Aleph Story

ALEPH STORY: Circulaţia metroului s-a reluat, dar scandalul continuă. O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

26.03.2021, 17:59 640

O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

  

Adelina Mihai: 250 de angajaţi din Bucureşti care voiau astăzi să meargă la muncă cu metroul nu au avut această posibilitate. Un protest spontan al Metrorex a blocat circulaţia timp de mai multe ore. De unde a venit conflictul?

Dan Pavel: E un conflict care a tot escaladat în ultima perioadă, mai ales acuma, în ultimele zile. S-a accentuat de la faptul că toate chioşcurile de la metrou trebuiesc evacuate până pe 2 aprilie, după cum spune ministrul Transporturilor, domnul Drulă. Au ieşit la iveală nişte lucruri interesante aşa pentru noi, să afli că chiriile acelor spaţii comerciale sunt încasate de o firmă deţinută de Sindicat. Sunt multe semne de întrebare. Trebuie să vedem ce spun unii şi ce spun ceilalţi. Lucrurile se bat cap în cap.

 

Adelina Mihai: Şi mai există şi declaraţiile angajaţilor care protestează. Reporterii Aleph News au fost acolo şi angajaţii Metrorex spuneau că ei nu protestează din cauza chiriilor chioşcurilor din cadrul spaţiului metroului ci pentru că vor salarii mai mari şi ministrul nu i-a primit la negocieri.

Dan Pavel: Înainte să intrăm în detalii, eu vreau să remarc nebunia pe care o trăim. Această nebunie în care angajaţii care vin în pandemie şi stau ca pe stadion, pun muzică, parcă sfidează tot ce se întâmplă, în paralele cu ce am văzut la protestul poliţiştilor. La fel, fumigene, ceartă cu jandarmii care i-au amendat pe poliţişti.

Am vorbit aseară cu Cosmin Andrei, liderul sindicatului EuroPol care spunea că jandarmii habar nu au ce e legea, că nu ştiu să citească o lege, că dacă ar fi ştiut să citească nu i-ar fi amendat. E o imagine a nebuniei. Cosmin Andrei mai spunea legat de deciziile autorităţilor de a limita răspândirea nului coronavirus că acea foaie de hârtie poate fi fentată oricând, spunea că nu stă poliţistul să vină după tine să vadă dacă tu chiar mergi la mama ta să îi duci medicamente. Trăim nişte vremuri.

 

Adelina Mihai: Da, dar până la urmă tu blochezi un oraş care a rămas la jumătate din capacitatea circulaţiei, dacă ne uităm la statisticile Metrorex – înainte de pandemie 540.000 de români circulau zilnic cu metroul, acum media este undeva la 250.000 de persoane pe zi.

Dan Pavel: Şi dacă tot vorbim de cifre, să spunem că anul trecut Metrorex a avut pierderi de 170 de milioane de lei.

 

Adelina Mihai: Pierderi ca pierderi, dar acestea în realitate sunt mai mari dacă luăm în calcul şi cele 500 de milioane de lei pe care le primeşte Metrorex ca subvenţie de la stat pentru a funcţiona.

Dan Pavel: Deci îţi dai seama câţi bani se scurg, cine ştie pe unde. În contextul ăsta mi se pare normală şi intervenţia ministerului, al lui Drulă, care spune „stai puţin că acolo sunt salarii foarte mari, e ceva în neregulă cu acest contract”. Ministrul spune că banii pentru spaţiile comerciale, pentru chirii, sunt încasaţi de firma Sindicatului, în baza unui contract care a experiat în 2018, şi atunci te întreb „ok, a expirat în 2018, şi cum naiba a funţionat acest flux de bani? Că s-a perindat şi PSD-ul şi alte partide, a fost şi ministrul Drulă.

 

Adelina Mihai: De ce s-a permis dacă se ştia de această problemă?

Dan Pavel:  Nu poţi să laşi un contract să funcţioneze aşa, ăla e un contract de o grămadă de bani, sume de nu putem să ni le imaginăm pentru câte spaţii comerciale sunt la metrou şi câţi bani produc aceste spaţii comerciale.

 

Adelina Mihai: Şi e greu să şi intri dacă eşti un om de afaceri onest, care îşi doreşte să deschidă un magazin acolo, că ai val bun de clienţi, e destul de greu.

Dan Pavel:  Da, lucrurile sunt blocate în timp acolo, cred că cu bună intenţie. Nu degeaba arată ca în 1992, într-o vară cu secetă, imaginea de la metrou. Nu vezi nicăieri în Europa civilizată metroul aşa, cu tarabe cu ciorapi şi alte chinezării. Alea sunt contracte bine bătute în cuie, care trebuie să rămână aşa ca să curgă nişte bani. Să mai menţionăm de fapt de ce este atât de mare această problemă. Că avem un lider de Sindicat ca nimeni altul. Domnul Rădoi de la Sindicat, care e acolo de 30 de ani cred, are atât de multă putere încât reuşeşte să mobilizeze oamenii să protesteze în asemenea hal. Totuşi, ce vină au bucureştenii că angajaţii de la metrou vor mai mulţi bani? Toată lumea vrea mai mulţi bani. Poţi face proteste în diferite forme, asta mi se pare măsura extremă. Pur şi simplu să zici „e metroul nostru, nu vă mai primim aici, astăzi. Mergeţi cu ce puteţi.” Bucuria taximetriştilor. Azi erau tarifele la Uber, Bolt şi altele de 2-3 ori mai mari.

 

Adelina Mihai: Am avut noroc şi am prins tarif normal. Legat de salarii. Metrorexul are circa 5.500 de angajaţi şi mă uitam pe bugetul publicat pe site-ul companiei, pentru 2020. Mă uitam acolo la salariul mediu din companie, care iniţial era undeva la peste 10.000 de lei brut şi în bugetul rectificat era undeva la 7.300 de lei brut. Noi am văzut şi s-a vehiculat prin toată presa, nişte exemple de salarii foarte mari în Metrorex, era unul de 27.000 de lei brut, nu mai ştiu exact funcţia. Noi nu avem cum să ştim cu adevărat ce se întâmplă acolo pentru că, ştii cum e, când ţi se arată aşa, doar o mică parte a problemei nu poţi evalua corect, iar la solicitările oficiale nu ne-au răspuns reprezentanţii companiei.

Dan Pavel: Cred că este momentul, dacă autorităţile vor avea curajul să meargă mai departe, că şi asta e o problemă – nu întâmplător avem scandaluri de genul acesta când nu sunt alegeri. E foarte greu să zgânderi acolo şi cred că ăsta e motivul pentru care nimeni nu i-a deranjat până acum, chiar dacă, să îl credem pe cuvânt pe domnul Drulă, lucrurile funcţionau în baza unui contract expirat în urmă cu doi ani.

 

Adelina Mihai: Corect. Pe de altă parte, în fiecare an, în această perioadă martie – aprilie, sunt negocieri cu Sindicatele, acolo unde există sindicate în companii, şi fiecare trage pe partea lui cât poate de mult să obţină mai mult pentru angajaţi şi angajatorul pentru a avea o negociere corectă.

Dan Pavel: Dintotdeauna au fost aceste negocieri între sindicate şi autorităţi, niciodată atât de vehemente, violente aproape. Repet, protestul poliţiştilor, unde s-au şi îmbrâncit poliţiştii cu jandarmii, se fac în toate felurile la nivel oficial, adică liderul poliţiştilor spune despre jandarmi că habar nu au să citească o lege. Astea sunt cuvinte de galerie de fotbal, mi se pare că s-au rupt toate barierele, nimeni nu mai ţine cont de nimic şi toată lumea urlă. Cere urlând aşa „vrem mai mult.”

 

Adelina Mihai: Şi perdanţii suntem noi, cetăţenii, care alimentăm cu taxe şi impozite şi bugetul poliţiei şi bugetul Metrorex.

Dan Pavel: Da. În vinerea verde, nu? Că începuse campania asta Vinerea verde în care lumea lasă maşina acasă şi merge cu transportul în comun. Uite că s-a stricat şi Vinerea verde.

 

Adelina Mihai: Noroc cu STB-ul că a salvat puţin situaţia, introducând mai multe autobuze pe traseu. Să vedem ce va fi, e interesantă această blocare a traficului bucureştean într-o zi în care iniţial aveam restricţiile de la 18.00 se închid magazinele şi de la 20.00 să stăm în casă, care s-au mai amânat puţin, până duminică seară.

Dan Pavel: E interesantă dacă o priveşti de la televizor. Dacă eşti în trafic şi te-a prins blocajul nu mai e nimic interesant. Şi din nou, dar intrăm în altele, felul în care comunică autorităţile. Ieri au zis că de astăzi intră în vigoare restricţiile, acum s-a mai negociat puţin azi noapte şi au zis „hai mă, lasă-i până duminică, să se distreze weekendul ăsta.”

 

Adelina Mihai: Noii urmărim subiectul şi la ZF şi la Aleph News şi vom reveni cu detalii. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO