Aleph Story

ALEPH STORY: Ce fac angajaţii de Crăciun. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator STIU

18.12.2020, 18:15 643

ZF şi Aleph News, cel mai nou post de televiziune din România, vor avea în fiecare zi de la ora 18.00 pe zf.ro şi pagina de Facebook a ZF o discuţie legată de unul dintre subiectele importante ale zilei, indiferent că este politic, social, cultural, economic sau de business.

O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalst ZF, şi Dan Pavel, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator Aleph News – ŞTIU, principalul program al noului post de televiziune.

 

Adelina Mihai: Cum îşi motivează companiile angajaţii în această perioadă în care obişnuiam cu toţii să mergem la tot felul de petreceri?

 

Dan Pavel: Nu cred că există o reţetă unică a succesului pentru manager. Mi se pare o perioadă foarte complicată pentru manageri să menţină echipa, să menţină starea de spirit a angajaţilor. Nu mai vorbim de recrutări în perioada asta, mi se pare horror să alegi oameni prin interviuri pe zoom. E o perioadă complicată pentru că managerii practic nu mai au controlul asupra angajaţilor, în afară de nişte taskuri pe care le alocă, starea de spirit a angajatului este starea de spirit de acasă. Dacă starea asta de spirit este influenţată de iubita, soţia sau copiii, cu care angajatul stă în casă, managerul nu are prea multe unelte la dispoziţie să o modifice. Mi se pare o perioadă în care managerii ar trebui să fie atenţi că angajaţii să se simtă utili, să nu se simtă foarte încărcaţi. Trebuie menţinut un echilibru pentru că angajatul trebuie să aibă în minte în perioada asta că locul lui de muncă este stabil. E o perioadă cu multă incertitudine şi atunci dacă primeşte prea puţine taskuri, nici atunci nu e bine. Faţă de locul de muncă fizic, la birou, unde angajatul nu se supăra neapărat dacă primea mai puţine taskuri într-o zi.

 

Adelina Mihai: Ne amintim, la începutul pandemiei când noi nu eram obişnuiţi să lucrăm toată săptămâna de acasă şi ajunseseră angajaţii la nişte cazuri de burnout, munceau foarte mult pentru că nu mai aveau pauze şi toată lumea credea că atunci când lucrezi de acasă, adică eşti disponibil oricând, la orice oră. Şi iată, acuma companiile investesc în terapie pentru angajaţii suprasolicitaţi şi fac zoom cu psihoterapeuţi plătiţi de companii să îi ajute pe ei să treacă de această perioada.

 

Dan Pavel: Îţi spun cum a fost pentru mine în martie, la începutul pandemiei. Am lucrat de acasă două săptămâni şi nu mi-a plăcut deloc, tocmai pentru că nu aveam bine stabilit un program de muncă. Mi se părea că lucrez toată ziua şi nu puteam să mă deconectez. La birou ai nişte pauze, poţi să mai coborî un pic să socializezi, poţi să te duci să îţi faci o cafea, mai schimbi o vorbă, ieşi un pic din starea asta.

 

Adelina Mihai: Cum s-au înlocuit petrecerile de companie, Secret Santa-urile făcute de angajaţi? Primesc angajaţii români cadouri?

 

Dan Pavel: Eu nu am primit până acum. Astea erau nişte lucruri cu care managerii reuşeau mult să echilibreze starea de spirit a angajaţilor în perioada asta cu celebra petrecere tradiţională dinainte de Crăciun, cluburile erau pline, rezervate, nici nu prea aveai unde să iei masa în oraş seara în perioada asta pentru că toate localurile erau rezervate. Erau, cum ai spus şi tu, Secret Santa, teambuildinguri. Toate lucrurile acestea sunt înlocuite acum de nişte cadouri probabil, de nişte mesaje pe mail.

 

Adelina Mihai: Şi petreceri pe zoom, nu uita.

 

Dan Pavel: Petrecerile pe zoom cred că au un efect invers, asta e părerea mea. Nu cred că cineva chiar se bucură de o petrecere pe zoom, dar cred că este o conformare, toată lumea să fie acolo.

 

Adelina Mihai: Pentru că se asimilează şedintelor interminabile?

 

Dan Pavel: Da, în general cred că o să rămânem cu senzaţia asta mult timp de acum încolo. O să asociem zoom-ul cu lockdown, cu starea asta în care nu poţi să ieşi din casă, eşti obligat să stai în faţa laptopului să te uiţi pe zoom. Mi se pare că a fost o perioadă în care toată lumea a încercat să transforme viaţa de după pandemie în viaţa de dinaintea pandemiei. Şi ştii că în martie, aprilie erau tot felul de întâlniri de prieteni pe Zoom, de concerte pe Zoom, piese de teatru pe Zoom. Uşor vedem că au lăsat -o mai moale cu toţii cu petrecerile astea.

 

Adelina Mihai: Spuneai că este foarte dificil să recrutezi perioada asta pentru că oamenii se uită foarte atent la stabilitate, la siguranţa lor, a locului de muncă, la cum pot face să fie vizibili. Chiar dacă ei sunt aproape invizibili într-o căsuţă din aia pe o aplicaţie pe Zoom sau pe Google meets când sunt 100 de oameni e mai greu să te remarci. De ce ar pleca? De ce pleacă angajaţii din companie?

 

Dan Pavel: Acesta e un fenomen care a fost accelerat de pandemie. Exista senzaţia asta şi realitatea asta şi înainte de pandemie, faptul că angajaţii din generaţia noastră sau din generaţiile mai mici au nevoie de mai mult decât un salariu la finalul lunii. Au nevoie să se simtă apreciaţi, să aibă impresia că ceea ce fac ei în momentul ăsta are un sens şi au şi o perspectivă legată de locul ăsta de muncă. Pandemia cumva a anulat multe posibilităţi ale managerilor de a regla lucrurile astea la angajaţi şi cred că astea sunt motive la ordinea zilei pentru care oamenii îşi schimbă jobul. Cum spuneam, nu se simt utili. Simt că sunt doar o căsuţa între o mare de căsuţe de Zoom şi atunci caută altceva cu sens.

 

Adelina Mihai: Cum crezi că va arăta anul viitor din punctul de vedere al muncii remote? Se vor întoarce anul ăsta angajaţii la birou ori vor lucra de acasă? Excludem pandemia. Ne aşteptăm la un sfârşit al acestei pandemii. Ce se va întâmpla după? Ce zic studiile, ce zic experţii?

 

Dan Pavel: Studiile, am citit şi în Ziarul Financiar. Studiile spun că angajaţii se simt mai fericiţi dacă au această opţiune de a lucra şi de acasă. Nu cred că asta este reţeta fericirii pentru angajaţi, pur şi simplu să lucreze de acasă şi atât. E greu de anticipat cum se va mişcă piaţă.

Cert e că în momentul ăsta sunt angajaţi care nu mai acceptă să meargă dacă schimbă locul de muncă, nu mai acceptă să meargă fizic cinci zile pe săptămâna la birou. Pun condiţii. Vor să lucreze remote, vor să aibă posibilitatea să lucreze şi din alte locuri, nu neapărat din Bucureşti, din apartamentul din Bucureşti. Vedem că multă lume a început să emigreze, unii către comune chiar departe de Bucureşti, alţii în comune pe aici pe aproape. Oamenii ăştia care au apucat să se mute din oraşele mari cred că vor rămâne cu ideea asta în cap, că muncă remote e viitorul. Şi atunci cred că e foarte greu să aduci un om care face o ora şi jumătate în trafic până la centrul Bucureştiului la sediu. E foarte greu să ii convingi să mai vină. Cred că oamenii ăştia îşi vor caută în continuare joburi remote şi cred că şi companiile vor caută să diminueze numărul angajaţilor care stau fizic la sediu. Vorbeam cu ţine înainte şi spuneai că sunt multe corporaţii care au plătit mulţi bani, în continuare au contracte.

 

Adelina Mihai: Au contracte pe 5-10 ani pentru închirierea spaţiilor de birouri.

 

Dan Pavel: Acum birourile sunt goale. Ce o să se întâmple oare după ce o să se încheie aceste contracte? Mă gândesc că toată lumea se va orienta către spaţii mai mici.

 

Adelina Mihai: Am văzut deja tendinţa. Unele clădiri de birouri nu se mai dezvoltă în scopul iniţial de clădire de birou, ci devin blocuri de apartamente. Deci cine ştie, poate vom locui vis –a- vis de birou. Nu se ştie ce formulă vor găsi companiile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO