Afaceri de la zero

ZF Special. Afaceri de la zero. Andrei Lenard, Vodafone România: La nivel european, 18-20% din businessuri au un site şi un magazin online. În România, doar 10-11% din firme sunt digitalizate, este mult loc de creştere

21.10.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

Soluţiile de securitate, cele de creare de site şi de integrare a unui magazin online în interiorul site-ului, soluţia semnăturii digitale sau cea de Mobile POS sunt câteva dintre cele mai cerute soluţii de către antreprenorii mici şi mijlocii.

Nevoia de digitalizare s-a sim­ţit în ultimul an în rândul com­paniilor mici antrepre­no­riale, iar tot mai mulţi an­tre­prenori au căutat di­ver­se so­luţii prin care să îşi eficientizeze bu­si­nessu­rile cu ajutorul tehnologiei. La nivel european, 18-20% din businessuri au un site şi un magazin online, iar în România ponderea abia trece de 10-11%.

„Un antreprenor mic care simte nevoie de digitalizare în businessul său poate să facă mult mai multe lucruri azi decât putea acum 5-6 ani. Gradul de digitalizare din pre­zent al businessurilor mici este semni­fi­cativ mai redus decât în cazul businessurilor mari. Există un foarte mare potenţial de dez­vol­tare în zona digitalizării busi­nessu­rilor. La nivel european, aproximativ 18-20% din busi­nessuri, acum un an, aveau un site şi un ma­gazin online. În România, doar 10-11% din firme sunt digitali­zate, deci avem foarte mare potenţial de creştere“, spune Andrei Lenard, director commercial strategy & enterprise marketing în cadrul Vodafone România.

Într-un business mic, chiar dacă pe hâr­tie toate rolurile există, în spatele lor este, de mul­te ori, aceeaşi persoană, adică an­tre­prenorul care deţine businessul res­pec­tiv. Astfel, explică Andrei Lenard, atunci când astfel de afaceri vin către com­pa­niile care le pot ghida în drumul către digi­talizare, primul pas este înţelegerea spe­cificului acelui busi­ness, astfel încât, pe baza ne­voilor identifi­ca­te, să se propună soluţii prin care pot fi digita­lizate diverse operaţiuni.

Procesul de implementare a unei soluţii digitale poate să dureze între o zi şi una sau două săptămâni, în funcţie de comple­xi­tatea ei.

Una dintre soluţiile cele mai cerute în această perioadă este soluţia Mobile POS, care, după cum spune Andrei Lenard, a fost ge­nerată de contextul pandemic, în care s-a ins­taurat şi în mintea oamenilor ideea că mâ­nuirea banilor cash nu este neapărat un lucru si­gur. „De exemplu, pentru un antre­pre­nor din agricultură, care merge la târguri, o so­lu­ţie bună ar fi Mobile POS. Printr-o apli­caţie el poate accepta plăţi cu cardul de la cli­enţii lui de la târgul respectiv şi astfel se rezolvă probleme de gestionare a banilor cash“.

O altă zonă în creştere se referă la solu­ţii­le de tip securitate. Aici, Andrei Lenard distinge două tipuri de securitate, şi anume securitatea datelor de pe dispozitivele unei companii şi securitatea fizică, unde există soluţii precum camere de supraveghere sau accesul cu cardul.

Alte două elemente care au luat avânt în această perioadă sunt cea de creare de site şi de integrare a unui magazin online în interiorul site-ului, dar şi semnătura digitală.

Prezenţa în mediul digital a unui business, prin intermediul unui site, crede el, facilitează promovarea businessului respectiv. Mai mult, această promovare se face, de cele mai multe ori, în cazul antreprenorilor mici, cu ajutorul reţelelor de socializare. „Partea de social media este foarte puternică pentru că sunt foarte mulţi oameni. Îţi permite, ţie ca antreprenor, să spui cum arată grupul ţintă“.

Promovarea unui business în mediul online porneşte de la câteva sute de lei şi poate ajunge la câteva mii de euro.

Procesul care a fost accelerat de pandemia de COVID-19 este, după părerea lui Andrei Lenard, procesul învăţării, pentru că mutarea în online a făcut ca accesul la informaţie să fie mult mai facil. Un alt element care creşte este utilizarea în sine a tehnologiei pentru a obţine diferite obiective de business – de la colaborare, până la procesele interne ale companiei, care pot fi optimizate folosind aceste soluţii digitale, inclusiv pe zona de monitorizare sau pe zona digitalizării documentelor.  „Şi în domeniul public digitalizarea începe să se vadă. Într-un final, o economie funcţionează atât prin aportul domeniului privat, cât şi prin cel al domeniului public“.

 

Care sunt cele trei atitudini ale antreprenorului român în raport cu digitalizarea businessului?

Primii sunt antreprenorii pasionaţi de digitalizare. „Ei sunt cei care ne întreabă mereu care este următorul pas. Sunt, practic, foarte mult din sursa noastră de inovare. Ei sunt cei care ne împing dincolo de limitele noastre“.

A doua categorie îl are în centru pe antreprenorul care îşi doreşte să crească şi să înţeleagă cum funcţionează partea cu digitalizarea – care, însă, se loveşte de îndoiala cu privire la soluţia respectivă.

A treia categorie este cea a antreprenorilor care consideră că digitalizarea nu este pentru ei. „Antreprenorii din cea de-a treia categorie sunt, într-adevăr, din ce în ce mai puţini şi sunt aceia care au un business de mult timp. Misiunea noastră este ca pe aceşti antreprenori să îi aducem aproape de noi şi să le explicăm, pas cu pas şi pe limba lor, ce face digitalizarea“.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone