Analiză

Afacerile "colaterale" care insotesc marii retaileri: cu rafturi, vitrine si carucioare

06.11.2003, 00:00 33

Noile magazine de mari dimensiuni deschise pe piata romaneasca aduc nu numai locuri de munca noi sau un nou mod de a face comert, ci creeaza si o cerere noua: pentru carucioare, rafturi, vitrine frigorifice sau case marcat. Asa cum rechinii sunt insotiti de roiuri de pestisori care se hranesc din ce-i scapa acestuia printre dinti, marii retaileri creeaza business "colateral" pentru furnizorii de astfel de produse.
Un hipermarket cum este cazul Carrefour costa intre 25 si 35 de milioane de euro, iar un Cora costa 50 de milioane de euro. Pare mult ? Nu. Cateva milioane de euro costa doar echiparea.



Carucioare, mii
Primul si cel mai evident produs cu care trebuie sa se doteze un hipermarket sau un magazin de mari dimensiuni este un carucior. Cu un pret intre 80-100 de euro, carucioarele sunt in general importate initial de la firme agreate la nivel international de grupurile de profil.
"Lanturile internationale de retail au in general aceeasi politica: atunci cand intra pe o anumita piata, cand deschid primul magazin, toate echipamentele - de la carucioare, pana la rafturi, neoane si case de marcat - sunt importate direct de la furnizorii traditionali ai grupului respectiv la nivel international", spune Dan Ciulea, director al companiei Eurotec, furnizor de rafturi, carucioare, si alte dotari pentru super si hiper-marcheturi. Printre clientii firmei se numara Carrefour, Selgros, Mega Image.
Ciulea spune ca vanzarile firmei sale variaza destul de mult de la an la an, intre 500.000 si 2 milioane de euro, dar ca piata este pe trend crescator.
La inceput, nici montarea echipamentelor nu este facuta de firme romanesti, pentru ca lantul de retail alege sa aduca echipe din tarile vecine din Europa de Est - Cehia, Polonia - unde lantul a castigat deja experienta pe piata.
Incepand cu cel al doilea sau al treilea magazin, lantul se orienteaza catre companii autohtone, la inceput pentru serviciile de montare si mai tarziu si pentru furnizarea de echipamente.



26 de tiruri cu rafturi
Rafturile sunt, pe langa carucioare, echipamente nelipsite din dotarea unui magazin. Costul unui metru liniar de raft variaza de la 70 de euro la peste 100 de euro. De regula, preturile sunt mai mici in cazul in cazul in care furnizorul este o companie turceasca si mai mari in cazul furnizorilor din Franta, Germania sau Italia.
"Exista o multime de tipuri de rafturi, din diverse materiale si design. Cele mai scumpe sunt rafturile de trafic - realizat astfel incat sa reziste la schimbarea frecveneta a produselor expuse", spune Ciulea.
Tot astfel, exista rafturi rezistente la lumina de neon, sau rafturi - mai ieftine - a caror culoare se deterioreaza din cauza ultravioletelor.
Ca si in cazul carucioarelor, numarul de rafturi dintru-un hipermarket poate ajunge si chiar depasi 2.000 de bucati, ceea ce inseamna un cost global de 200.000 euro.
"Rafturile pentru dotarea unui hipermarchet sunt transportate cu in jur de 26 de tiruri, iar montarea acestora dureaza 2-2,5 luni", mai spune Ciulea.
In general, display-urile (locurile unde se afiseaza preturile) si elementele de décor cum este cazul rafturilor, sunt la randul lor procurate de cele mai multe ori de la furnizori agreati ai retailerilor la nivel international.
Cu toate acestea, multi dintre furnizorii traditionali ai retailerilor internationali si-au deschis filiale in Romania, cum este cazul suedezilor de la HL Display. La nivel mondial, compania a vandut anul trecut displayuri pentru preturi si alte produse de acest tip in valoare de 130 milioane euro. 
In completare, magazinele apeleaza si la firme romanesti de tamplarie, care asigura servicii complementare.



20.000 de euro stivuitorul
O afacere buna sunt stivuitoarele care se plimba printre rafturi si incarca sau descarca marfa in rafturi. Daca pentru un magazin de mici dimensiuni, cum este cazul unui mic supermarket sau al unui magazin discounter este de ajuns un singur motostivuitor, in cazul magazinelor de mari dimensiuni numarul lor creste corespunzator. Pretul unui astfel de produs este in general de 15-16.000 de euro.
"Daca includem si bateriile care costa intre 2.000 si 4.000 de euro, se ajunge la un pret de 20.000 de euro", afirma Nicolae Sorescu, directorul general al companiei Radacini care vinde in Romania motostivuitoare marca Daewoo. Potrivit acestuia, cea mai mare parte a stivuitoarelor pentru magazinele din Romania sunt importate fie direct de la furnizorii agreati ai retailerilor, fie de la filialele din Romania ale acestora.
Poate ultimul element remarcat de un cumparator este casa de marcat. Pentru un comerciant casele de marcat, sau asa-numitele sisteme POS, sunt poate printre primele produse achizitionate. Cel mai puternic furnizor din Romania este compania Romanian Business Consult (RBC), care reprezinta concernele germane Wincor-Nixdorf (producator de sisteme de solutii pentru retail - in special POS-uri), Bizerba (producator de cantare) si Ulma (producator de sisteme de ambalare),
"Noi furnizam POS-uri, sisteme de cantarit si ambalat pentru toti marii comercianti internationali de pe piata romaneasca - Metro, Billa, Rewe, Carrefour, Gima, Delhaize, Profi si mai putin Cora Si Selgros. In aceste conditii am reusit sa ne dublam an de an cifra de afaceri" spune Sever Diculescu, directorul general al RBC. Potrivit acestuia, echiparea unui magazin cu astfel de componente variaza de la 15.000 de euro, in cazul unui mic magazin si poate ajunge la sute de mii de euro in cazul unui hipermarket. Daca un magazin de tip de discount sau un supermarket are intre 4-6 POS-uri, care costa intre 2-3.000 de euro, un magazin de tip cash & carry are intre 12 si 18 astfel de POS-uri, iar un hipermarket ajunge la 60 sau chiar 80 de unitati cum este cazul Cora.
Nu sunt de neglijat nici mesele pe care sunt amplasate casele de marcat, de performantele carora depinde fluxul zilnic de clienti ai magazinului. Pretul unei mese variaza de la 500 de euro, pentru un supermarchet obisnuit, la 4000-5000 de euro in cazul unui hipermarchet.
Pretul este mai mare pentru ca aceste mese au o garantie de functionare fara nici o problema pe trei sau patru ani.
Cora are in jur de 80 de mese, Carrefour 60, iar Metro intre 25 si 30, spun reprezentantii firmelor furnizoare.
Cele mai scumpe astfel de mese ajung si la 8.000 de euro, cum sunt cele marca Sidac. Acestea sunt prevazute la capat cu un sistem prin care, dupa ce sunt trecute prin casa de marcat, produsele cad direct in punga, fara a mai fi nevoie sa fie preluate de client sau de un alt angajat al magazinului. La noi nu sunt inca astfel de mese.



Cosul mare nu arata bine gol
In general, realizate din otel, carucioarele cu rotile au avantaje si dezavantaje fata de clasicele cosulete.
Desi sunt mai scumpe, carucioarele asigura un volum mai mare de cumparaturi si, spun studiile, determina chiar si pe cei care vin in magazin cu intentia de a cumpara o paine si un iaurt sa-si incarce carucioarele. Astfel, daca atunci cand un cosulet este umplut cu diverse sortimente, clientul renunta de cele mai multe ori sa mai cumpere un produs pentru care sta in dubii, in cazul caruciorului efectul este invers si este in beneficiul magazinului. Daca un supermarket are in general doar 20-30 de carucioare, valoarea creste in cazul magazinelor cash& caryy si se ajunge ca in cazul hipermarketurilor de mari dimensiuni, cum este cazul Cora, sa fie vorba de 2.000 de carucioare. In aceste conditii costul echiparii cu carucioare poate ajunge la 200.000 de euro pe magazin.
ionut.bonoiu@zf.ro ; georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO