Aleph Story

ALEPH STORY: Piaţa auto, în derapaj. O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF şi Ioana Răduca, head of content Aleph News

În fiecare zi de la Ora 18.00, Aleph Story pe zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar

18.03.2021, 18:15 969

O discuţie cu Dana Ciriperu, redactor-şef adjunct ZF, şi Ioana Răduca, head of content Aleph News – ŞTIU.

 

Dana Ciriperu: Vorbim astăzi despre declinul pieţei auto. Veştile proaste vin din industria auto, acolo unde România are doi constructori mari şi atât – Dacia şi Ford. Ce ne spun cifrele?

Ioana Răduca: Cifrele ne vorbesc despre o cădere foarte abruptă, nu doar la noi în România ci în toată Europa. Întreaga industrie auto de pe continentul euroepan are os cădere de aproape 40%. În România cifrele sunt undeva pe aici, dar aş vrea să ne gândim la implicaţii. Evident, industria auto este una dintre cele mai puternice din România, asta înseamnă comunităţi întregi care supravieţuiesc sau trăiesc exclusiv industriei auto, dacă ne gândim la Mioveni, spre exemplu, unde Renaul are o fabrică. Dar ne gândim şi la ceea ce se întâmplă mai departe. Tot la Mioveni este singurul spital construit de la zero în România. A fost posibilă construcţia lui acolo şi dotarea lui şi pentru că există industria auto din apropiere. Industria auto este cea care pune în permanenţă presiune pe autorităţile centrale să construiască infrastructura rutieră. Cel puţin declarativ politicienii îşi aduc aminte din când în când cât de importantă este infrastructura rutieră şi ca să îi atragă pe marii investitori din zona auto mai promit un ciot de autostradă. Deci, până la urmă nu ar trebui să ne gândim că cine lucrează într-o fabrică de maşini, familia respectivului şi cei apropiaţi beneficiază. Că pe lanţ, toţi, dar absolut toţi oamenii din această ţară au o legătură cu ce înseamnă această industrie auto şi o cădere de aproape o treime a industriei auto de la noi însemnă că vom vedea efecte semnificative în lanţ.  

 

Dana Ciriperu: E adevărat. De asta ne şi uităm cu mare atenţie la ceea ce se întâmplă şi la Dacia şi la Ford. Cifrele arată o scădere a producţiei de maşini în România de 20% în luna februarie, cumulat, în ultimele două luni sunt cu 15% mai puţine maşini, decât s-au produs în aceeaşi perioadă a anului 2020. Ne aducem aminte că ianuarie-februarie 2020 încă nu eram în lockdown.

Ioana Răduca: Încă mai credeam că este aşa, o banală răceală.

 

Dana Ciriperu: Exact. Dincolo de ce se întâmplă cu producţia, aşa cum vin cifrelel practic întreaga industrie românească este susţinută de sectorul producţiei auto, la fel şi exporturile şi efectele se vor vedea cu siguranţă în perioada care urmează. Tu vorbeai de implicaţii şi de faptul că se vede în întregi comunităţi. La ce să ne aşteptăm pe mai departe?

Ioana Răduca: La mai puţini bani, asta cred că este evident pentru toată lumea. Să ne amintim că luna trecută, nu mai puţin de trei sau patru ori fabrica de la Craiova, a Ford, a întrerupt activitatea, a trimis oameni acasă şi nu i-a mai plătit în zilele respective, pentru că nu aveau materiale cu care să lucreze, este adevărat. Problema nu era lipsa de comenzi ci lipsa materialelor cu care să se lucreze în fabrică, care avea legătură cu China. China acum pare să fie salvarea industriei auto din Europa pentru că acolo piaţa şi-a revenit din momente lesne de înţeles, din moment ce coronavirusul nu mai face la ei atât de multe ravagii, şi foarte mulţi dintre producătorii europeni se uită din ce în ce mai atent la China, care începe să îşi reia comenzile obişnuite ca înainte de pandemie şi ar putea să fie salvarea. Dar tot China ţine pedala de frână apăsată şi nu mai trimite Europei toată materia primă de care are nevoie ca să ţine comenzile pe o anumită linie. Deci vorbim de bani, în primul rând să ne gândim la bani care vin pe tot acest lanţ. Că sunt tot felul de firme, şi toată lumea pe lanţ va avea de pierdut pentru că nu mai fabricăm în Europa atât de multe maşini.

 

Dana Ciriperu: Nu mai fabricăm, nu mai cumpărăm, pentru că scad şi vânzările de maşini noi, asta este o altă piaţă care suferă puternic în România.

Ioana Răduca: Noi de luni de zile vorbim despre modificarea obiceiurilor noastre de consum. Voi la ZF aţi avut un webinar foarte interesant cu datele de la Nielsen, care au arătat cum a schimbat digitalul obiceiul nostru de consum anul trecut. Dar dincolo de implicaţiile digitale în viaţa noastră, hai să ne gândim mai simplu. După ce ai văzut această pandemie e aproape imposibil să nu te gândeşti la lucrurile care chiar îţi trebuiesc. Nu ţi-ai mai schimba maşina, chiar atât de des cum o făceai înainte. Poate de banii  pe care i-ai pus deoparte pentru că nu ai mai călătorit, nu ai mai dat atât de mulţi bani la restaurant, vrei ceva mai mult. Poate îţi iei o casă mai mare, că cea pe care o ai a rămas mică între timp şi nu schimbi neapărat maşina.

 

Dana Ciriperu: Dar toate lucrurile astea se vor vedea. Şi scăderea producţiei auto se va vedea cu siguranţă în lanţ în alţi indicatori care urmează să vină. La fel şi consumul, este un indicator pe care îl urmărim şi ne bucurăm de fiecare dată când vedem un plus, cât de fragil ar fi el, dar este un plus.

Ioana Răduca: Şi să ne mai uităm la un aspect, care cred eu că este relevant în această poveste. Marii producători de automobile îşi îndreaptă din ce în ce mai mult atenţia spre construcţia de automobile eco. Deci piaţa se schimbă radical şi atunci şi piaţa auto din România va trebui să fie competitivă. Nemţii au cumpărat Dacia românească în cantităţi industriale tocmai pentru că o foloseau pe şantiere, era o maşină fiabilă, ieftină. Nu ştiu dacă va mai fi valabilă strategia asta de marketing când toată lumea va vrea motoare eco în Europa.

 

Dana Ciriperu: Da, e o schimbare de tendinţă. E important să fim acolo unde trebuie şi ca investiţie vom vedea ce se va întâmpla şi să nu mai venim cu veşti proaste pe viitor.

   

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO