Afaceri de la zero

Sejururi de 15.000 euro pentru europenii instariti

26.07.2004, 00:00

Companiile romanesti care ofera servicii de turism ce includ si expeditii de vanatoare, incep sa aiba tot mai multi clienti din randurile elitelor europene, dispusi sa ofere sume cu care si-ar plati cu usurinta croaziere de lux in jurul lumii.
Motivul este unul simplu: Romania ocupa primul loc in Europa la efectivele de vanat, atat cantitativ cat si din punct de vedere al diversitatii speciilor existente in salbaticie.
Pentru operatorii de turism, nisa de piata poate oferi o buna oportunitate, dar din cauza gradului de specializare necesar pentru o asemenea afacere, marile companii de turism sunt reticente in a investi.
"Pe piata romaneasca sunt cel mult cinci asemenea companii", sustine Iulian Baltaretu, administratorul companiei Domenii International, unul dintre operatorii cu traditie din domeniu. "Aceasta afacere necesita un anumit grad de cunoastere a traseelor turistice din munti, a particularitatilor fiecarei specii de vanat, si din aceasta cauza, toti cei care au decis sa patrunda im acest segment al industriei turismului au foarte multa experienta in domeniu", a mai precizat Baltaretu.
Investitia initiala nu este foarte substantiala, investitia majora fiind, insa, know-how-ul necesar punerii pe picioare a unei astfel de afaceri, afirma Baltaretu.
In primul an de existenta al companiei sale, Domenii International a avut o cifra de afaceri de aproape 38.000 de euro, conform datelor Ministerului de Finante, incheind anul cu o pierdere de aproximativ 850 de euro.
Romania detine, inca, recordul obtinut la vanatoarea de capra neagra, cu un trofeu din anul 1938 vanat in muntii Fagaras, care nu a fost depasit nici in prezent, chiar daca alte tari, precum Austria, au o lunga traditie in vanatoarea de capre negre.
Slaba dezvoltare a infrastructurii in unele zone ale tarii, precum si nivelul redus de urbanizare se pare ca au si un efect pozitiv pentru Romania: exista, inca, multe zone veritabile de salbaticie, care ar trebui exploatate eficient.
Inainte de aparitia operatorilor privati, intalnirile de vanatoare se aranjau la cel mai inalt nivel, Romania castigand o reputatie care se mentine si in prezent.
Cei mai numerosi clienti provin tarile din Europa de Vest: Spania, Italia, Germania, Austria.  Fiecare firma si-a dezvoltat propria baza de clienti, fiind orientata spre o anumita tara de origine a clientilor, spre un anumit tip de vanatoare si spre o anumita zona a tarii, sustine Baltaretu. Asa cum fiecare companie are specializarea sa, asa si fiecare natiune europeana are preferintele sale. De exemplu, italienii prefera vanatul mic, cum ar fi prepelita, gasca salbatica sau fazanul. Elvetienii si francezii sunt, in general, foarte pretentiosi la conditiile care li se ofera, din aceasta cauza negasindu-se prea des pe listele operatorilor romani din domeniu, a adaugat administratorul companiei Domenii International.
O atractie aparte pentru straini, pe langa posibilitatea unei partide de vanatoare pe cinste, o constituie casele de vanatoare care au apartinut vechiului regim, dar care in prezent sunt introduse in circuitul turistic, cum ar fi cabanele de vanatoare din judetul Olt, care sunt binecunoscute in cercurile vanatorilor impatimiti.
Politica micilor operatori este dusa in directia formarii unei baze de clienti, care sa revina de la an la an. Sunt preferati clientii care au experienta la vanatoare, care se comporta intr-un mod civilizat in cadrul grupului si care stiu sa aprecieze si sa respecte cu adevarat fauna din tara noastra, a precizat Baltaretu.
Costurile aferente unei expeditii de vanatoare in Romania nu sunt chiar pentru orice occidental. Sejurul de baza, care este solicitat de majoritatea clientilor, este de 4 zile, iar pretul serviciilor necesare acestei perioade se ridca la aproximativ 1.000 euro de persoana. In cazul in care clientii solicita sa mearga la vanatoare de urs, pretul poate urca pana la peste 10.000 de euro pentru un trofeu. Vanatoarea de cerb este putin mai ieftina, pentru un trofeu de exceptie, clientii fiind nevoiti sa scoata din buzunare in jurul a   7.000 -8.000 de euro. Organizarea unei partide de vanatoare de mistret poate ajunge, cu tot cu taxele necesare organizarii, la 1.000 de euro de persoana pe zi.
Deci, in cazul in care este un bun tintas, turistul amator de adrenalina poate sa scoata din buzunar pana la 15.000 de euro pentru un sejur de 4 zile, in Romania.
O companie de dimensiune mica, poate aduce, in medie, 100-150 de turisti pe sezon, intr-un an normal pentru efectivele de animale salbatice.
Potrivit administratorului companiei Domenii International, afacerea are o capacitate de a se dezvolta limitata, care provine din nevoia de a proteja efectivul de vanat existent. Operatorii nu pot avea o crestere organica, sustinuta de cererea pentru serviciile lor, pentru ca in cativa ani ar iesi de pe piata. Pentru o activitate care sa aiba succes si in viitor, trebuie sa se creeze un echilibru intre speciile aflate in salbaticie, spune Baltaretu.
Perspectiva integrarii in structurile Uniunii Europene ar putea aduce de asemenea o limitare a activitatii desfasurate de operatori, deoarece se vor reduce perioadele aferente sezoanelor de vanatoare, dar si cotele pentru exemplarele impuscate. Un alt factor care reduce activitatea operatorilor prin afectarea efectivelor de animale este dezvoltarea agriculturii, mecanizarea, precum si constructia de autostrazi si dezvoltarea infrastructurii.
alexandru.cerchez@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania