt utilizate de catre clientii nostri la exportul propriei lor productii", a mai spus Tancu.

Potrivit acestuia, in ultimii trei ani, odata cu cresterea cererii pe piata locala datorata intrarii in functiune in zona Sibiului a unei serii intregi de investitii straine, Aleximi a avut o crestere anuala de peste 20%. Astfel, in 2005 compania a ajuns la o cifra de afaceri de 1 milion de euro, echivalentul prelucrarii a peste 2,2 milioane mp carton. Pentru acest an, conducerea companiei preconizeaza o dezvoltare si mai accentuata a activitatii si estimeaza o cifra de afaceri de peste 1,4 mil. euro.

Din intreaga productie de 210.000 de tone de carton ondulat realizata anual de cei opt producatori de pe piata romaneasca 50% este transformata de acesti producatori in ambalaje, restul fiind comercializata sub forma placilor din carton ondulat catre alte societati de transformare sau catre producatori de mobilier. Compania Ecopack, unul dintre principalii producatori de carton ondulat si ambalaje de carton din Romania, a fost infiintata in 1921, in Ghimbav, judetul Brasov, ca fabrica de mucava, iar in 1957 a devenit prima fabrica producatoare de carton ondulat si ambalaje din Romania. Societatea a fost privatizata in anul 1997, iar in 2002 a primit denumirea actuala.

Pentru a face fata cat mai bine integrarii in UE si potentialilor concurenti, Ecopack investeste an de an in retehnologizarea fabricii. Astfel, pana la sfarsitul acestui an compania va finaliza investitii de circa 1 milion de euro orientate in doua directii, respectiv infrastructura si mediu. De altfel, in ultimii ani, Ecopack a investit alte 2 mil. euro in modernizarea si retehnologizarea sectiei de prelucrare a cartonului ondulat si completarea liniilor tehnologice. Principala investitie, derulata pe parcursul anilor 2003-2005, a fost achizitionarea unei noi linii de carton ondulat in valoare de 3 mil. euro.

"Avantajul investitiei este nu numai producerea unui carton de calitate superioara, ci si cresterea productivitatii muncii si eliminarea efortului fizic al operatorilor. S-a imbunatatit astfel calitatea ambalajelor si s-au redus timpii de livrare si costul de productie al cartonului cu aproximativ 20% pe metru patrat comparativ cu anul 2002", spune Remus Craciun, director executiv al Ecopack.

Ecopack intentioneaza sa deschida in Bucuresti o fabrica de transformare a cartonului ondulat in cutii, dar oficialii companiei nu au stabilit deocamdata valoarea investitiei si nici daca aceasta se va face in 2006 sau in 2007.

Potrivit lui Remus Craciun, in anul 2005, Ecopack a avut o evolutie ascendenta, productia crescand de la 35 de milioane de metri patrati de carton in 2004 la 45 de milioane de metri patrati in anul 2005.

Aceasta evolutie s-a reflectat in majorarea cifrei de afaceri, de la 12 mil. euro in 2004 la 15 mil. euro in 2005. "Pentru 2006 estimam o crestere a cifrei de afaceri cu 20% datorita adoptarii unei noi strategii de marketing prin care speram sa atragem noi clienti. La ora actuala, cota de piata a companiei noastre la nivel national este de aproximativ 20%, din care cota de piata in Transilvania reprezinta 7%", a spus Remus Craciun.

Principalii parteneri Ecopack sunt atat companii multinationale, cat si firme romanesti din diverse ramuri de activitate: industria vinului, alimentara, laptelui, detergenti, corpuri de iluminat, textile, bauturi racoritoare, sticlarie si portelan, dulciuri, mobila, vopsele etc. "In general, cartonul ondulat nu ''calatoreste'' pe distante lungi datorita reportului volum/cantitate, de aceea principala piata de desfacere este cea interna, exporturile realizandu-se indirect in proportie de 70% din productia totala. Exportul indirect este exportul realizat de clientii care ambaleaza produsele lor in cutiile noastre", a explicat directorul executiv al Ecopack.

Printre clientii companiei se numara Romanel International Group Bucuresti, Frigorex Timisoara, Arctic Gaiesti, Sanec Cluj, Nikmob Nehoiu, Topway Industries Craiova, Avon Cosmetics Romania, Colgate-Palmolive Brasov sau Kandia Timisoara.

"Din perspectiva integrarii in UE vor creste nu numai consumul de carton ondulat, ci si cerintele consumatorilor. Treptat se va face trecerea de la simpla ''cutie de carton ondulat'' la ''solutia de ambalare din carton ondulat''. Sa luam ca exemplu dezvoltarea hypermarket-urilor unde ambalajele au rolul de a vinde produsele, tinand cont de lipsa personalului de vanzari. Pentru a fi atragatoare din punct de vedere comercial, ambalajele vor fi personalizabile in cele mai mici detalii. Ele vor avea rolul de a promova si a vinde produsul. Producatorii care nu au anticipat schimbarea si nu au o strategie de adaptare la cerintele pietei vor avea de suferit in urmatorii ani", explica Remus Craciun. In ceea ce priveste actionariatul, Ecopack este detinut in proportie de 82,66% de Kameran Financial Aktiengesellschaft, 13,03% de SIF Banat-Crisana si 4,31% de alti actionari. Compania numara 187 de salariati si are un punct de lucru in Bucuresti, care coordoneaza activitatile de vanzari pentru sudul tarii. Ecopack este cotata la Bursa, ultimul pret de tranzactionare fiind de 7 lei/actiune.

Un alt important producator de carton ondulat de pe piata este compania clujeana Rondocarton, infiintata in 1999 si care are in prezent 200 de angajati. 92% din actiunile companiei sunt detinute de firma austriaca Rondo Ganahl Aktiengesellschaft, restul actiunilor fiind in proprietatea mai multor persoane fizice romane si austriece.

Grupul are peste 850 de angajati si a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de 160 mil. euro. Ganahl Aktiengesellschaft, care activeaza de peste 60 de ani pe piata de carton ondulat, detine pe langa fabrica de la Apahida, judetul Cluj, o fabrica de hartie, doua fabrici de carton ondulat si o unitate de reciclat hartie in Austria, precum si o fabrica de carton ondulat in Ungaria.

Compania clujeana va investi anul acesta aproximativ 4 mil. euro in achizitia de noi utilaje, in acest moment productia anuala realizata la fabrica din Cluj fiind de 30.000 de tone.

Potrivit conducerii companiei, in urma acestor investitii capacitatile de productie vor creste cu aproximativ 7%, iar noile produse care vor fi lansate in productie vor fi destinate atat pietei interne, cat si celei externe.

"Piata ambalajelor inregistreaza anul acesta o usoara crestere, dupa ce in ultimii ani evolutia anuala nu a fost mai mare de 5% pe an. O mare parte dintre clientii nostri sunt exportatori, iar in prima parte a anului trecut ne-am confruntat cu o reducere a comenzilor. Piata si-a revenit insa in a doua parte a anului", spune Teofil Campean, director general al Rondocarton.

Reprezentantii companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 25 mil. euro, valoare care va depinde de evolutia pietei. Rondocarton a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 22 mil. euro, in crestere cu 10% fata de 2004, dupa ce la inceputul anului trecut conducerea companiei estima o stagnare sau chiar o depreciere a acestui indicator, in urma reducerii comenzilor clientilor interni.

Firma clujeana detine o cota de piata estimata la 18%, iar principalii competitori ai Rondocarton sunt Romcarton, Dunapack si Ecopack. Compania clujeana exporta in tari ca Italia, Ungaria, Elvetia, Franta, Serbia si Republica Moldova, exportul reprezentand 30% din cifra de afaceri a companiei. Materia prima folosita de producatorul de ambalaje clujean este importata in proportie de 60% din Austria, Germania si Cehia, restul fiind procurata din Romania. "Avem anumite standarde de calitate si sunt putini producatorii de celuloza din tara care ating aceste standarde", a explicat directorul general al Rondocarton.

Compania clujeana Rondocarton a investit in 2004 peste 1,5 mil. euro intr-un nou spatiu de productie, situat pe o suprafata de 6.500 de metri patrati. Pe langa investitia in constructia halei, producatorul clujean de ambalaje din carton ondulat a mai alocat 2,8 mil. euro pentru achizitionarea unor noi utilaje de productie. Anul trecut investitiile in utilaje au continuat si s-au cifrat la aproximativ 2 mil. euro.



Pe ultimul loc

Piata cartonului ondulat si a ambalajelor de acest tip din Romania este estimata de catre principalii jucatori la aproximativ 120 mil. euro, in timp ce productia anuala este de 210.000 de tone. In acelasi timp, nivelul consumului anual de ambalaje de carton ondulat pe cap de locuitor in tara noastra este cel mai scazut dintre tarile care inregistreaza statistici de acest fel, ajungand la circa 8 kg, in timp ce in Ungaria este de 30 kg, in Germania de 65 kg, Olanda si Belgia de aproximativ 82 kg, media totala in Europa fiind de 38,8 kg.

laura.laurentiu@zf.ro

Principalele valute BNR - joi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7383
Diferență: -0,1433
Ieri: 4.7451
Azi: 4.2016
Diferență: -0,1995
Ieri: 4.2100
Azi: 5.3832
Diferență: -0,3923
Ieri: 5.4044
Azi: 4.1734
Diferență: -0,0216
Ieri: 4.1743