• Leu / EUR4.9448
  • Leu / GBP5.7408
  • Leu / USD4.7348
Afaceri de la zero

Reva, masina care consuma cat un aspirator si pentru care Politia romana nu are cod in calculator

10.08.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


Romanii accepta orice produs nou cu o usurinta "dezarmanta", daca pretul li se pare rezonabil, spune Cristian Dan, managerul Reva Automobile Electrice Romania, companie care, incepand de anul viitor, va lansa pe piata romaneasca masina electrica Reva, produsa in India. In urma cu sase luni, el a adus in tara un model Reva cu volanul pe dreapta. A condus-o doua saptamani inainte s-o dea colegilor sai de la departamentul tehnic, pentru testare si spune ca nu s-ar mai fi despartit de ea. "Usor de parcat, usor de strecurat prin aglomeratie, usor de alimentat si peste toate, foarte usor de condus: cand altii se chinuiau cu a-ntaia, a doua si iar a-ntaia, eu doar apasam acceleratia sau frana, ca sa nu mai vorbesc ca toata lumea intorcea capul dupa masina mea pe strada", isi aminteste Dan. Acum conduce un Ford Mondeo, dar marturiseste ca, fara doar si poate, pentru deplasarile in oras, va renunta la el pentru o Reva. "Am comandat deja o Reva Classe, de culoare neagra, cu scaune climatizate, pentru a marca lansarea oficiala a Reva in Romania", adauga el.



Impreuna cu asociatii sai, Bogdan Guban si Ion Dinu, Cristian Dan a infiintat in urma cu patru ani Data Communications Romania, companie furnizoare de servicii de monitorizare prin satelit si import si distributie de echipamente. N-au stat insa pe loc, precizeaza Dan. "Tot timpul am pionierat in cate o directie".



In 2000, cand s-au apucat de GPS, compania lor era a doua cu acest profil de activitate de pe piata romaneasca. "Mergem in continuare cu aceasta afacere, dar intre timp ne-am diversificat afacerile in mai multe directii pentru ca am gasit resursele necesare pentru a ne pune in practica ideile", spune el. Asa a aparut ComStar, reprezentantul in Romania al GuardOne International SA, furnizor de tehnologie de monitorizare prin satelit in intreaga lume. Un an mai tarziu, in 2001, cei trei asociati au finalizat contractul de licentiere dintre GuardOne si Data Communications Romania, care a devenit furnizorul exclusiv al acestor sisteme de monitorizare in Romania, ComStar preluand importul si distributia de sisteme de radiolocatie pentru aplicatii comerciale si profesionale, pentru Romania si Republica Moldova. "Am separat activitatea de monitorizare, de prestare de servicii, de cea de import si de distributie a echipamentelor si a solutiilor de monitorizare ComStar, unde avem un partener strain, compania KFT SpA din Italia".



Grupul de companii ComStar are in acest moment 17 angajati si o cifra de afaceri care, de la 50.000 de euro in 2001 a ajuns anul trecut la 300.000 de euro. Dupa cum marturiseste, Cristian Dan si-a pornit toate afacerile cu ajutorul Internetului. "Este o sursa inepuizabila de informatie atata vreme cat stii s-o folosesti, pe Internet gasesti si tot felul de prostii, dar si informatie valoroasa, pe care insa daca vrei s-o folosesti trebuie sa stii s-o filtrezi." Asadar, la fel ca in afacerea cu echipamentele de monitorizare, in care si-a ales furnizorul - care intre timp a devenit partener si asociat - cu ajutorul Internetului, tot asa a ajuns si la Reva India, joint-venture indiano-american din Bangalore. "Activand intr-o zona conexa industriei auto, unde nu puteam patrunde pentru ca necesita investitii foarte mari, iar piata este deja foarte bine impartita, am hotarat sa ma orientez catre energia alternativa", spune el.





Hidrogenul vs. aurul negru



Documentandu-se, Cristian Dan a aflat ca, din 1837, anul in care a fost brevetat si construit primul vehicul electric, istoria acestuia a inregistrat numeroase mici succese fara insa sa atinga niciodata gloria si performantele necesare pentru a putea intra intr-o competitie reala cu autoturismele pe benzina sau diesel. Evolutia masinii electrice a fost strans legata de progresul tehnologic al bateriilor si pana in prezent nu s-a reusit marirea semnificativa a capacitatii energetice a acestora, astfel incat masinile electrice sa poata parcurge mai mult de 100 de kilometri intre o incarcare si alta; timpul de incarcare obliga utilizatorul la opriri fortate de mai multe ore si face masina electrica incompatibila cu calatoriile lungi. Si totusi, cred optimistii, peste 20 de ani pe strazi vor circula masinile electrice 100%, era aurului negru va lua sfarsit si va incepe cea a hidrogenului. In esenta, masina pe hidrogen reprezinta un vehicul electric alimentat de o baterie foarte speciala, celula cu combustibil, nimic altceva decat o baterie alimentata continuu cu hidrogen, capabila sa-l transforme in apa in combinatie cu oxigenul si sa produca curent electric. Trecerea de la combustibil fosil la hidrogen se va produce cel mai probabil in 2020, crede si Dan; totusi, in opinia lui, desi la nivel mondial, marii producatori din industria auto "nu stau degeaba", prefera insa sa investeasca miliarde de dolari in dezvoltarea unor motoare cat mai ecologice, dar pe baza de combustibil fosil si sa mentina modelele "verzi" doar la nivel de prototip. "Hidrogenul este de departe mult mai periculos decat benzina, daca nu este manipulat corect, dar un alt aspect este si cel al lipsei de dezvoltare a infrastructurii; cate statii de hidrogen exista la ora actuala si cate statii de benzina unde sa poti incarca un acumulator?", se intreba el, retoric.





O aventura de 23 milioane de dolari



Aventura masinutei electrice Think de la Ford nu a durat decat cativa ani, dupa o investitie de 123 milioane de dolari. Ford a creat masina electrica Think in 1999, dupa ce achizitionase compania norvegiana Pivo Industries cu 23 milioane de dolari. A rebotezat-o si a mai investit in ea alte 100 milioane de dolari pentru dezvoltarea unei retele de citycar destinate publicului larg si companiilor publice. Produsa in doua modele, Think City - cu doua locuri, cu autonomie medie de 85km intre o incarcare si alta si o viteza maxima de 90km/ora - si Think Neighbour, asemanatoare unei masinute de golf, ambele au deziluzionat insa asteptarile companiei. Ford spera sa vanda 5.000 de Think City pe an, dar in trei ani nu a reusit sa plaseze decat o mie. Numarul de Neighbour vandute a fost putin mai mare, dar nu suficient pentru a justifica investitia in fabrica capabila sa produca 10.000 de exemplare anual. Proiectul a fost abandonat, Ford anuntand ca prefera sa-si concentreze eforturile asupra altor forme de energie alternativa, precum motoarele hibride sau cu celule de hidrogen. Cat despre masinile hibrid, adica cele care au atat motor cu ardere interna, cat si un motor electric, care este folosit pentru o suplimentare a autonomiei in cazul in care ramai fara benzina, de cativa ani acestea inregistreaza un mare succes in Statele Unite, mai ales in randurile studentilor "snob" din campusurile americane, pentru care au devenit adevarate "status symbol". Modele precum Toyota Prius, Honda Insight si Ford Escape sunt produse in serie limitata si vandute cu liste de asteptare.





Made in India, cu concept american si finantare britanica



Un tip de autoturism electric in totalitate, Reva este de fapt un concept american, explica Cristian Dan. Proiectul a fost initiat de o firma sponsorizata de Departamentul american al Apararii, a fost gandit sa aiba diverse aplicatii in domeniul militar, dupa care a devenit comercial. Bangalore, locul unde masina electrica Reva este produsa reprezinta un nod informatic ultra-puternic al Indiei, un al doilea Silicon Valley, precizeaza el; cat despre partenerul american, compania Amerigon, aceasta este cunoscuta in intreaga lume pentru o tehnologie de incalzire-racire a scaunelor autovehiculelor prin utilizarea unor senzori termo-electrici. Asadar, Reva India a pornit acum vreo zece ani de zile, iar prototipul a fost testat, dezvoltat si modificat cu know-how american pana in urma cu doi ani si jumatate cand a fost lansat primul produs comercial Reva.



Din punctul de vedere al europenilor, prima masina electrica de acest tip este un dezastru, considera managerul. Are interiorul de lemn si componente de ABS si a fost gandita special pentru piata indiana, ca un produs foarte ieftin.



In urma cu un an si jumatate, dupa sase luni de tatonari cu producatorul, Dan a mers pentru prima oara in India, la Bangalore. La prima intalnire, reprezentantii companiei l-au luat de la hotel cu primul model de Reva, iar el s-a gandit ca daca despre asta este vorba a batut drumul degeaba pana la capatul lumii.



Despre calatoria in India, managerul mai spune ca l-a facut sa inteleaga cat de diversa este aceasta lume. Cat despre companiile indiene, el crede ca sunt structuri in cadrul carora singurul care ia decizii este seful cel mare. Si, cum spun romanii, pana la Dumnezeu te mananca sfintii. Pe de alta parte, isi aminteste managerul, indienii nu spun niciodata "nu". "Este lucrul cel mai bulversant. Ei spun "sa vedem", "mai vorbim" si timpul trece." A ajuns in cele din urma la "sef", "parintele" Reva, un domn venerabil in varsta de 70 de ani, care a construit la Bangalore un mic imperiu. "Afacerea Reva este afacerea fiului, care a studiat la Stanford, dar tatal inca are painea si cutitul."



Cu indienii, omul de afaceri roman a vorbit, s-a imprietenit si pana la urma a aflat si la ce nivel tehnologic a ajuns in doar cativa ani masinuta electrica indiana. Un tanar director al unei companii londoneze a finantat toate testele pentru omologarea si introducerea pe piata europeana a unui nou model de Reva, cu volanul pe partea dreapta. Ca urmare, anul acesta incepand cu luna ianuarie, Reva, modelul Clasee a devenit vandabil pe pietele europene unde se circula cu volanul pe partea dreapta, respectiv Anglia, Malta, Cipru, Irlanda, spune managerul, care a fost solicitat sa subventioneze dezvoltarea prototipului si a variantei comerciale cu volanul pe partea stanga, in schimbul exclusivitatii pentru Romania.



Indienii sunt smecheri, dar nici romanii nu sunt prosti, considera Dan. Le-a explicat acestora care este situatia in Romania. "Am mers pe sinceritate totala, le-am spus ca nu avem forta financiara pentru asa ceva, un astfel de contract presupune o garantie de circa un milion de dolari si cu toate acestea am obtinut exclusivitatea pentru piata romaneasca." Daca ar fi trebuit sa depuna o astfel de garantie, ar fi trebuit s-o includa ulterior in pretul de vanzare al masinii, care ar fi devenit prohibitiv, adauga el.



Intre timp, Reva India a gasit in Statele Unite o companie dispusa sa investeasca, cu care se afla in tratative si estimeaza ca la sfarsitul acestei luni sa termine negocierile privind incheierea unui acord, astfel incat varianta cu volanul pe partea stanga sa fie gata la finele acestui an. "Atunci vom putea si noi s-o importam, iar legat de implicarea noastra financiara, discutiile se vor relua in momentul in care va fi stabilita clar data lansarii produsului. Nu imi fac probleme, este un business pe care stim sa-l facem si avem si banii in acest moment pentru a investi", mai spune Dan. El precizeaza ca, in momentul de fata, numai costurile in infrastructura, service, show-room, se ridica undeva la 300.000 de euro, iar ulterior, ca si costuri anuale, acestea se vor incadra undeva intre 80.000 si 100.000 de euro.





E mica si "verde": sa fie oare Tico?



Omologarea masinii electrice pe piata europeana l-a costat pe investitorul britanic 1.800.000 de lire sterline, iar in acest moment, in lume, dupa doi ani si jumatate, s-au vandut circa 800 de masini Reva. La inceputul acestei luni, Going Green, compania din Marea Britanie, a comandat alte 500. In opinia lui Cristian Dan, acolo lucrurile se misca mai rapid mai ales datorita facilitatilor oferite de stat, precum parcarea in centrul Londrei gratis pentru masinile care nu polueaza. "In plus, in toate tarile civilizate din UE si de pe langa, celor care achizitioneaza astfel de vehicule ori li se returneaza o anumita cota din pretul masinii, ori compensarea se face la taxe", explica el.



In Romania, acest produs este asimilat ca fiind din afara Comunitatii Europene si ca atare, suporta taxe vamale de 30%. "Noi am incercat chiar inainte de a aduce prima masina sa sensibilizam Ministerul de Finante, rugandu-l sa ne ajute privind diminuarea acestor taxe. Ne-au inregistrat cererea si la revedere, in urma cu sase luni am mai facut o incercare si iarasi tacere totala", spune managerul. Intelege ca exista alte lucruri prioritare decat masinile nepoluante, adauga, dar marturiseste ca, in ceea ce-l priveste, o reducere a taxelor ar reduce semnificativ costul masinii, din care 30% reprezinta taxe vamale si inca 20% este tva. "Neoficial, pentru ca am sunat si am intrebat ce se intampla cu cererea noastra, ni s-a spus ca este in lucru un studiu privind impactul asupra bugetului de stat a unei diminuari cu 30% a taxelor vamale."



Pentru a inmatricula masinuta electrica cu volan pe dreapta, managerul de la Reva Romania a trecut printr-o sumedenie de peripetii. Mai inai la Registrul Auto Roman, unde functionara i-a eliberat dovada pe un cod de Tico - ("a sters, a stampilat, pana la urma a scris ea cu pixul ca este un vehicul electric, nepoluant"), apoi la Politie, unde i s-a spus ca nu exista un cod pentru acest tip de vehicul in calculator. A cerut audienta la comandantul de la Udriste si dupa doua zile a obtinut autorizatia, cu un alt cod. La sectorul 1, pentru ca masina a fost adusa in noiembrie, iar formalitatile pentru inscrierea ei au durat vreo sase luni, primul lucru care i s-a spus a fost ca trebuie sa plateasca 3 milioane de lei amenda pentru ca a intarziat cu declararea autoturismului. "Am explicat ca obiectul, conform normelor politiei este autoturism doar de trei saptamani, cum era sa-l declar mai devreme!". Mai dificil a fost cand s-a ajuns la calcularea taxelor conform...capacitatii cilindrice!





O masina care consuma ca un aspirator



Cu rabdarea treci marea: in cele din urma masinuta electrica a fost inmatriculata si pana in momentul de fata, angajatii de la Reva Romania au parcurs cu ea 4500 de kilometri, alimentand-o doar cu apa distilata si curent electric. "Daca facem un calcul, luand in considerare faptul ca aceasta masina consuma la 80 de kilometri 9 kilowati, deci 30.000 de lei, 4500 de kilometri inseamna 1.687.000 de lei, in conditiile in care masina are aer conditionat si casetofon", spune Dan. Tehnologia pentru Reva consta in acumulatori tubulari, opt baterii in fiecare acumulator, care are propriul lui senzor de temperatura, propriul lui senzor de incarcare cu apa distilata, propriul senzor de incarcare electronica; un computer din cele doua cu care este dotata masina gestioneaza incarcarea si descarcarea, iar un altul gestioneaza celelalte functii, aer conditionat, alarma, etc.



Cu Reva nu risti sa te prinda vreodata radarul, viteza maxima pe care o poti atinge este de 65Km/ora, insa franarea este regenerativa, un sistem computerizat ce recupereaza energia inertiala - care la autovehiculele clasice se pierde si este consumatoare de combustibil in cazul franei de motor - o transforma in energie electrica si o restocheaza in baterii. "Astfel, cand iei piciorul de pe acceleratie sau cand apesi frana, motorul se transforma in generator si devine el insusi element de franare, protejand franele", explica managerul.



Conform estimarilor sale, Reva Romania va lansa pe piata modelul cu volan pe stanga la inceputul anului viitor, in ianuarie sau februarie. "Mai ramane sa rezolvam si o problema legata de infrastructura, de termenele de livrare, pentru ca singura modalitate de a aduce o masina din India in Romania este cu vaporul, care in mod normal face cam 2 luni de zile, iar in momentul de fata nu exista un centru de distributie european."



Initial, pretul de vanzare pentru o unitate fusese stabilit la 12.590 euro pentru modelul Classe si 15.550 euro pentru modelul Zephyr. Nu va fi acesta, ci mult mai mic, precizeaza Cristian Dan. "Daca acum un an si jumatate, la nivel mondial, Reva venea cu o vanzare de 400 de bucati, acum vanzarea s-a dublat; asta nu inseamna ca pretul a scazut la jumatate, dar s-a diminuat semnificativ. De aceea nici nu vreau sa avansez un pret in clipa de fata pentru ca nu stiu care va fi el la inceputul anului viitor." In prima faza, clientii Reva vor fi amatorii de gadgeturi, daca insa va obtine un pret accesibil, managerul crede ca va reusi sa ajunga la publicul sau tinta, firmele mici de distributie, companii mici de software si cele de publicitate. "Decat sa cumpere un Matiz, care intr-adevar, costa 4-5.000 de euro, dar ulterior intretinerea lui costa ca la oricare alta masina, pot da aceeasi bani pe Reva, care ii costa la 4500 de kilometri doar 2 milioane de lei."



In conditii de oras, nici autonomia redusa nu constituie o problema, mai crede Dan: colegul sau de la Vanzari parcurge in medie 80 kilometri cu o masina normala, asadar 80 de kilometri reprezinta o autonomie suficienta. Se pune insa problema incarcarii, admite el. "Incarcarea se face la fel de simplu ca la telefonul mobil, dar trebuie sa ajungi la priza si daca stai la bloc, la etajul 10 este putin mai greu sa tragi un fir. Tocmai de aceea noi ne adresam in principal firmelor, au posibilitatea sa-si amenajeze foarte usor loc de incarcare, iar consumul este similar cu cel al unui aspirator sau a unei masini de spalat." cecilia.stroe@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone