Aleph Story

ALEPH STORY: Ultimii din Europa la cumpărăturile online, dar primii la viteza internetului. De ce se întâmplă asta? O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator STIU

10.12.2020, 18:14 455

ZF şi Aleph News, cel mai nou post de televiziune din România, vor avea în fiecare zi de la ora 18.00 pe zf.ro şi pagina de Facebook a ZF o discuţie legată de unul dintre subiectele importante ale zilei, indiferent că este politic, social, cultural, economic sau de business.

O discuţie între Adelina Mihai, jurnalist, şi Dan Pavel, editor-prezentator Aleph News – ŞTIU, principalul program al noului post de televiziune.

Adelina Mihai: Care sunt principalele rezultate ale studiului care arată că românii sunt pe ultimul loc în Europa la shoppingul online, şi de ce sunt atât de surprinzătoare?

 

Dan Pavel: Sunt surprinzătoare pentru că e un paradox. Vorbim de acest clasament, cum că suntem ultimii la cumpărături online, dar suntem primii în Europan la viteza intrnetului, avem o industrie de IT foarte solidă şi cu toate astea suntem reticenţi la a cumpăra online. Un alt paradox este că vorbim de utlimul loc la achiziţiile online şi de primul loc la perspectiva de creştere. Cred că asta se întâmplă din cel puţin două motive: în primul rând avem în continuare două românii - trăim într-o ţară în care situaţia e într-un fel în oraşele mari şi în altfel în mediul rural. Şi cred că avem şi o generaţie de oameni reticenţi care nu vor intra în nouă era a digitalizării. Mă gândesc la generaţia părinţilor noştrii, oameni care imediat după 1990 aveau 30- 40 de ani. Mulţi dintre ei au fost păcăliţi de jocuri şi combinaţii precum jocuri piramidale şi aşa mai departe. Oamenii  ăştia cred că rămân cu vorba aia: „ce e în mână nu-i minciună”. Sunt oamenii care atunci când primesc pensia, salariul, se duc la bancomat, îşi retrag toţi banii cash şi vor să plătească cu cash să aibă siguranţa că nu-i păcăleşte nimeni.

 

Adelina Mihai: Deci tu susţii că nu există o lipsă de încredere în comerciant sau în platformele online cât în sistemul per ansamblu al României.

 

Dan Pavel: Da, mă gândesc doar la o anumită categorie din România . Aceştia sunt oameni care cred că niciodată nu se vor apropia de zona asta pentru că nu au încredere, dar vin din spate generaţiile mai tinere, generaţia noastră, care s-a obişnuit deja să cumpere totul de pe net. În oraş e deja ideea asta de a-ţi cumpăra online mâncare zi de zi. E o obişnuinţă. Pandemia a accelerat procesul acesta de transformare. Mediul rural creşte, am văzut şi acum statistici legate de Black Friday, ca niciodată s –au cumpărat de pe net produse online, dar dacă e să ne comparăm cu ţările din vestul Europei suntem în continuare departe.

 

Adelina Mihai: Care sunt cel mai frecvent folosite aplicaţii, instrumente de a face shopping online? Stau şi mă gândesc că poate înainte de pandemia asta ne cumpăram de la magazinele online telefoane, calculatoare şi aşa mai departe. Era o obişnuinţă, dar acum a luat un avans  foarte mare şi shoppingul din supermarket, nu?

 

Dan Pavel: Aşa este. E foarte bine că e aşa, eu văd o transformare şi la mine. Nu prea concepeam, în urmă cu un an, ideea asta să dau comandă pentru un coş de cumpărături dintr-o aplicaţie, mă gândeam: „dar de ce să nu mă duc să cumpăr eu?”, sau haine. La haine este puţin mai complicată treaba, pentru că trebuie să le şi probezi. În continuare interacţiunea cu curierul e destul de enervantă, frustrantă. Nu ştii, atunci când vine, dacă te nimereşţi cu el, procesul de retur, dar ne-am obişnuit. Am fost forţaţi de pandemie asta şi ne-am obişnuit cu treaba asta şi ne cumpărăm orice. Poţi să-ţi cumperi orice de pe net şi cred că asta va rămâne în continuare o regulă. Deja nu mai e o tendinţă, e o regulă. Va fi foarte greu pentru comercianţi să-i mai atragă pe clienţi fizic în magazine. Trebuie să vii cu ceva ce nu găseşti pe net, reduceri, habar nu am. Nu cred că e în avantajul business-ului.

 

Adelina Mihai: Poate această digitalizare avansată de tehnologie ne va ajută şi acum, în perioada sărbătorilor, cu noile restricţii impuse în Capitală, pe care autorităţile vor să le impună, să reducă fuxul de clienţi din supermarketuri, spre exemplu.

 

Dan Pavel: Vom fi forţaţi de regulile astea, mi se pare normal să avem reguli în continuare, chiar dacă sună destul de enervant aşa, să te gândeşti că nu eşti liber total în perioada asta în care  voiai să circuli mult. Pe de altă parte, hai să nu ne plângem, că eu îmi aduc aminte care era atmosferă în perioda asta, înaintea Crăciunului, prin oraş, în supermaketuri. Era măcel. Dacă intrai în supermarket aveai impresia că intri într-o altă dimensiune şi cu greu mai puteai să ieşi de acolo, după câteva ore. E foarte comod să ai un telefon în mână, să te uiţi la ce vrei să cumperi şi să dai comandă.

 

Adelina Mihai: Trimit şi cadourile acasă, nu? Direct.

 

Dan Pavel: Pentru noi. Repet, vorbim de două Românii. Nouă ni se pare foarte firesc, aici în oraşele mari, pentru generaţia noastră, pentru noi cei care folosim telefonul mobil pentru câteva ore bune pe zi. Dar cum să îi conving eu pe ai mei, pe părinţii mei, să facă asta. Să intre pe o aplicaţie şi să-şi dea comandă. Nu, nu o să-i conving, nici nu o să încerc să-i conving. Repet, e o generaţie care, acum depinde şi unde locuiesc. Din generaţia aia, oamenii care locuiesc în oraşele mari probabil că s-au adaptat mai rapid, dar în general, la o categorie de vârstă mai înaintată e greu.

 

Adelina Mihai: Un alt rezultat al studiului despre care vorbim arată că românii preferă în continuare plăţile cash, tranzacţiile cu cash, deşi noi avem suficient de multe carduri pentru populaţie, să zic aşa. Sunt 18 milioane de carduri la o populaţie de 19 milioane de locuitori. De ce crezi că există şi reticienţa asta, chiar dacă îmi comand online vreau să plătesc cash, nu plătesc cu cardul pe internet?

 

Dan Pavel: E tot vorba de încredere. Mi-a venit acum în minte, când îmi spuneai, o fază pe care am trăit-o când lucram într-o bancă, în facultate, şi îmi povestea cineva că la o fabrică de pâine din comuna Pantelimon, angajaţii făceau în felul următor: erau angajaţi care în ziua în care primeau salariul, se duceau la bancomatul de la fabrică de acolo şi băgau cardul de mai multe ori şi îşi spuneau, un milion pentru factură de curent, ieşeau banii, mai băgau o dată cardul şi încă două milioane că să mai plătesc şi altă factură. Aia este o lipsă de educaţie financiară cumulată cu lipsa de încredere. Hai să comanzi, ok, comanzi pe net, dar să plătesc eu, banul să fie la mine. Eu să văd produsul şi apoi să dau banul. În realitate platformele astea de shopping online s-au dezvoltat foarte mult. Eu cred că am început să avem încredere în platformele de shopping online. E o industrie reglementată. Nu am mai auzit în jurul meu cazuri de oameni care şi-au luat ţepe, nu ştiu, să plătească pe net şi să nu le mai vină produsul, şi gata, să se termine povestea, ei să piardă banii. Nu se întâmplă aşa în realitate, e un proces pe care poţi să îl urmăreşti, ai unde să te duci să te plângi dacă lucrurile nu se întâmplă aşa cum trebuie. Trebuie să fim mai deschişi. Sunt oameni care sunt deschişi spre nou, sunt oameni care stau în banca lor.

 

Adelina Mihai: Nu trebuie să ne mai fie atât de frică pentru că acum suntem şi centrul cyber security-ului la nivel European. Tot o ştire de astăzi ne arată acest lucru. Deci avem oameni foarte buni şi în zona de securitate IT şi dacă ne ducem la comercianţi clasici, cu care am mai lucrat şi în trecut, nu ar trebui să ne fie frică de tranzacţii online.

 

Dan Pavel: Aşa este. Se pare că e o perioadă în care contează foarte mult experienţa anterioară, dar sigur, ca să ajungi la o experienţă anterioară trebuie să ai prima experienţă. Experienţa anterioară contează foarte mult şi atunci când îţi comanzi ceva, o anumită categorie de produse, o iei dintr-un loc din care ai mai comandat. Aşa se întâmplă şi cu tot felul de produse, de la electrocasnice şi aşa mai departe. Comanzi din acelaşi loc chiar dacă e posibil ca preţul să fie un pic mai mare. Comanzi de acolo pentru că ştii sigur că totul a funcţionat bine.

 

Adelina Mihai: Este fidelitatea faţă de brand, ce îmi spuneai mai devreme, că tot ai tendinţa să îţi iei din aceleaşi locuri?

 

Dan Pavel: Da. Pare că avem o infinitate de posibilităţi. Poţi să îţi iei haine din mii de locuri de pe internet. În realitate, când vrei să îţi comanzi o pereche de blugi, cel puţin la mine aşa funcţionează, mă duc tot acolo unde ştiu eu, de unde ştiu că am mai cumpărat, ştiu care e măsura, ştiu cum e materialul pentru că nu mai e interacţiunea fizică cu produsul înainte să cumperi. Mă gândeam şi la aplicaţiile astea de mâncare pe care comandăm zilnic. La fel, sunt mii de locuri unde pot să îţi comanzi în Bucureşţi mâncare. Cred că dacă mă uit un pic pe istoric am patru - cinci locuri de unde am cumpărat în ultimele luni.

 

Adelina Mihai: Unde ai fost şi offline.

 

Dan Pavel: Nu neapărat. La un moment dat trebuie să ai deschiderea să mai încerci, dar dacă ajungi la o experienţă bună, ai tendinţa asta, să te întorci acolo, pentru că, repet, nu mai ai interacţiunea fizică, nu te mai duci la împinge tava să vezi cum arată friptura şi să ştii dacă ţi-o iei sau nu. Te bazezi pe ce ai mai mâncat şi cum ai mai comandat anterior.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO