Afaceri de la zero

Un nou business pe val: saloanele de electrostimulare profita de pasivitatea femeilor

30.03.2006, 00:00
Folosita de catre astronauti pentru recuperarea tonusului dupa calatoriile in spatiu, electrostimularea a dat catorva femei intreprinzatoare din Capitala o idee de afaceri noua si profitabila. Nevoia de relaxare a suratelor lor cu venituri peste medie este motorul care le creste businessurile.

Pentru ca le ofera posibilitatea de a se relaxa si de a slabi fara mare efort, centrele de electrostimulare atrag tot mai multe cliente. La fel de inspirata s-a dovedit si activitatea de import de aparatura pentru electrostimulare.

"Am inceput in septembrie 2002 cu un centru de slabire si cu doi angajati pe care i-am ales dupa 80 de interviuri. La inceput, nu cunosteam foarte multe despre acest domeniu, insa fusesem clienta unui astfel de centru de relaxare", spune Alina Almasan, directorul general al companiei Rowe, care comercializeaza aparatura de electrostimulare.

Pentru ca a fost multumita de rezultatele pe care le-a obtinut in calitate de clienta a unui centru de electrostimulare, a decis ca vrea propria afacere in domeniu. Sotul ei insa nu a fost incantat de idee.

"Atat eu, cat si el ne doream propriul business, insa ne gandisem sa facem mai degraba un fast-food, ceva gen Gregory''s, care sa serveasca sandwich-uri angajatilor de la Connex, companie la care lucram atunci", a continuat Almasan.

A inceput apoi sa caute pe Internet in-formatii despre apara-tele de electrostimu-lare si ceea ce a desco-perit i-a placut foarte mult, asa ca a decis: trebuia sa aiba un astfel de centru. Insa nu dispunea de toti banii necesari. Nu avea altceva de facut decat sa recurga la impru-muturi de la cunostiinte si sa porneasca la drum.

"Primul lucru pe care l-am facut a fost un studiu de piata, sa vad cat costa aparatele, care ar fi gradul de ocupare al unui centru, care ar fi reactia clientelor si cam cat de repede s-ar amortiza investitia", a afirmat Almasan.

Si cum pe hartie cifrele erau frumoase, de ce sa nu mearga mai departe? "Mi-am dat seama ca profitul minim ar fi undeva la 2.000 de euro pe luna. Cu aceste calcule am mers la sotul meu care pana atunci fusese sceptic si care de aceasta data a fost incantat", a afirmat Almasan.

A urmat o perioada cu si mai multa munca de documentare ce s-a concretizat in deschiderea primului salon pe Bulevardul Magheru. "Locatia este foarte importanta in ceea ce priveste un business de acest fel. Centrele sunt exclusiv feminine, iar femeilor le place sa mearga in saloane prietenoase, aflate in apropierea locurilor de unde ele isi fac cumparaturile", a continuat Almasan.

Chiria pe care a platit-o la inceput a fost de 300 de euro pe luna, foarte convenabila pentru acea perioada (2002). "In timp ce sotul meu se ocupa de partea de contractare de furnizori, eu faceam tot felul de studii, incercand sa aflu cat mai multe lucruri despre electrostimulare", a continuat ea.

Initial au vrut sa cumpere aparatele din Romania, insa au renuntat la idee, pentru ca oferta nu era de ultima generatie. "Deoarece am inceput sa cunosc foarte bine aceste aparate, stiam care sunt diferentele dintre ele, iar in Romania nu exista ceea ce imi doream eu", a continuat ea.

Singura solutie a reprezentat-o importul. "Sotul meu a contractat atunci furnizori din toata lumea. Ne-am hotarat insa asupra unuia din Africa de Sud. Oamenii de business de aici sunt foarte avansati. Eu ii aseman cu germanii la capitolele punctualitate si calitate", a declarat Almasan.

La inceput, au avut o oarecare reticenta fata de aparate, astfel incat desfacea fiecare aparat inainte de a-l vinde si il proba.

"Piata din Romania nu este inca foarte rafinata. Dar pentru ca am lucrat intr-o multinationala, am capatat anumite skill-uri, iar in propriul meu business am incercat sa ofer mai mult decat era atunci pe piata", a mai spus ea.

Insa aceasta nu a fost tot. Firma Alinei Almasan asigura si consultanta persoanelor care doresc sa-si deschida un business in acest domeniu. De asemenea, Rowe comercializeaza si aparate de electrostimulare.

"Le spun celor care solicita acest lucru ce trebuie sa faca pentru a-si deschide un punct de lucru, cum sa-si selecteze personalul, ce promotii trebuie sa faca si cum sa-si promoveze afacerea "dupa buget", afirma Almasan.

Aparatele pentru electrostimulare au preturi care incep de la 2.300 de euro, iar clientii sunt reprezentati in proportie de 99% de saloanele de frumusete. "Am vandut si persoanelor fizice anul trecut circa 10-12 aparate", a afirmat Almasan.

Investitia initiala cu care a demarat afacerea Rowe in 2002 a fost de 12.000 de euro, insa Almasan crede ca in prezent ar fi necesari circa 15.000 de euro pentru a demara o afacere similara.

In prezent, compania detine doua centre de electrostimulare in Bucuresti, are 20 de angajati, iar in 2005 a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 500.000 de euro. Proprietara firmei estimeaza ca, pe piata aparatelor de electrostimulare corporala, firma Rowe detine o cota de piata de aproximativ 80%.

Daca romancele sunt dispuse sa se sacrifice pentru frumusete, nu acelasi lucru se intampla peste tot in Europa.

"In Franta, spre exemplu, se manifesta o tendinta de a imbina utilul cu placutul. Frantuzoaicele vor sa slabeasca relaxant, de aceea se cauta aparatele care nu sunt neaparat puternice, ci pe cele care asigura confort", a mai spus Almasan.

De aceea aparatele aduse din Franta nu au avut succes in Romania. "In Germania si Austria, femeile cauta sa imbine alte tratamente cu electrostimularea, iar ultima moda in aceste tari o reprezinta laserul pentru slabit. Acolo, saloanele sunt deschise in proportie de 90% pana la 10-11 seara", a precizat Almasan.

Piata romaneasca se pare ca seamana cel mai mult cu cea din Italia, acesta fiind de altfel modelul din care s-au inspirat romanii care au pornit aceasta afacere.

In ceea ce priveste activitatea de vanzare de aparatura de electrostimulare, majoritatea clientilor, isi aminteste Almasan, au fost initial din provincie. "Am intrat foarte greu in Bucuresti, deoarece aici publicul este foarte selectiv si are acces relativ usor la toate expozitiile si seminariile pe aceasta tema. Clientii din Capitala erau foarte fideli, de aceea i-am castigat foarte greu. Cu toate acestea provincia este un business mult la inceput, insa promite", a conchis ea.



De la un salon profitabil la franciza nu este decat un singur pas

Alte firme, din acelasi domeniu, au castigat recunoastere pe piata Capitalei si incep acum sa se extinda si in provincie.

"Am intrat pe piata acum doi ani, cand serviciile de infrumusetare corporala erau inca in faza de pionierat", a spus Cristina Ungureanu, brand manager Body Shape din Bucuresti. Body Shape asigura servicii de slabire si infrumusetare corporala pentru femei precum electrostimularea, terapiile calde (vacuumul).

Pentru ca a sesizat cererea existenta pentru acest tip de servicii s-a pus pe treaba. "La momentul acela, exista un gol de astfel de servicii, complementare celor clasice de infrumusetare, complementare, dar mult mai complexe. Erau cateva astfel de centre destul de exclusiviste prin preturile prohibitive pe care le practicau si astfel nu toata lumea isi permitea sa le frecventeze constant", a continuat Ungureanu.

Si cum cererea exista, a considerat ca este momentul propice pentru demararea unei afaceri. "Cautam la un moment dat cea mai rapida si in acelasi timp cea mai sanatoasa metoda de a slabi. Pe de alta parte, nu eram dispusa sa cheltuiesc foarte mult si toate ofertele existente erau foarte scumpe. Am vrut sa imi ofer mie si altor femei ca mine un loc in care sa gaseasca servicii la nivel occidental la pret romanesc. De la nasterea ideii si pana la punerea ei in practica nu a fost altceva decat munca", a afirmat Cristina Ungureanu.

Piata, spune ea, este una in crestere cu toate ca romancele privesc cu reticenta noile trenduri din domeniu. "Avem o piata destul de larga, insa destul de sceptica in cazul acestor noi tratamente cu vechime in Occident. Noi trebuie sa educam femeile ca exista si cai mai usoare si sanatoase care le ajuta sa arate si sa se simta mai bine", a spus Ungureanu.

Inceputul a fost cam asa: "Am plecat la drum cu trei angajati, un manager de salon si doua asistente", a continuat ea.

"Este un tip de afacere care, daca este facut bine, nu se loveste de niciun fel de obstacole", a afirmat Ungureanu. Investitia, spune ea, a fost una relativ mica, in comparatie cu sumele vehiculate in alte afaceri, in jur de 8.000 de euro, bani care reprezentau economiile parintilor. Banii au mers in achizitionarea de aparatura si amenajarea spatiului.

"Toata suma am recuperat-o in aproximativ noua luni, dar am reinvestit-o in aparatura mai noua si mai competitiva", a afirmat reprezentanta Body Shape. Primii clienti frecventeaza si in prezent saloanele Body Shape.

Ce strategii de promovare foloseste? "Avem o agentie de publicitate care se ocupa de promovarea nostra si care ne ajuta sa luam cele mai bune decizii in acest sens. Femeile ne intalnesc in revistele pe care le citesc, in fluturasii pe care ii primesc pe strada, dar si atunci cand cauta informatii pe Internet", spune Ungureanu.

Deoacamdata Body Shape dispune de trei saloane, dintre care doua sunt in franciza. Firma intentioneaza sa mai deschida alte cateva saloane in oasele mari ale tarii, insa in sistem de franciza. "Este o idee relativ noua (sistemul de francize-n.red.) si deloc exploatata pe piata romaneasca. Este o oportunitate pentru toti cei care vor sa aiba propria afacere si care vor sa dispuna de la bun inceput de toate avantajele unei afaceri deja existente", considera Ungureanu. Investitia intr-un salon de electrostimulare in franciza se ridica la 8.000 de euro.

Perioada vacantelor nu este deloc buna pentru acest business. "Tot timpul o femeie vrea sa arate bine, insa mai sunt si perioadele de vacanta in care toate activitatile sunt amanate pana la sfarsitul ei. Un tratament de slabire trebuie urmat cu strictete pentru ca rezultatele sa fie cele dorite, si dupa aceea doar intretinute rezultatele", crede Ungureanu.

Chiar si jucatorilor aflati de putin timp pe piata le merge bine. Compania bucuresteana Victoria Slim, spre exemplu, si-a facut debutul in randul saloanelor de electrostimulare in iunie anul trecut.

"Nu vroiam o afacere. Dispuneam insa de bani pentru studii, dar mi-a fost refuzata de foarte multe ori cererea de viza. Am gasit atunci pe Internet niste informatii despre electrostimulare si serviciile de consultanta pe care Rowe le asigura", a declarat Ellie Tanasoiu, proprietara Victoria Slim.

"Nicio clipa nu m-am gandit daca o sa fie greu sau usor. Pur si simplu am plecat la drum", a continuat ea.

Investitia initiala a fost de 25.000 de euro, iar banii au fost cheltuiti pe achizitionarea aparatelor si pe chiria pe sase luni. Per total, aceste cheltuieli au insumat 20.000 de euro. Restul de bani au avut ca destinatie achizitionarea de consumabile si reclama. "Nu am vrut sa fac niciun fel de compromis, mai ales in ceea ce priveste aceste aparate si de aceea nu am stat nicio clipa sa ma gandesc inainte sa dau acesti bani", a spus Tanasoiu. Pentru amortizare, aceasta estimeaza o perioada de un an si jumatate din momentul demararii afacerii. Profitul pe care ea mizeaza este de 1.500 de euro lunar pentru inceput, insa pentru anii urmatori asteptarile sunt mai optimiste.

Salonul este dotat cu trei aparate de electrostimulare, 1 vacuum si doua paturi termice. Pentru Victoria Slim reclamele din reviste nu a avut rezultatele scontate. "Pentru noi, Internetul este de baza intrucat reclama nu a avut feedback. Foarte putina lume a venit pentru ca a vazut reclamele", a completat ea.

In ceea ce priveste inchirierea spatiului, ea povesteste totul ca pe o intreaga aventura. "Am mers la cea mai renumita agentie de imobiliare. I-am explicat de-a fir a par ce caut, insa nu am reusit sa gasesc nimic. Am contactat atunci o agentie de dimensiuni mai mici, care avea sediul intr-o garsoniera", povesteste Tanasoiu. Si cum buturuga mica rastoarna carul mare, mica agentie s-a dovedit a fi lozul norocos. "Am vizitat 5 locatii in numai doua zile, pentru ca in final sa ma hotarasc asupra acesteia", a mai spus reprezentanta Victoria Slim. Ea crede ca locatia in care este situat salonul este foarte buna, deoarece concurenta este foarte scazuta.

Daca ar fi sa o ia de la capat, spune ca ar face totul mult mai organizat, deoarece acum stie ce sa caute si unde sa caute, iar daca ar fi sa deschida alt business spune ca ar opta pentru o cafenea. "Mai mult pentru placerea prietenilor. As face tot ce tine de meseria mea de baza. Sunt actrita", a declarat ea. ioana.david@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania