Afaceri de la zero

Tacamurile inoxidabile aduc peste zece milioane de euro pe masa producatorilor interni

Jucatorii de pe piata produselor de uz casnic din inox sunt reprezentantii unui segment peren de business. Cererea pentru astfel de produse, chiar daca nu inregistreaza salturi spectaculoase, este constanta si sigura. Dupa ce ani de-a randul cele mai importante venituri proveneau din contractele pe pietele externe, in ultimii trei ani, producatorii romani au ajuns in situatia de a-si schimba radical strategiile de marketing, acordand un interes din ce in ce mai mare pietei interne.


Concurenta produselor provenite de pe pietele asiatice a afectat activitatea firmelor de profil din tara, care au ajuns la concluzia ca nu pot inregistra profit doar din productia traditionala.


In acest context, piata romaneasca inregistreaza un salt calitativ in materie de executie, precum si o diversificare a ofertei, ambele menite sa satisfaca exigentele unui consumator aflat in cautare de produse de calitate.




Razboiul din Irak a dus la scaderea exporturilor


Pentru producatorul sibian de obiecte de uz casnic Icos-Trakia ultimele date ale structurii geopolitice din Orientul Mijlociu au insemnat repozitionarea pe piata. Fiind una dintre firmele care inregistrau un volum mare de export catre tarile din aceasta regiune, Icos-Trakia a ajuns in ultimii doi ani in situatia de a privi mai atent spre cerintele pietei interne.


In momentul de fata, exportul are o pondere relativ redusa la nivelul cifrei de afaceri, in conditiile in care in urma cu doi ani, peste 80% din capacitatea de productie a firmei pleca catre tarile arabe. "Dupa inceperea razboiului din Irak si dupa stabilirea embargoului in regiune, activitatea noastra de export a scazut foarte mult. Ne-am reorientat catre piata interna, unde capacitatea de absortie este extrem de mare (22 de milioane de locuitori care au nevoie de astfel de produse)", a declarat Carmen Barb, directorul general-executiv Icos-Trakia.


In prezent, firma sibiana exporta doar 5% din productie in Republica Moldova, Germania, Serbia, Franta si Ungaria. Principalii competitori ai firmei sibiene sunt importatorii din China si Italia. La sfarsitul anului trecut, compania a inceput un program de investitii in valoare de un milion de euro pentru dezvoltarea productiei de inox si a produselor din lemn pentru bucatarie, dar si a retelei de distributie. "Investitiile sunt in derulare si constau in achizitia de utilaje si mijloace de transport, cat si in refacerea infrastructurii", a declarat Carmen Barb.




Upgrade tehnologic


Firma bucuresteana Inox produce si comercializeaza tacamuri simple si decorate cu aur de 24K, articole ornamentale pentru decoratiuni interioare si exterioare, mobilier neutru pentru bucatarii profesionale, precum si pentru domeniul sanatatii, componente pentru industria rutiera si confectii metalice pentru industria procesarii carnii, laptelui si a pestelui.


Piata de desfacere a producatorului bucurestean este foarte bine reprezentata la nivel national, vanzarile realizate prin hipermarketuri si distribuitori zonali insumand 82% din capacitatea de productie a firmei. "In 2004, ponderea exportului a fost de 18%, iar pentru 2005, estimam o crestere de 25% a volumului exporturilor", a declarat Florin Buduleci, director general al Inox.


Cei mai importanti parteneri pe pietele externe ai firmei bucurestene sunt in Uniunea Europeana si SUA. "Pe primele locuri din punctul de vedere al volumurilor exportate se afla Italia, Olanda, Danemarca, Grecia, Ungaria si Germania", precizeaza Buduleci.




Cifra de afaceri de 8 milioane de euro


Grupul de firme Icos-Trakia din Sibiu este format din trei societati cu profile de activitate diferite: prima este axata pe productie, cea de-a doua pe distributie, iar a treia desfasoara activitati de leasing. Activitatea de productie este grupata in jurul Icos SA, care produce tacamuri, cutite pentru bucatarie, produse din lemn pentru bucatarie, cherestea si semifabricate din lemn.


"Detinem, pe segmentul productiei de cutite si tacamuri, o cota de piata de 60%. Suntem cel mai mare furnizor de produse din lemn pentru bucatarie din tara. Principalii nostri clienti sunt marile retele de magazine: Metro, XXL, Interex, Cora", spune Carmen Barb, director executiv Icos-Trakia.


Icos Trading, specializata pe distributia produselor de uz caznic, este organizata in doua divizii pentru produse de uz casnic la nivel national. Pe langa produsele Icos, firma comercializeaza si alte produse de uz caznic in judetele Sibiu, Alba, Valcea, Hunedoara si Brasov, cum ar fi produse de unica folosinta. Trakia Leasing desfasoara activitati de leasing, import si vanzari autovehicule. Firma detine un show-room in Sibiu.


Portofoliul de produse al firmei cuprinde tacamuri inoxidabile, truse de bucatarie, cutite pentru paine si produse din lemn pentru bucatarie. "La tacamurile din  inox si la cutitele pentru bucatarie detinem o cota de peste 60% din piata, iar la produsele din lemn pentru bucatarie, peste 50%", a declarat Carmen Barb.


In prezent, grupul Icos-Trakia are aproximativ 170 de angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 8 milioane de euro. Anul trecut, cifra de afaceri a grupului a inregistrat o crestere de 30% raportat la evolutia financiara din 2003.


"In 2004, principalele noastre preocupari au fost orientate spre reducerea costurilor de productie, eficientizarea si dezvoltarea retelei de distributie. Pentru 2005, estimam o crestere de 10% pe segmentul de tacamuri, iar in cazul produselor din lemn pentru bucatarie, apreciem dublarea cifrei de afaceri inregistrate in 2004", a declarat Carmen Barb.




Capitala, piata comuna


Zona cea mai profitabila pentru comercializarea produselor Icos este partea de sud a tarii, in special Capitala, dar si marile orase din Oltenia si Muntenia.


"Am realizat o serie de studii de piata si de marketing pentru a verifica impactul pe care il au produsele noastre in randul consumatorilor romani si am avut un feed-back pozitiv in ceea ce priveste gradul de utilizare", a mai spus Carmen Barb.


Firma pe care o conduce are un singur punct de lucru la Ocna Sibiului, sediul social fiind in Sibiu. Fabrica are 6,5 ha  de teren si 30.000 mp de hale industriale si cladiri, care au fost modernizate in ultimii 3 ani.


Si pentru cei de la Inox, piata cea mai profitabila se afla in Bucuresti, insa au reusit sa castige si o parte dintre clientii din Transilvania.



Concepte noi


Anul acesta, Inox va continua la nivel investitional proiectele incepute in 2004. "Prioritatile noastre vizeaza modernizarea utilitatilor si a fluidelor tehnologice, dezvoltarea fabricatiei de confectii metalice, extinderea parcului auto si investitii in software si tehnica de calcul, investitii care vor ajunge la 100.000 de euro", a declarat Florin Buduleci, director general Inox SA.


In 2004, Inox a inregistrat o crestere de 32% a cifrei de afaceri, iar capacitatea de productie a fost cu 15% mai mare decat in anul precedent.


O data cu restructurarea productiei si dezvoltarea exporturilor, firma bucuresteana isi propune trecerea la un nou concept de produs, cu valoare inglobata mai mare pe unitate sortimentala, al carui pret unitar de vanzare sa fie cu 15-20% mai mare decat cele practicate in prezent. transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania